Gå till innehåll

Zoom H4


yooonis

Recommended Posts

Hallå!

 

Ska köpa en Zoom H4! Den har ju stereomic inbyggt vilket är asbra ju. Men frågan är: kan man spela in ljud via inkopplad extern mic och samtidigt spela in stereo ljud så att man kan få dialog + bakgrundsljud?

 

Kanske är det inte ens en bra idé att göra så?

 

Men jag hade tänkt spela in en scen där en kille skriker och knuffar till en annan kille och då vill jag gärna ha skrapljud från marken med fötterna o så samtidigt som skriken o hoten osv.

 

Tacksam för hjälp!

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du KAN göra så, men du riskerar stora problem med fasfel & läckage i så fall, plus du får ingen direkt kontroll över det.

Standardmetoden för sånt är alltid att lägga till s.k. foley (ljudeffekter, oftast fotsteg & klädljud, skapade i sync med filmen) i posten.

Är dessutom jobbigt att spela in både fötter & dialog samtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du bara ha dialog så brukar jag utnyttja båda kanalerna och splitta signalen och sänka den enam även om du bara använder en åt gången senare så har du safeat upp så att säga om det skulle slå över på huvudkanalen. Om du nu bara har ett spö med en mik. Kör du med två mikar kör du ju en på vardera kanal. Sen brukar du alltid få med trampet också, det är inte riktigt så att miken bara tar upp inom 1m och du hör inget annat. Man satsar alltid huvudprio på dialogen och gör trampet senare om det behöver förstärkas eller läggas till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tja luzer, har fått min Zoom H4 nu. Funkar bra :) cool manick!

 

Den är lite pillig bara när jag ska ändra inställningar hit o dit.

 

Från Stereo till mono, från mono på en kanal till mono på två kanaler (så jag kan höra i båda hörlurarna).

 

Men säg mig gärna luzer: vilket är bäst att köra på när man spelar in dialog?

 

- Compressor

 

- Limiter

 

- Inget???

 

Älskar vad en compressor gör men hatar att den höjer allt brus typ. Limiter känns lite sådär... spelade in bakgrundsljud med limiter o ibland så hackade ljudet.

 

Att inte ha nåt känns lite riskabelt i.o.m att om någon skriker eller viskar i micken så hörs de för högt eller för lågt...

 

Ha de bra luzer!

 

Tack för all hjälp o svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det har släpps någon ny firmware på senaste tiden, men jag kör med 2.1 tror jag och där kan du inte ställa in att du bara vill spela in mono på en kanal, vilket är lite irriterande då jag gärna hade haft detta. Det finns ju monosummering men då summerar den ju kanalerna men lägger sedan samma signal på båda kanalerna vilket är totalt meningslöst enligt mig.

 

Jag hade valt att inte köra med någon effekt alls vid inspelning, min brukar dock stå med limitern på just för att jag använder den mest till att slita upp och ta effektljud snabbt. Och då tar jag hellre lite halvtaskig limitering än att det slår över om jag får välja :)

Men har man tid å ställa nivån lite mer noggrant så hade jag kört utan nånting.

 

När det gäller meckigt att göra inställningarna gör man det ju i princip bara en gång, till varje snabbknapp på vänstersidan. Under mp3 knappen har jag tex mp3-224kbit, på 44,1 har jag 44,1/16bit, på 48 48/24 och den sista 96/24. Under dessa behöver man sedan nästan aldrig ställa om något mer. Dessa sparas ju på minneskortet, samma med effektinställningarna. Så om du inte måste formatera om minneskortet så är det ju bra att undvika, jag tar bort mina filer manuellt efter att jag tagit in dom i datorn. Då har jag kvar alla mina inställningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag kör 48/24 vilket är lite av standard på alla inspelningar idag. 96 Kan väl vara roligt om man tänkt skruva väldigt mycket på ljuden men H4ans 96 litar jag väl sådär på, tror inte det är någon större skillnad på den och 48 om jag ska vara ärlig. Däremot hör du nog skillnad om man spelar in musik i studio tex.

