Gå till innehåll

Okunnig söker hjälp


Recommended Posts

Hejsan jag skulle behöva lite assistans här.

 

1.

Har en videokamera (Sony pc1000) med usböverföring. Har flertalet gånger fört över mina filmer till datorn men via det programmet jag har så klipps de efter 10minuter (10-20-30..osv).

Finner detta synnerligen irriterande och vill gärna ha ett förslag på ett program (gärna bästa och enklaste) som gör detta möjligt att få en enstaka fil (stor men mycket lättare att hantera?)

 

2.

Hur man går tillväga med att fixa detta, avi till mpeg2? program? helt ny på den här fronten vet inte ifall det finns tidigare trådar om program eller sådant? om inte förslagsge här eller länka mig till den tråden? (sökt, letat, hittar inte) Är ute efter hög kvalité

 

3.

Program att redigera i? En kontakt försöker skola mig i Adobe Premiere Pro CS3, finner det lite svårt för mig som är lite ny.. Finns det något enkelt men som ändå utger hög kvalité?

Ett program också som man kan göra dvd menyer med vore toppen att få veta (Enkelt helst )

 

Materialet jag ska redigera är lokala filmade spelninar, vill hålla en profisionell look på bild, ljud och menyer.

Ha separata kapitel för varje låt gärna med en liten förhändsvisning i samma valmeny.

 

Om det tidigare disskuteras någon av mina punkter så länka mig gärna till dem så jag kan läsa igenom.

 

 

Otroligt tacksamm för svar.

Mvh

/Ola

Länk till kommentar
Share on other sites

Din bekant försöker skola dig i ett proffsprogram...

Prova istället enklare (-och betydligt billigare) program som tex;

Movie Maker ("Gratis" ingår i Windows)

Adobe Premiere Elements (Ca 1000:-)

Pinnacle Studio (Ca 1000:-)

Lycka till

Mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

börja med att sluta fösöka överföra med usb sladd. gå i stället till en nära butik och köp en firewire kabel (hoppas din kamera har en sådan utgång). du får då genast mcket bättre kvalle.

 

ang. program så skulle jag vilja säja pinnacle studio. det är inte alls dyrt och du kan göra menyer lätt och snyggt. kolla in pinnaclesys.com

annars är sony vegas ett lite mer avancerat program, kostar oxå 5 gånger mer. Du kan dock göra snyggare videor som ser lite mer proffsiga ut men som sagt det är lite mer att lära sig.

och kom ihåg, det är ju innehållet som räknas och inte den ytliga redigeringen :p

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

börja med att sluta fösöka överföra med usb sladd. gå i stället till en nära butik och köp en firewire kabel (hoppas din kamera har en sådan utgång). du får då genast mcket bättre kvalle.

 

ang. program så skulle jag vilja säja pinnacle studio. det är inte alls dyrt och du kan göra menyer lätt och snyggt. kolla in pinnaclesys.com

annars är sony vegas ett lite mer avancerat program, kostar oxå 5 gånger mer. Du kan dock göra snyggare videor som ser lite mer proffsiga ut men som sagt det är lite mer att lära sig.

och kom ihåg, det är ju innehållet som räknas och inte den ytliga redigeringen :p

 

Abbe

 

Hur menar du nu? Skulle det spela nån roll kvalitetsmässigt om man överför med USB jämfört med firewire? Har svårt att tro det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur menar du nu? Skulle det spela nån roll kvalitetsmässigt om man överför med USB jämfört med firewire? Har svårt att tro det.

ja.

från kameran spelar det roll om man använder usb eller firewire.

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=5405&highlight=%F6verf%F6ra+usb

 

jag ska inte säja säkert men jag har för mig att du får en lägre upplösning via usb då firewire är tillverkat för just video (DV) och firewire kan oxå skillja på pal och ntsc vilket inte usb kan.

