Gå till innehåll

1km Film


Tomtebo

Recommended Posts

Det är ju som sagt snart dags att skicka in sina ansökningar.

Jag har länge funderat på ansöka men jag förstår mig inte riktigt på vad dom menar.

Alltså man skickar in en film som man har gjort för att sedan vinna en "budget" till att göra en ny kortfilm. Har jag fel eller?

 

Lite frågor bara. tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

bleckert: Jo det antog jag med,men sedan i PDF filmen så står det massa om, vilket format filmen är. hur lång den är, vilka som är med i filmen osv osv.. det måste ju betyda att man måste visa dem en film eller liknande väl?

Länk till kommentar
Share on other sites

Princip alla filmfestivaler, filmstöd, tävlingar mm, även websites har svårt att förklara vad saker "går ut på" "hur man gör" vilka format. Ska man skicka in dvd eller skicka in filmen i orginal okomprimerat, mm. Ska man skicka över internet eller med post?

 

Likadant på alla språk, alla tävlingar.

 

Om man tänker på allt jobb en filmare, manusförfattare, lägger ner. Oroväckande.

Undrar ibland vad det är för folk som skriver ner användarupplägg för filmare som ska medverka i tävlingar.

 

Flummigt värre ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

1 km film är extremt oklara i sin presentation men så här står det i ansökningsblanketten:

FÖLJANDE SKALL INSÄNDAS FÖR URVALSPROCESSEN:

• DVD ELLER VHS KOPIA AV FILMEN (PAL ELLER NTSC)

• IFYLLD ANSÖKAN

• PRESENTATION INNEHÅLLANDES FILMSYNOPSIS, ROLLISTA,

REGISSÖRENS BIOGRAFI & FILMOGRAFI SAMT PRODUKTIONSINFORMATION.

• PROJEKTBESKRIVNING (MANUS ELLER SYNOPSIS PÅ DEN

FILMPRODUKTION SOM SKULLE BLI AKTUELL VID VINST AV

STIPENDIET)

 

Så man tävlar alltså med en färdig film + en beskrivning av den nya som man vill göra om man vinner. Däremot så är det svårt att veta hur de två momenten vägs ihop av juryn.

 

Jag tycker nog att de flesta festivaler runt om i världen är rätt klara över kraven, oftast 1-2 DVD-kopior för uttagningsprocessen och sedan (på större festivaler) en visningskopia om man blir uttagen. Använder man sig t ex av withoutabox.com så är det ännu klarare. Vad jag vet så är det bara via reelport.com som man kan anmäla filmer helt online.

Länk till kommentar
Share on other sites

StenR: Jag håller med. personligen förstår jag inte varför man måste visa en film för att göra en film. för grejen är väl att man vill få filmstödet för kunna göra en film eller hur? Så om vi räknar här lite... Om man gör en film för att kunna göra en film.. har man inte på något vis lyckas gjort en film ändå? :D Varför behöver man då filmstödet om man har redan gjort en film.. Gah! blir lite flummigt här men ni förstår vad jag menar. Känns dumt på något sätt.

 

Hade varit bättre ifall man skulle skicka en presentation samt ett manus på den filmen man ville göra så kunde de utgå från den.

 

Dessutom känns det som att man borde va rätt så "inne" i filmindustrin för att få stödet, tanke på vad de söker....

Länk till kommentar
Share on other sites

Princip alla filmfestivaler, filmstöd, tävlingar mm, även websites har svårt att förklara vad saker "går ut på" "hur man gör" vilka format. Ska man skicka in dvd eller skicka in filmen i orginal okomprimerat, mm. Ska man skicka över internet eller med post?

 

Likadant på alla språk, alla tävlingar.

 

Om man tänker på allt jobb en filmare, manusförfattare, lägger ner. Oroväckande.

Undrar ibland vad det är för folk som skriver ner användarupplägg för filmare som ska medverka i tävlingar.

 

Flummigt värre ;)

/nils

 

Eller hur? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...