Gå till innehåll

Brevis 35


yooonis

Recommended Posts

Hej! Breviskroppen är densamma för små och stora kameror. Det enda som skiljer är "diffusern" (den lilla vibrerande plastskivan som man fokuserar på). Så om du byter från en liten kamera till en större t ex, är det bara att köpa en annan diffuser.

Det kan också behövas en step down-ring, för att kunna montera Brevis på din kamera. Jag har själv en XH-A1 och då behövs ingen step down-ring för den har samma diameter som Brevis (72mm).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan också behövas en step down-ring, för att kunna montera Brevis på din kamera. Jag har själv en XH-A1 och då behövs ingen step down-ring för den har samma diameter som Brevis (72mm).

 

Jag har också en XH-A1 och vill köpa Brevis. Är du nöjd med din Brevis? Hur har du köpt den? Har du nåt test exampel från XH-A1 + Brevis? Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Breviskroppen är densamma för små och stora kameror. Det enda som skiljer är "diffusern" (den lilla vibrerande plastskivan som man fokuserar på). Så om du byter från en liten kamera till en större t ex, är det bara att köpa en annan diffuser.

Det kan också behövas en step down-ring, för att kunna montera Brevis på din kamera. Jag har själv en XH-A1 och då behövs ingen step down-ring för den har samma diameter som Brevis (72mm).

Tack för hjälp!

 

Har kollat nu! Perfekt ju! Perfekt de här me diffusers o så! Slipper man låsa sig ju!!! :D

 

Ha de , tack för info!

 

PS en fråga till bara: vilka stillbilds-objektiv är bäst för Brevis? Canon FD - EOS eller dom andra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sanviera: Jag är mycket nöjd med min Brevis! Det finns hur mycket klipp som helst på Cinevates forum med kombinationen XH-A1 och Brevis om du vill kontrollera bildkvaliteten. När jag får tid ska jag lägga upp några egna klipp där – utdrag från en kortfilm som jag håller på med tillsammans med en kompis. Postar en länk här på Voodoo när det är klart.

 

Yoonis: Olika objektiv ger olika bilder, det är en hel värld i sig. Jag hade några Nikonobjektiv sedan tidigare så jag valde Nikon-mount på adaptern. Ljusstyrkan på objektiven är det viktigaste, gärna F1.2, F1.4 upp till F1.8. Jag tror att många med 35mm-adaptrar lägger mycket pengar på dyra objektiv, det blir som en drog :-) Man kan köpa fina gamla primes (fasta objektiv, icke-zoom) med hög ljusstyrka på ebay billigt. De är inte populära för de flesta vill ju ha zoom och AF.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yoonis: Olika objektiv ger olika bilder, det är en hel värld i sig. Jag hade några Nikonobjektiv sedan tidigare så jag valde Nikon-mount på adaptern. Ljusstyrkan på objektiven är det viktigaste, gärna F1.2, F1.4 upp till F1.8. Jag tror att många med 35mm-adaptrar lägger mycket pengar på dyra objektiv, det blir som en drog :-) Man kan köpa fina gamla primes (fasta objektiv, icke-zoom) med hög ljusstyrka på ebay billigt. De är inte populära för de flesta vill ju ha zoom och AF.

Gott mos! jag gräver fram ngra gamla Canon FD objektiv! ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina har ganska dålig ljusstyrka, ett teleobjektiv (135mm) på f 3.5. Såg en här på tyska ebay http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=220233983410

 

med ljusstyrka 1.4 och dessutom ZOOM från 70-210mm. Verkar skitbra ju!

 

Sen hitta jag en också från 35mm-70 med samma ljusstyrka 1.4!

 

Behöver bara en vidvinkel nu då me bra ljusstyrka... eller wtf, 2.8 duger kanske? har det på min gamla...

