Gå till innehåll

Musikvideo - vad ska jag tänka på i klippningen?


adamhaglund

Recommended Posts

Jag är en stillbildsfotograf som så smått börjat syssla med rörlig bild, ännu bara på hobbybasis. Jag har lärt mig grunderna i redigeringsprogrammet (FinalCut). Vad gäller bildkomposition, ljussättning och sånt kan jag det sedan tidigare.

 

Nu ska jag, för att lära mig mer, göra en musikvideo till några vänner som har ett band. Helt opretantiöst, men man vill ju ändå göra ett bra jobb. Vad jag insett att jag inte har en aning om är hur man ska tänka i klippningen. Hur bygger man musikvideons story, hur ska man tänka vad gäller tempo i klippningen jämfört med tempot i musiken, osv.

 

Finns det några generella tumregler att gå efter? Har ni några matnyttiga musikvideotips?

Och finns det några bra böcker eller internetsidor där jag kan lära mig mer om just detta?

 

Tacksam för alla svar!

 

/Adam

---

http://www.adamhaglund.se

http://www.livproduktion.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enklaste sättet, om inte videon ska ha någon riktig story, är att låta dem spela låten 20-30 ggr och bara filma så mycket som det går. Byta vinklar, bildutsnitt osv så att du får ett rejält klippmaterial. T.ex filma hela bandet i helbild, sen varje person i halvbild, sen närbilder på fingrar, ansikten och instrument etc. Lite kameraåkningar, både i sidled och djupled kan ju vara snyggt också om du kan få till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har inte fått så många svar vilket jag tror beror på att det är inget lätt svar. Vad är det för typ av musik, till vilka vänder sig musiken till? Har den ett viktigt budskap som måste förstärkas med ett bildspråk? Vilken känsla vill du förmedla? Tuff, häftigt, sensuellt etc.

 

Generellt så ska bildväxlingarna följa tempot i låten. Jämför filmer som ökar tempot med antal klipp när spänningen ökar. Tex Hitchcocks duschscen i Psycho. Sen måste det klippas i takt. Ett bra verktyg är att lägga ut markörer i tidslinjen där takten slås. Sedan lägger man motsvarande markörer i bildklippet där växlingen ska ske och slutligen klistrar sedan markörerna mot varann. Då blir takten att stämma med bildklippet. Lite svårt att förklara. Jag har själv använt den metoden för en hårdrocksvideo. I Premiere finns funktionen med markörer, Final Cut har jag däremot ingen erfarenhet av.

 

Studera lite musikvideor så får du säkert en idé om hur det ska göras.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Ja, så blev jag till slut klar med en första musikvideo (efter ett annat total misslyckat försök först).

Vad tycker ni om denna? http://blip.tv/file/1275893

 

All kritik mottages tacksamt! Här finns inga ömma tår, så säg gärna rakt ut allt ni tänker skulle kunna förbättras till nästa gång.

 

Tack på förhand!

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, så blev jag till slut klar med en första musikvideo (efter ett annat total misslyckat försök först).

Vad tycker ni om denna? http://blip.tv/file/1275893

 

All kritik mottages tacksamt! Här finns inga ömma tår, så säg gärna rakt ut allt ni tänker skulle kunna förbättras till nästa gång.

 

Tack på förhand!

 

/Adam

 

Kamera arbetet + redigeringen var mycket bra!! Är inte så mycket för den typ av musik bara! :)

 

Keep it up!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

För att vara första gången var det absolut bra. Snygg ljussättning. Absolut inte min typ av musik men ;). Det enda jag har att påpeka är att framingen är lite ur ibland, du lämnar lite för mycket luft över huvudet på vissa tagningar och tänk på att om en person tittar åt vänster ska man gärna ha honom långt ut till vänster i bild och lämna tomrummet till höger om honom. Vissa panoreringar var lite skakiga och zoomen ska helst undvikas så mycket som det går enligt mig.

 

Det var bara lite tips inför nästa gång. Tyckte du gjorde ett bra jobb med videon och ser fram emot att se mer från dig. Keep up the good work!

Länk till kommentar
Share on other sites

...och tänk på att om en person tittar åt vänster ska man gärna ha honom långt ut till vänster i bild och lämna tomrummet till höger om honom.

 

Får jag fråga varför man gör sådär?

Vad finns det för regler med sådant?

 

*Jag själv gör en musikvideo nu - beräknat bli klar nästa år pga resa men jag kommer visa min demo när jag känner mig redo.*

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...