Gå till innehåll

Juridik och filmande


Bjurge

Recommended Posts

För att vara på den säkra sidan bör man skriva avtal med allt och alla som har med produktionen att göra. sedan är ju distribution och rättighetsbiten i efterhand ett ormbo a juridik. Sedan beror det naturligtvis vilken nivå man gör filmen på. men alltid bra att vara säker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vet är det inget olagligt om inte film eller fotoförbud råder (som tex utanför försvarsanläggningar m.m) på platsen de befinner sig! däremot kanske de får för sig att protestera mot ditt filmande men olagligt tvivlar jag på att det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du känner dej som fri filmare, gasa på, annars blir det ingen bra dokumentärfilm. Ska du reka för vad du får och inte får, blir det ingen film alls. Sticka vantar till mamma och pappa i julklapp är allt enligt lag tillåtet. För en vuxen.

Det här har vi diskuterat i många andra trådar förut. Filma poliser? Det är väl bara att filma. Får du på käften av nån är det väl bara att vända andra sidan till, eller slå tillbaks ;)

Lycka till

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan till och med vägra att lämna ifrån sig kameror om polisen försöker beslagta dem. För beslag behövs åklagarbeslut. Man kan antagligen till och med försvara sig mot beslag med skäligt våld, typ krampaktigt hålla i grejorna. Om man plisen tar grejorna så motanmäl, så är chansen riktigt bra att man vinner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra Göran, nu är du snart inne på min linje. Min din cowboyhatt och USA-visum tycker ja du ska filma på svenska försvarsanläggningar. Då väljer man den linje. d.v.s Nato-linjen (som redan filmat från U-båtar, som vi trodde var ryska) ;) Svenska försvaret i ett nötskal, d.v.s gjort av nötter för nötter. Skulle inte klara invasion av Åland.

 

Vadå, filma på allmän plats? Hela Sverige är ju redan kartlagt i detalj.

Stanna på en väg, gå ut å pissa, Frankrike, Tyskland eller Italien. Får du inte. Då är du för det mesta på privat mark. Vad som händer i Ryssland eller USA om du gör detta kan få förödande konsekvenser. Filma ännu värre.

 

Törs man inte filma på tågstationer eller köpcentra, Sverige, med de oerhörda juridiska bakslag de kan medföra, ska man pyssla med lego ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra Göran, nu är du snart inne på min linje...
Poängen är att mitt påstående är helt på lagens sida.

 

Om någon ser dig fotografera eller filma på privat område, kan de inte kräva av dig att du skall radera bilderna även om du brutit mot nån regel. Däremot kan de säga till dig att du inte får vara här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var för två veckor sedan och filmade en tunnelbane-scen, en kort rackare där våran talang ska vandra genom spärrarna. Och sedan stå i en tunnelbanevagn, detta var tydligen HELT otänkbart. Även då vi förklarade att vi är ett jättelitet indie-bolag och bara kommer ha en helt ofarlig visning på kulturhuset. Hans svar var "Nej, man måste ha tillstånd. Tänk om alla skulle göra så?". Det var det dummaste argumentet jag någonsin hört, helt ologisk och irrelevant. ALLA filmar inte, så vi körde på och störde förhoppningsvis ingen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var för två veckor sedan och filmade en tunnelbane-scen, en kort rackare där våran talang ska vandra genom spärrarna. Och sedan stå i en tunnelbanevagn, detta var tydligen HELT otänkbart. Även då vi förklarade att vi är ett jättelitet indie-bolag och bara kommer ha en helt ofarlig visning på kulturhuset. Hans svar var "Nej, man måste ha tillstånd. Tänk om alla skulle göra så?". Det var det dummaste argumentet jag någonsin hört, helt ologisk och irrelevant. ALLA filmar inte, så vi körde på och störde förhoppningsvis ingen.

 

Hur svårt kan det vara att besöka conex/jernhusen kontoret och fylla i en blankett?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur svårt kan det vara att besöka conex/jernhusen kontoret och fylla i en blankett?

 

Tillräckligt svårt för att vi skulle strunta i det. Allvarligt talat hade vi en "spelar det någon större roll?"-inställning. Vi skadar knappast någon och det var mitt i natten på kungsträdgårdens tunnelbanestation. Om lagen är det enda som skall styra ALLA människors beteende i ALLA lägen så känns det rätt sorgligt. Lagen ska vara objektiv, visst, men vi måste också komma ihåg att vi i grund och botten är människor, och att det även var människor som skapade lagen. Lagen är anpassad för en generell, fiktiv händelse. Ibland kan man komma ihåg att vi är individer och släppa lite för fan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här blev fel diskussion.