 

ha de

 

PS såg nu att de e fejk, iaf på den 70-210mm de e inte den riktiga ljusstyrkan ju! Fasen svårt o hitta objektiv me dom ljusstyrkorna

Länk till kommentar
Share on other sites

Sanviera: Jag är mycket nöjd med min Brevis! Det finns hur mycket klipp som helst på Cinevates forum med kombinationen XH-A1 och Brevis om du vill kontrollera bildkvaliteten. När jag får tid ska jag lägga upp några egna klipp där – utdrag från en kortfilm som jag håller på med tillsammans med en kompis. Postar en länk här på Voodoo när det är klart.

 

Tack för ditt svar. Såvitt jag vet behöver man att ha en extra monitor för bättre focus med Brevis och det är svårt att använda LCD eller viewfinder. Har du haft ett sånt problem med Brevis? Hur autofocus funkar i så fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar. Såvitt jag vet behöver man att ha en extra monitor för bättre focus med Brevis och det är svårt att använda LCD eller viewfinder. Har du haft ett sånt problem med Brevis? Hur autofocus funkar i så fall?

 

Autofocus ska du inte använda överhuvud taget. Den är ju kopplad till kamerans lins och inte till adapterns. Du måste stänga av autofocus hela tiden. För bästa resultat ska man helst ha en så högupplöst viewfinder som möjligt. Helst en extern monitor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sanviera: Det stämmer. Man kan inte vara säker på att man har ställt in fokus rätt om man bara tittar i kamerans lcd. Även om det ser bra ut i kameran så kan man bli besviken när man tar in materialet i datorn och märker att det inte riktigt var skärpa.

 

XH-A1 har en funktion som heter "magnify" som gör att man kan "zooma in" i lcd'n och se ett utsnitt av bilden i högre upplösning. Det är till bra hjälp vid skärpeinställning men inte tillräckligt.

 

Jag har hittills kört med min Powerbook som extern monitor, med ett program som heter Monitor Magic. Det funkar ok om man är inomhus, men självklart klumpigt om man ska vara ute. Utomhus och med handhållen kamera har jag filmat utan extern monitor. Man kan ju minska känsligheten på olika sätt, alltså filma med längre skärpdjup.

 

Jag har tröttnat på osäkerheten och nu beställt en Carrion-monitor som jag får om några veckor. Hade tänkt köpa en Nebtek först men bestämde mig för den här till slut:

http://www.siniarchproductions.com/lsdsgn/carrion-a.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen

 

Har beställt en canon hv30 nu o väntar på den. Ska beställa en Brevis35 också med Canon FD mount (eftersom ja redan har 3 sånna objektiv).

 

Jag vill ha rails till, verkar mer stabilt. Ska jag köpa så kan ja väl ändå göra de riktigt.

 

Fast - måste man verklighen ha "brevis to rails system"??? som kostar över 100$?

http://www.cinevate.com/catalog/product_info.php?products_id=62

 

Någon här som har Brevis35 som använder den här manicken? Berätta gärna varför - varför inte.

 

Om ni vill.

 

Tack.

 

Mvh Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Passar på att droppa in här för att visa att en extern monitor för bättre fokusering kan vara ett riktigt stort plus.

 

Kan också nämna att SG Pro's 35mm adapter inte är fy skam (fick min för någon dag sedan, tihi!)

 

Lite klipp från första dagen jag fick den (notera den kassa fokuseringen):

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ingen extern monitor än, ska inhandlas nästa månad.

 

Sgpro finns att beställa på sgpro.co.uk och om du beställer billigaste paketet så följer det med en flightcase, rails, två batterihållare för motorn, massa skruvar, insektsnycklar.

 

Jag rekommenderar den varmt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle köra på Brevis. Stabilt och väldigt bra kundservice. Massor tillbehör!

Du Danell, du som är så bra på Brevis - behöver man verkligen en "brevis to mount" system?

 

kostar ju kurita 100$ extra för ingenting känns de som.

 

ha de! keep on makin dreams come true!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sanviera: Det stämmer. Man kan inte vara säker på att man har ställt in fokus rätt om man bara tittar i kamerans lcd. Även om det ser bra ut i kameran så kan man bli besviken när man tar in materialet i datorn och märker att det inte riktigt var skärpa.

