Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Voodoofilm Filmskaparcirkel #1: [Utvärdering och diskussion]

Besatt medlem GodeDoktorns avatar
    Reg.datum
    jan 2008

Standard Voodoofilm Filmskaparcirkel #1: [Utvärdering och diskussion]

Information för den oinvigde
    Voodoofilm Filmskaparcirkel har varit första omgången i en studiecirkel här på Voodoofilms forum. En studiecirkel är i princip en grupp människor som träffas och arbetar med ett gemensamt ämne - i detta fallet filmskapande. Det har alltså inte varit en tävling eller någonting annat, utan helt enkelt en frivillig aktivitet för den intresserade filmaren. Syftet har alltså hela tiden varit att skapa film.

Cirkelns utformning har fungerat som så: 1) Först röstar vi fram ett ämne, vilket vi arbetar med. Förslagen kan vara vadsomhelst, från ett ord till en situation. Förslagen presenteras i en egen tråd, och en omröstning görs senare i en annan tråd. 2) Efter att ett ämne har röstats fram att arbeta med, börjar själva filmandet. Tanken är då alltså att arbeta enskilt, och var och en skapa en egen film som berör det bestämda ämnet. Hur man gör detta, eller vilken sorts film man vill skapa, är helt fritt. 3) Vi presenterar våra filmer för varandra, diskuterar, betygsätter och utvecklas.

Utvärdering av studiecirkeln!
    Nu undrar jag, givetvis, vad som kan förbättras? Vi har arbetat i ca 2-2½ månad och har förmodligen haft gott om tid på oss att hitta både för- och nackdelar med hur hela cirkeln har varit upplagd. Har intervallerna på 1 vecka mellan tråderna varit hyfsat? Har det varit för många trådar att hålla reda på? Har tiden för själva filmandet varit för långt eller för kort? Har det varit allmänt trevligt att arbeta under dessa givna förutsättningar? Åsikter, reflektioner, kritik, allt måste fram för att förhöja kvaliteten här.

När borde nästa omgång startas? Borde upplägget vara likadant som senast? Vore det intressant att ändra namn från det mostodontlånga namnet "Voodoofilm Filmskaparcirkel" till något mer kort och koncist? Har jag (klagomål uppmuntras) skött mig som arrangör? Är det något annat som borde förändras tills nästa omgång?

Övrigt
    Sist men inte minst, tack för allt engagemang från samtliga deltagare. Det har verkligen varit sjukt kul och motiverande att känna stöttandet från andra människor som har varit med på samma projekt, vilket också var en av idéerna bakom att starta den här cirkeln från början. Jag kan bara hoppas på att fler människor känner sig manade till att deltaga under nästa omgång, och att den omgången isf blir mer eller lika intressant och givande som den här.

/ Allas doktor
    Senast redigerad av GodeDoktorn den 2008-06-02 klockan 14:21.

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

i andra tråden efterfrågades om tiden var för kort... själv så kanske jag tycker att det var lite lång... också föll det ju sig lite olyckligt eftersom verkliga livet har så många krav just i den här perioden...

Blir det för lång tid så skjuter man ju upp det hela... men att dra ner det till kanske en vecka för hela produktionen kanske kan vara att ta i...

Jag själv har ju alltid tyckt om en tradition vi brukar ha när jag är nere i jämtland... övernatten-filmningar... ut och filma en eftermiddag... sedan kör jag hela postproduktionen den natten och dagen efter kommer polarna och ser hur det blev... när det blir organiserat så blir det ju mer som en 24timmars-produktions-tävling... eller kanske en sån där 48timmars-festival...

Hur som haver... vore ju skoj att ha lite mer rotation så man håller ambitionerna i schack och bara gör det man verkligen kommer hinna med...
    Senast redigerad av jmalmsten den 2008-06-03 klockan 14:52.
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Besatt medlem Andreas Sjoebergs avatar
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

En vecka skulle kunna gå, men det krävs ju att alla har tid att vara med, krävs väldigt mycket från en själv och alla andra att engagera sig Därför kan jag tycka att en månad kan vara lagom. Man kan kanske försöka organisera upp cirkeln att under första veckan knyter man kontakter, vilka som ska spela vad och bestämma inspelningsdagar, platser, rekvisita etc. Vecka 2 - 3 inspelning. Vecka 4 redigering. Jag vet inte, ett förslag bara. Kanske kan följa någon liknande mall så att det organiseras upp någon aning.

Och vet man om att man ska t ex utomlands 2 veckor och en vecka jobbar 12 timmars kanske man ska fundera på att invänta nästa cirkel (talar om mig själv här) Från början tycker man att ingenting är omöjligt, man har all tid i världen, men ju närmare deadline man kommer desto sämre självförtroende får man :P

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Tycker ni att det finns underlag för att VFC ska få en egen avdelning på forumet? Dels för att Filmcafé skitas ner något otroligt av de hutlöst många trådar som måste startas för varje omgång (den här gången var det väl runt 10 st), och dels för att kanske locka fler anhängare. Det skulle kännas mer sammanfattat, ordnat och, framförallt, mer seriöst.