 

Jag är deltidsanarkist, så jag har inga problem att känna vissa sympatier för tuffa filmare som definerar sig själva som outlaws som är för tuffa för att ens bry sig om vad lagen säger.

 

Men

 

jag är också affärsman, och jag vill tjäna pengar på mina filmer - jag är inte intresserad av att försätta mig i situationer där jag blir ersättningsskyldig eller whatever.

 

Om jag skall bryta lagen så är det i a f en fördel att veta att det är det jag gör. Eftersom trådar brukar vara svåra att vända så frågar jag istället: var finns en bra överskådlig källa över vilka lagrum som kan vara relevanta vid filminspelningar?

 

Vänliga machohälsningar

Bjurge

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar länka till en bra sida om foto.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

och http://www.fotosidan.se/cldoc/1747.htm

som är rätt övertygad om gäller för filmning likaväl. Rätten att filma och fotografera är rätt liberal så länge man inte gör intrång på upphovsrätt.

Likaså medgivande till att använda matrialet på tex personer som fastnar på filmen behövs inte. Det är väl i princip bara reklamsamanhang och rent förtal som man kan få oväntade räkningar. På senare tid går det utmärkt att lägga ut harmfulla bilder på internet.

Ni som är av annan åsikt får gärna försöka rätta mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är också affärsman, och jag vill tjäna pengar på mina filmer - jag är inte intresserad av att försätta mig i situationer där jag blir ersättningsskyldig eller whatever.

 

Det är ju detta som är av intresse, var gränserna går. Manipulerade fotografier på, som JAG tycker puckos, var går GRÄNSEN ? Ska man behöva ge sej in i religioner för att bli mordhotad, eller räcker det med naken FI-representant på T-banan. (Påsatt av chefen för SL)

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är ett exempel jag tycker är intressant. Jag tror inte det är särkskilt svårt att vara lotsasanarikist när det inte ens är olagligt att ta bilder och sälja dem. http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=12523

 

Från den 1 januari 2007 gäller personuppgiftslagen endast beträffande foton som är förtalande eller kränkande. Dvs, man kan numera lägga ut foton på internet utan att fråga om lov.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

hmm... jag tolkade det som att man i princip kan filma en person och ha med det i en dokumentärfilm då set inte e reklam. Men e det samma sak med intervjuer av folk som exempelvis går på gatan. Kan man sända vem som helsts åsikt utan någon form av tillstånd?

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm... jag tolkade det som att man i princip kan filma en person och ha med det i en dokumentärfilm då set inte e reklam. Men e det samma sak med intervjuer av folk som exempelvis går på gatan. Kan man sända vem som helsts åsikt utan någon form av tillstånd?

 

Japp, så är det. Vill man undvika anmälningar för kränkning så kan det ju vara bra att inte filma någon som är full eller i en prekär situation där man inte vill synas. Men därmed inte sagt att man inte kan filma någon som inte vill vara med i filmen (t.ex. filma högerextremister som demonstrerar på gatan).

OBS dock att det råder andra regler i andra länder!

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, så är det. Vill man undvika anmälningar för kränkning så kan det ju vara bra att inte filma någon som är full eller i en prekär situation där man inte vill synas. Men därmed inte sagt att man inte kan filma någon som inte vill vara med i filmen (t.ex. filma högerextremister som demonstrerar på gatan).

OBS dock att det råder andra regler i andra länder!

 

 

Vet du vart man kan läsa mer inom just detta.

 

Det är så att jag ska filma en dokumentärfilm med inspelningsstart i slutet på månaden, vill vara säker på att jag kan använda allt material om det skulle bli tv-distribution.

 

Använder man inte avtal alls med sina inervjuobjekt i dokumentärer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillstånd krävs om du filmar på privat mark (ex. köpcentrum, tågstationer m.m)

 

Stämmer inte riktigt. Du får filma tågstationer och köpcentrum precis hur mycket du vill - men du får inte befinna dig på privat mark när du filmar. Det e bara militära skyddsobjekt du inte får filma.

 

Du får till exempel filma grannen som har sex i huset bredbvid, men visar du det för någon så är det kränkande och åtalbart.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...