Gå till innehåll

Hembrända blu-ray skivor gå ej att spela upp i Blu-Ray spelare?


jagu101

Recommended Posts

multiAVCHD ska man kunna använda för att skapa bluray:

http://multiavchd.deanbg.com/

 

Kan kanske vara värt att testa.

Har testat det lite (för en månad sedan så det kanske funkar bättre nu; utvecklas tydligen kontinuerligt...) för att göra AVCHD-skivor, alltså vanliga DVDer med 1080 HD på som funkar i en del Bluray-spelare.

 

Jag utgick från en AVI med h264-video och 5.1-ljud i WAV-format. Bilden funkade perfekt och programmet flyttade bara över videoströmmen till den nya containern utan omkodning, perfekt!

 

Ljudet gick det däremot sämre med. När den kodade till AC3 så mappades kanalerna fel, f ö precis samma fel som i DVD-Flick (som jag använder för SD-DVDer). Redigerar i Avisynth så det löste sig enkelt med en liten ommappningssnutt i scriptet. Tyvärr blev ljudet också totalt osynkat som ju är lite svårare att fixa:

 

Testade så med att ha en färdig AC3-ljudström i AVI-filen men synken blev kass där med. Dessutom behagade multiAVCHD koda om strömmen fast den redan var av rätt typ...

 

Till slut löste jag det genom att ge programmet en AVI utan ljud och en separat fil med det värdiga AC3-ljudet och då funkar allt perfekt i synk och utan omkodningar.

 

Annars ett mycket intressant program. Särskilt funktionen att kunna skapa en AVCHD-struktur på SDRAM som man sen kan spela upp i kameran är intressant om man vill kunna visa HD-video hos bekanta som bara har en TV...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Har just bränt en 1:59:36 lång musikalfilm med LG BH08. Funkar perfekt i Ps3 och i två av mina datorer. Jag har konverterat till mpeg2 i Adobe Premiere via Encore. Sedan konverterat till en Blu-ray folder. Bränningen tog sedan lite drygt 30 min. Filmat med 2 st Canon HV20 (SUPERKAMERA!)

Har inte testat med någon annan fristående spelare än Ps3. Men jag måste säga att kvalitén blir absolut godkänd. Vad redigerar du i för program och hur konverterar du filmen? Jag har bränt på 25 gb BD-RE skiva. Köpte 5 st på Inet.se för 382:- ink frakt. Inte så dyrt ändå med tanke på att du kan bränna nytt ca 1000 ggr på varje skiva .

Hoppas det löser sig för dig för det är riktigt kul när man äntligen lyckas efter mycket testande och många sena nätter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...