 

Jag använder ingen lös mik till min H4a utan har den mest jämt i väskan med mej för att kunna spela in ljud jag stöter på. Med de interna mikarna. Har inte ens med mig ett par lurar. Sen är min plan att ha den som backup lösning på kort/novellfilminspelning när man lägger ljudet på kameran då jag vill kunna tappa från mixern till H4an också, eftersom man oftast inte fixar lyssning tillbaka från kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok bra, tar ju mindre plats också med 48/24...

 

nu har jag ett till väldigt stort problem dock.

 

Jag lyssnade på ett klipp jag spelade in igår - som var också väldigt lågt för övrigt (det är väl mitt fel antagligen)... och mitt i klippet försvann typ ett helt ord!? Bara sådär... Hej jag heter Yo... är från Sverige.... osv...

 

??? är de nån inställning som är fel eller vad kan detta bero på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig varit med om att jag fått dropouts på filerna och tappat något. Vad spelade du in med? Extern mik, kolla så det inte är glappkontakt nånstans då jag tycker mer det låter som det. Tappar du även tid? Eller blir det mest tyst på allt och efter nån kvarts sekund kommer det tillbaka?

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller meckigt att göra inställningarna gör man det ju i princip bara en gång, till varje snabbknapp på vänstersidan. Under mp3 knappen har jag tex mp3-224kbit, på 44,1 har jag 44,1/16bit, på 48 48/24 och den sista 96/24. Under dessa behöver man sedan nästan aldrig ställa om något mer. Dessa sparas ju på minneskortet, samma med effektinställningarna. Så om du inte måste formatera om minneskortet så är det ju bra att undvika, jag tar bort mina filer manuellt efter att jag tagit in dom i datorn. Då har jag kvar alla mina inställningar.

Det här funkar tydligen inte för mig nu när jag prövat :(

 

Jag ställer in olika inställningar: t.e.x att 48khz knappen ska vara IN&IN2, alltså input 1 & 2 samt mono mix så att när jag trycker på den knappen ska det vara för att spela in via extern mic.

 

Andra knappen: 44.1kHz - då vill jag ställa in så att den inbyggda micen ska vara vald.

 

Men så fort jag skiftar från den ena knappen till den andra så överförs inställningarna så att det blir samma inställningar överallt :S

 

går det att komma runt???

 

tacksam för hjälp , ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig varit med om att jag fått dropouts på filerna och tappat något. Vad spelade du in med? Extern mik, kolla så det inte är glappkontakt nånstans då jag tycker mer det låter som det. Tappar du även tid? Eller blir det mest tyst på allt och efter nån kvarts sekund kommer det tillbaka?

 

Det har hänt även när jag spelat in med inbyggd och extern. Det försvinner ljud, jag tappar ljud alltså :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan det bli dropouts för att jag spelat in i högsta "upplösning"??? alltså 96kHz???

 

hmm help me out... man...

 

tacksam för tips!

 

PS: tror det. Sökte på google, hittade något om att en del minneskort kan vara för långsamma för den hastigheten 96kHz...

 

vill fortfarande spara inställningarna på knapparna. ska kolla mer på detta.

 

ha de.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror faktiskt du vinner mer på att köra 48KHz på H4:an vill jag minnas. Var iof en stund sen jag lekte med en, men på den jag hade i det projectet märktes det ingen direkt skilnad alls mellan det två upplösningarna, så att spela in i 96 kändes som slöseri med hårddiskutrymme.

Som du beskrev det låter det absolut som dropouts, så om du inte får samma problem i 48 så skulle jag säga att det inte är någon direkt förlust :-)

 

Hää, blev lite överraskad för ett tag sen appropå det, när det visade sig att mitt absolut äldsta compact flash-kort faktiskt klarade 192KHz utan minsta problem!

Irriterande som fasen att dom arslena till tillverkare inte anger reell hastighet :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag kör defintivt på 48kHz om de inte blir några dropouts o så!

 

Men finns inget sätt o spara inställningarna så att den ena knappen är inställd på extern mic o den andra (44.1kHz) på inbyggd mic?

 

Vore väldigt praktiskt o bra så...