Finns det underlag till att föreslå detta till admin?

Besatt medlem
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Jag tycker att det är en asbra idé, så absolut att man kan föreslå en egen flik i forumet.
    Att istället ha max 1-2 veckor är också en bra idé, kolla EXAKT vilka som hinner och är intresserade.

Personligen håller jag mycket på med råfilm nu så en vecka blir ju omöjligt för mig, men reglerna ska gälla alla så ifall jag vill vara med så får jag fan vara klar till deadline. Om sådana här grejer ska fungera så ska det så klart vara för att ha kul, men ingen kreativitet föds ur ostruktur, så hur jäkla tråkig och fyrkantig jag än låter; man måste ha klara regler.

GodeDoktorn, du har skött det bra och följt upp osv. den första gången blir alltid bara test, och det har än så länge inte blivit en enda film. Men det är bra att du inte blir osugen direkt, för så är det oftast första gången. Saker blir fel, man lär sig till nästa gång et.c.

Så som sagt, mer kort och koncis tid. Klarare tema, visst frihet är konstnären/skaparens starkaste vapen, men det måste vara "frihet inom gränser". Vilket kanske låter som en motsägelse, men essensen är i alla fall att om man ger en person ett tomt canvas och säger "gör vad du vill"; då kommer man antagligen få skräp. Men ifall man börjar definiera, som i t.ex. viss japansk haiku-liknande konst där man bara får ett penseldrag, då börjar man närma sig något användbar. Istället för att få göra som man vill så får man lösa problem och försöka anpassa sig lite, vilket oftast ger större kreativitet och frihet inom dessa definierade gränser.
    "Don't you know there ain't no devil, that's just God when he's drunk"

Absurditeten
    Aktuellt: Odöpt film om Norrlands djupa skogar

Besatt medlem Octavianuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av hampusforev Visa inlägg
    Jag tycker att det är en asbra idé, så absolut att man kan föreslå en egen flik i forumet.
    Att istället ha max 1-2 veckor är också en bra idé, kolla EXAKT vilka som hinner och är intresserade.

Personligen håller jag mycket på med råfilm nu så en vecka blir ju omöjligt för mig, men reglerna ska gälla alla så ifall jag vill vara med så får jag fan vara klar till deadline. Om sådana här grejer ska fungera så ska det så klart vara för att ha kul, men ingen kreativitet föds ur ostruktur, så hur jäkla tråkig och fyrkantig jag än låter; man måste ha klara regler.

GodeDoktorn, du har skött det bra och följt upp osv. den första gången blir alltid bara test, och det har än så länge inte blivit en enda film. Men det är bra att du inte blir osugen direkt, för så är det oftast första gången. Saker blir fel, man lär sig till nästa gång et.c.

Så som sagt, mer kort och koncis tid. Klarare tema, visst frihet är konstnären/skaparens starkaste vapen, men det måste vara "frihet inom gränser". Vilket kanske låter som en motsägelse, men essensen är i alla fall att om man ger en person ett tomt canvas och säger "gör vad du vill"; då kommer man antagligen få skräp. Men ifall man börjar definiera, som i t.ex. viss japansk haiku-liknande konst där man bara får ett penseldrag, då börjar man närma sig något användbar. Istället för att få göra som man vill så får man lösa problem och försöka anpassa sig lite, vilket oftast ger större kreativitet och frihet inom dessa definierade gränser.
    Väll talat mon amie, jag håller med om allt förutom att du vill har kortare tid. Jag tycker den tiden som vi har haft nu va perfa, bara att man hade mkt så man presterade inget. Men nu e det sommar så då kan man avvara en dag eller två.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Okej - vi får helt enkelt tima in nästa omgång bättre. Just i sommar arbetar jag och känner mig inte manad att kunna deltaga själv, men om det finns intresse så administrerar jag gärna nya trådar. Jag skickar iväg ett PM till Pace för att höra hur det blir med en egen avdelning. Fortsätt att posta feedback här.

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

jag vill bara att nästa kommer igång så vi får fram ett ämne lite snabbt och så jag kan börja filma innan sommaren tar slut... sånna guld-vinklar som finns just nu...
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Jag har kontaktat pace via PM och frågat vad han ansåg om att ge VFSC en egen avdelning, och ifall det var möjligt. Han verkade positiv men skulle diskutera det internt först - detta var för två dagar sedan, så förhoppningsvis får vi svar snart!

Förhoppningsvis innan Juli, så att vi kan utnyttja den månaden till att starta en ny omgång.