Gå till innehåll

Missnöjd med min HV30


Zyx Graphics

Recommended Posts

Älskar den igentligen men hatar att jag inte kan ställa in slutartid och bländaröppning manuellt. Man kan välja att den ska filma med Shutter Priority eller Aperure Prio. Men om jag t.ex. vill filma motljus för att bara se siluetten av objektet så brukar jag ställa in bländare och slutartid så att t.ex. himlen får rätt exponering och sen kan jag ha en person framfor kamera och då blir den personen som en siluett.

Men om jag, med HV30n ställer in slutartiden manuellt så anpassar den bländaren för att få rätt exponering på det som är i mitten. d.v.s. personen blir ljusare och himlen blir överexponerat. Samma sak händer om jag väljer bländaröppning manuellt. Då ställer kameran in slutartiden så att det som är i mitten får (Enligt kameran) rätt exponering.

Enda lösningen är att ha ett annat utsnitt. t.ex. att personen är på vänster eller höger av bilden, vilket man ändå brukar försöka ha om man tänker på "Rule of Thirds" men om personen rör sig lite mot mitten så ändras ljuset igen och det ser för jävligt ut. Irriterad!!!!

Man vill helst ha samma exponering på hela klippet, inte att kameran ska ändra inställningar fram o tillbaks hela tiden.

Har någom löst det här på nått annat sätt?

Finns det nån gömd inställning som gör att man både kan ställa in Slutartid samt Bländaröppning på en Canon HV30?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...