 

Abbe

 

Edit:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15115&highlight=%F6verf%F6ra+usb

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror att just pc1000 och några fler modeller har "usb video" och kan skicka dv över usb enligt någon ny standard men det kräver antagligen speciell programvara så kör firewire istället om det krånglar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha insåg ju precis att vi talar om vanlig capture från band, så du har nog rätt, visst kan det spela roll i så fall. Jag har arbetat en del med minneskortsbaserade kameror på senaste tiden så det blev automatiskt att jag tänkte att vi pratade om överföring från minneskort/HD :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Vore intressant att få höra hur en digitalt lagrad signal på ett band kan förändras vid överföring/kopiering från ett ställe till ett annat genom att välja olika typer av överingföringssätt. I så fall är det ju inte en digital kopia?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag aldrig stött på en bandbaserad dv-kamera som kan överföra video via USB men jag antar att AbbeLabbe menar att om inte kabeln kan överföra i rätt hastighet så blir slutresultatet sämre eftersom vi talar om överföring i realtid. Den mottagande tekniken måste ju kunna ta emot signalen i den hastighet som bandet rullar. Iofs kan man ju tycka redigeringsprogrammet i så fall borde varna om dropped frames eller nåt liknande...?!

Länk till kommentar
Share on other sites

En bandbaserad DV25 kamera skall alltid ha en FW400 utgång som minimum standard.

 

Samt nej, FW400 gränssnittet skapades inte enbart för DV överföring, pro som konsument nivå, dock lämpades gränssnittet till att hantera digitala videosignaler samt andra höghastighets digitala dataformer i realtid.

 

Skulle det mot all förmodan finnas en bandbaserad DV25 kamera som både erhar USB 2.0 samt FW400 som överföringsgränssnitt för den digitala videoströmmen till en dator, skulle det inte finnas någon som helst teknisk påverkan på hur signalen överförs, som i sin tur skulle generera någon kvalitétsmässig förlust på videon.

En digital signal skrivs som den är.

Finns ett flertal bandbaserade DV25 kameror med både USB 2.0 samt FW400, dock uteslutande används USB 2.0 gränssnittet endast för överföring av annan digital data från till ex. kamerans ev. SD-kort.

 

Att det dessutom skulle ha någon påverkan på upplösningen av videon, vid val av överföringsgränssnitt, låter fullständigt orimligt.

Kameran / mottagarmjukvaran skulle inte nedsampla videon för att något utav gränssnitten skulle ha brist på bandbred.

 

Att sedan mottagarparten (t.ex hårddisken) i din dator, ej i realtid skulle kunna skriva en DV25 ström pga prestandabrist, är en helt annan sak som skulle generera "drops" av de digitala signalerna vilket exempelvis leder till att bildrutor går förlorade.

Länk till kommentar
Share on other sites

woow! vilket pådrag. aja får erkänna mitt mistag :p

det är bra vi kan rätta varandras fel.

 

Abbe

 

Fast vissa kameror kan funka som webbkamera över usb och då blir det riktigt dålig bild...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå igen och tackar för alla svaren.

 

Följde "Joel.N"s svar och testade på trialen för adobe elements 4.

Ser lite lättare ut men har inte riktigt provat på det ännu.

Varje gång jag går in på "capture video" för att dra ur videon så får jag upp en massa error meddelanden och programmet stänger av sig självt rätt snabbt efter att klickat ok.

Kör via USB2.0 (det jag fick med till kameran)

Jag kör på en HP arbetsdator med 1.5GB i RAM och två dual core processorer. Grafikkortet är jag osäker på vad det heter..

 

Här är är skärmdump på errormeddelanden:

1.

http://img359.imageshack.us/img359/8075/nr1cl5.jpg

2.

http://img389.imageshack.us/img389/6236/nr2jp1.jpg

 

Har ingen bloody aning om vart jag ska ta vägen, har knappt ingen codecs installerade på datorn ifall det behövs?

 

Otroligt tacksamm för alla era svar.

/Ola

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag googlade på felmeddelandet och fick en träff hos Adobe:

http://www.adobeforums.com/webx/.3c05ad2f

Speciellt detta avsnitt kanske hjälper:

 

"when you use a USB2, you must go into the menu Modify, then Preference,Device Control,select USB Video Class 1.0 - Device Control from the Devices menu and OK.

After that,you can turn on your camcorder ,and begin the capture video!"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...