Gå till innehåll

Bygga egen fjärrutlösare för smällare


Shredder

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Ljust smällen var väl skit i samma... det är väl knappas nå't man vill ha med mer än nödvändigt. Ljudpålägg är ju mycket mer hanterligt. Lägger man in orginalljudet så blir det lätt tanigt...

 

Men ja vet inte... vad det beträffar utlösare rekommenderar jag batteriladdare (vilket dom flesta har) och egengjord glödtråd. Har fått beskrivet för mig att man kan använda svinto utan tvål. Men jag har fortfarande inte hittat nå't.

 

Ljudpålägg däremot... dä ä roligt dä. http://www.producera.tv/pangpang.wmv

Länk till kommentar
Share on other sites

Produceratv> vad är det för låt? Det är mycket bra.

 

Jag som ännu inte hållit i någon kamera börjar bli mer och mer övertygad om att grejor som skall explodera skall bestå av råttfällor, fjädrar eller tryckluft. Detta med skräp som flyger och far ser nog roligare ut på film än kinasmällare som knappt fastnar på en filmruta. Jag tror en explosion måste ske Långsamt om den skall se frän ut. Ljuden tillkommer senare. Men, jag har ingen erfarenhet, men av att dömma diskusionerna här, är det den linjen jag kommer att prova.

 

En plastpåse fylld med rivet papper, damm och skräp kopplat till en tryckluftslang och hela rasket under tex motorhuven på en bil, och så släpper man på luften när någon öppnar huven. PANG! (Mja, snarare ett skräpmoln men pang finns på band sen tidigare). Det jag tror är fördelen är att skräpmolnet utbredning tar många fler filmrutor än en krutexplosion, så folk hinner se att det small.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en av låtarna till Lord Of The Ring... men den var för lång, så jag fick cutta lite på den.

 

Angående smällare å dyligt så låter det ju i vart fall mycket säkrare att smälla en plastpåse än någon med krut i. Damm är ju relativt ofarligt... men du får inte låna min bil i alla fall... jag vill inte ha massa spån å damm under min huv. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

produceratv > Oj, och ungarna som har alla dessa filmer. Det har jag missat.

Lite skit i motorummet gör ingen större skada, inget som en motortvätt inte kan fixa. Du skulle se hur mitt motorum såg ut när kylarens ena slangfästa gick av. Men med motortvätt blev det som nytt.

 

 

pekivan > Hm, att tutta eld på 25 liter bensin kommer garanterat att smälla ordentligt, det är ett som är säkert. Har du någon susning hur stor eldboll 25 liter bensin kommer att åstakomma? Om man inte är brandman eller pyrotekniker kan jag garantera att det är mycket svårt att kontrollera storleken på den eldbollen, för att inte tala om hur besvärligt det är att ångra sig när den väl börjat brinna. Kör hårt, darwins teori kommer säkert att fungera utmärkt även denna gång.

 

Ps: Jag läste lite fel: Det stod LITE bensin. Då kommer man i lite annat läge, men min åskikt är fortfarande att bensin och annan explosiva är tusan så farliga. Stuntmen är inte bara galna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

[citat=Padee]man kan ju alltid fila ett litet hål i en glödlampa(1,5v) och fylla den med krut

ta en titt på den här tråden på svenska elektronikforumet. http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=8325[/citat]

 

Nu är väl tyvärr krut inte heller något de säljer på ICA direkt. Och det är inte speciellt kul att handskas med egentligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Tobbger][citat=John]Jag skulle vilja säga att det här problemet går att lösa lättare med luft än med smällare, då smällare är förbjudna numer enligt svensklag, det enda man får använda är fyrverkerier om man inte har licens.

 

Läs tråden om hur man gör "Compressed air squibs" Så får ni se.

 

FÖRSLAG:

Köp en blomspruta (Sån man pumpar upp trycket i) En lång slang typ tre-fyra meter. Gräv ner slangen i marken, gör hål i slangen där ni vill att smällarna ska komma, lägg lite papper över hålet sedan lös jord, pumpa upp ett högt tryck i tryckbehållaren. Tryck av och det kommer sprut jord ått alla håll och kanter. Mekaniska lösningar är desutom mycket säkrare än smällare.

 

Men men bara en tanke och har inte provat själv men det borde funka.[/citat]

Jo, det kommer att funka. Jag lovar!

 

Problemet är då hur man ska göra för att det ska smälla hela tiden. Och hur mycket man måste pumpa - med tanke på att trycket inte håller sig enda fram om det är 4-5 meter lång slang.

 

En liten lista på vart man kan få tag på sakerna till det här:

* Tryckspruta (Biltema, Jula

* Trädgårdsslang (Clas Ohlson, Clas Ohlson)

* Stark tejp (lite överallt)[/citat]

 

Jula:

"Batteridriven luftpump för fotbollar, badmadrasser, cykeldäck mm. 9,6 V NiMH-batteri. Levereras med batteriladdare, cigarettkabel, förlängningsslang och 3 st ventilnipplar. Laddtid: 5-7 timmar. Max tryck: 11 bar, 7 liter per minut. Levereras i praktisk väska."

 

 

Här hittade jag en batteridriven luftpump som skulle kunna räcka till det som jag ska göra, jag ska nämligen simulera en snubbe som blir skjuten, då det ska spruta blod ur hans bröst när kulan träffar, det ska väl gå att göra en annordning av en ballong, slang, teaterblod och en sån pump?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...