 

tack för tips o hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är osäker på hur det är med de inställningarna med vilken källa du väljer, intern mik eller ingång 1-2. De kanske inte sparas på "knappan", verkar ju inte så :( Jag använder själv så sällan externa mikar så har aldrig råkat ut för det. kanske är så att den inställningen måste du skifta mellan manuellt så att säga. Dock så sparas den ju på minneskortet tror jag, jag vet att jag förlorat mina inställningar med limitern på tex när jag formaterat kortet. Och vald ingång ligger ju under samma meny.

 

Och dropouts på 96khz på för långsamma SD kort låter väldigt troligt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nyligen införskaffat en H4 också och tänkte kolla med er vad ni tycker om brusnivån i de inbyggda mickarna...

Jag gillar inte att när man ska ta upp miljöljud och måste ha hög gain så brusar det relativt mycket i min mening.

 

Känns inte så troligt men skulle det kunna vara så att de inbyggda mikrofonerna i mitt exemplar är skadade?

 

Nu vet jag inte om det går att ladda upp ljud i ett inlägg på det här forumet men om så kanske nån av er skulle kunna ladda upp ett klipp med tystnad inspelat med de inbyggda mickarna så att jag kan jämföra...

 

MVH

Stoffie

Länk till kommentar
Share on other sites

Min låter förvånandsvärt bra tycker jag, har tom spelat in endel ganska lågt tramp med den och använt. Och ingen har klagat på brusnivån hittills. Lite svårt att spela in tystnad, utan nån referens till något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen skulle jag tyvärr säga att brus är något man får stå ut med på den prisnivån, tyvärr.

Jag körde bra länge med en gammal Microtrack jag köpte när dom var precis nya, & den jäveln brusade den, men med medveten mickteknik, minimal användning av dom interna mickarna, & måttlig redigering lyckades jag endå spela in en sjuk mängd ljud jag fortfarande använder på daglig basis & tar pengar för.

Rumston är inget jag rekomenderar för H4 eller MT, men stadsambiance, väder & skog tyckte jag båda maskinerna klarade fullt acceptabelt. Allt man behöver tänka på är att bli god vän med Herr Equalizer & Tant Brustvätt, så kan man åstakomma underverk :-)

Även Noisegate vill man hålla sig väl med.

Att arbeta med låg budget betyder inte automatiskt att man inte kan, men det betyder utan tvekan att det tar längre tid.

Ju mindre pengar man har desto mer får man jobba.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ne, det är väl klart. You get what you pay for...

 

Men tänkte då fråga vad för verktyg du använder för att tvätta ljudet. Den brusreducering som finns i de flesta ljudredigeringsprogram: Att göra en brusprofil och sen låta programmet söka av efter samma ljud, tycker jag inte funkar så bra.

Bruset försvinner men man förlorar mycket av ljudet man vill ha också och när man ska sitta och kompensera mellan brusborttagning och ljudförlust hamnar jag ofta i att det låter skit...

 

Så vad finns det för bra brustvätts-program?

 

 

MVH

Stoffie

 

 

Tack för ljudklippet också Luzer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt och tidskrävande att få en brustvätt snygg. Man kan ofta inte räkna med att ett perfekt resultat utan man får ge och ta lite, kompromissia :)

Jag brukar lyckas bättre när jag tar lite åt gången, inte försöker få bort all skit med en gång utan använder pluggen i små steg efter varandra. Kanske ihop med nån eq här och där. Tycker waves X-noise är förhållandevis lättjobbad. Den finns till de flesta system och även som demo i 15 dagar. Men alla brustvättar är en nödlösning, om man alltid behöver använda dom pga att ens preampar brusar så har man fel prylar, använder dom fel eller så är något sönder skulle jag säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag menade inte att resultatet blir ens i närheten av perfekt för varje enskilt ljud, men med god mixteknik & välgenomtänkt ljudläggning kan man maskera bristerna & göra något man kan vara stolt över endå.

Även möjligheterna begränsas kraftigt.

Paradoxalt kan man säga att ju mindre pengar man har desto bättre tekniker måste man vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...