 

XH-A1 har en funktion som heter "magnify" som gör att man kan "zooma in" i lcd'n och se ett utsnitt av bilden i högre upplösning. Det är till bra hjälp vid skärpeinställning men inte tillräckligt.

 

Jag har hittills kört med min Powerbook som extern monitor, med ett program som heter Monitor Magic. Det funkar ok om man är inomhus, men självklart klumpigt om man ska vara ute. Utomhus och med handhållen kamera har jag filmat utan extern monitor. Man kan ju minska känsligheten på olika sätt, alltså filma med längre skärpdjup.

 

Jag har tröttnat på osäkerheten och nu beställt en Carrion-monitor som jag får om några veckor. Hade tänkt köpa en Nebtek först men bestämde mig för den här till slut:

http://www.siniarchproductions.com/lsdsgn/carrion-a.htm

Ooofff... dyr eller?

 

funkar inte en 4" monitor?

Länk till kommentar
Share on other sites

Yooonis: Om du ska använda Brevis till en HV30 skulle jag rekommendera att köpa rails+mount till monteringen. På en större kamera sitter Brevis stabilare (XH-A1 har samma 72mm-gänga som Brevis) än på en mindre (43mm HV30) där man måste använda en step up-ring. Jag har testat Brevis på min gamla kamera, en Sony TRV900, och då kunde bilden svaja ordentligt vid handhållet.

 

Det beror till viss del på vilka objektiv du använder också. Med ett litet nätt Nikkor 50mm fungerar det bättre utan rails än med en lång zoom t ex.

 

En annan fördel med rails till HV30 är ätt du enkelt kan montera kameran uppochned och på så vis på rättvänd bild! Om du söker lite på Cinevates forum kan du se många olika setups med HV20 uppochned. Kanske den vanligaste kombinationen bland Brevisanvändare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yooonis: Om du ska använda Brevis till en HV30 skulle jag rekommendera att köpa rails+mount till monteringen. På en större kamera sitter Brevis stabilare (XH-A1 har samma 72mm-gänga som Brevis) än på en mindre (43mm HV30) där man måste använda en step up-ring. Jag har testat Brevis på min gamla kamera, en Sony TRV900, och då kunde bilden svaja ordentligt vid handhållet.

 

Det beror till viss del på vilka objektiv du använder också. Med ett litet nätt Nikkor 50mm fungerar det bättre utan rails än med en lång zoom t ex.

 

En annan fördel med rails till HV30 är ätt du enkelt kan montera kameran uppochned och på så vis på rättvänd bild! Om du söker lite på Cinevates forum kan du se många olika setups med HV20 uppochned. Kanske den vanligaste kombinationen bland Brevisanvändare.

Tack för tips kopparmarra, hade tänkt beställa med rails+mount :)

 

Och med flip - visserligen lite dyrare men verkar lite mer praktiskt än att vända kameran upp och ner på - hur fäster jag den på stativet exempelvis? De kanske går iofs men ja kör nog på flip anyway.

 

Tack för tips - nån som vet nånstans där man köpa små monitorer från Sverige som man kan koppla in i kameran o använda som extra LCD skärm?

 

Ha de

 

Y

Länk till kommentar
Share on other sites

PS: Ingår "Brevis to rails mount" i när man beställer railsen i Brevis bundle? Helt onödigt för mig annars att slösa 1000:- på något jag ändå får...

 

misstänker också att 3 av mina 4 objektiv är paj, sönder. När jag snurrar, vrider på bländar-ratten/ringen på Mitt 50mm objektiv så ser jag hur bladen drar ihop sig o blir mindre o mindre o bildar ett litet hål. Men när jag gör det på mina andra objektiv händer inget. Dom förblir totalt öppna. Dåligt! Tycker jag... Hoppas att de inte är sönder.

 

Nån som vet?

 

Ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om du kollat något på cinevate's forum, men där finns all suport du behöver. Skitbra! Det finns även en hel del bilder som folkmlägger upp på sina riggar, och just HV20/HV30 är ju väldigt populär. Det skön är ju att det är lätt att flippa den utan någon flip.

 

Det finns ju många budgetvarianter:

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...