Gå till innehåll

Vad är DVD kvalitet egentligen?


atemo

Recommended Posts

Jo jag undrar vilken kvalitet och upplösning en dvd film har. Är det inte så att en vanlig dv kamera spelar in i dvd kvalitet? Men om man jämför på dataskärmen en rikti dvd film med det som är filmat med en videokamera är skillnaden ju jätte stora. Vissa dvd filmer har ju nästan hd upplösning på dataskärmen, tycker jag iallafall.

Någon som kan förklara det här för mej?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kvalitet är inte bara upplösning. Men du har rätt i att DV och DVD har samma upplösning och DV kan egentligen ha bättre kvalitet än DVD eftersom DVD är hårdare komprimerat format.

 

Sedan är det ju skillnad på en DV-kamera och en filmkamera för filmproduktion. Är även skillnad på konsumentvideokameror och proffsvideokameror. Är ju proffs som fixat belysningen, filmat, spelat in ljud och redigerat innan det hamnar på köp-DVD och de lägger ner oerhört mycket pengar och arbete för att få det att se bra ut. Om det är filmat med filmkamera (istället för videokamera) så blir det progressiva bilder vilket ser bättre ut när man ser dem på en datorskärm jämfört med interlace DV. finns visserligen DV-kameror som kan "filma" progressivt också.

 

DVD har maximal upplösning på 720x576 bildpunkter vilket är samma som DV upplösning. DV har en datahastighet på uppemot 30 Mbit/s medans DVD ligger på max 10 Mbit/s. Så egentligen är DV ett format som kan ha bättre kvalitet än DVD.

 

Jag tror att skillnaderna helt enkelt beror på kvaliteten på originalet. Upplösningen på en biofilm är ju enormt mycket större än hos DV så råmaterialet har ju mycket mer data som kan behandlas innan det skalas ner till DVD. Upplevde själv att det blev bättre DVD-kvalitet när jag utgick från min nya Canon HV-20 jämfört med min gamla DV-kamera från sekelskiftet. Om det sedan beror på att jag numera videofilmar i HDV-format som har högre upplösning eller om optiken och elektroniken förbättras vet jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...