Gå till innehåll

Hjälp! Vad har jag Köpt?


exposedcomedy

Recommended Posts

Hej. Jag är lite ny på området och skulle gärna vilja ha reda på vad det är jag egentligen har köpt.

 

Jag var på en loppis och köpte en filmkamera som ägaren kallade för en 16mm kamera.

Jag fick betala 400 kr för den.

 

Exat vad är det för någon kamera och hur fungerar den? Hur får man tag i film till den och vad är det för film man ska ha till den?

 

Är jätte tacksam för svar :)

Hoppas jag inte har blivit lurad.

PICT0659.jpg

PICT0660.jpg

PICT0661.jpg

PICT0662.jpg

PICT0663.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Grattis! 400 spänn för en 16 mm-kamera är riktigt billigt. Även om det skulle visa sig att den inte fungerar så är det en kul pryl att ha.

 

Film får du nog beställa från Kodak eller Andec, men sök på 16 mm här på forumet så hittar du säkert något. Du ska vara beredd på att det kostar en slant bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog inte blivit lurad för det priset :)

 

Det ser ut som en Bolex H-16 M. Jag har en likadan, den har ingen spegelreflex sökare, så du kan inte "se vad objektivet ser", men om du ställer om parallax sökaren på sidan till rätt sorts objektiv samt till rätt avstånd till det du filmar så kan du få en god uppfattning om vad du siktar på. Extra viktigt vid närbilder då parallaxfelet blir större.

 

Om du kollar serienumret på insidan av luckan till film-magasinet så kan du kolla här:

http://www.city-net.com/~fodder/bolex/history/index.html

för att identifiera vilken modell du har.

 

Här finns diverse manualer att ladda ner:

http://www.intervalometers.com/resource/manuals.php

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ett mycket bra pris för en bra kamera. Grattis!

Modellen är en ser ut att vara en Bolex från H16-serien (rätta mig om jag har fel). Film köper du enklast från Kodak eller Fuji.

Kolla så att alla inställningar fungerar (ljusmätare, optik, gate o.s.v.) genom att filma en testrulle.

 

För mer information angående 16mm hänvisar jag till:

Priser på 16mm, sammanställning

Ladda 16mm i mörker

Filmtid per rulle

 

Lycka till!

/Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all hjälp och tips med sidor.

Det är en Bolex h-16 m precis som dario sa.

 

Men jag har ett par frågor.

 

. Eftersom att jag inte ser vad linsen ser hur vet jag då att det blir bra bilder?

Finns det några inställningar på objektivet som man ska använda för att få det bra. T.ex. Vid snabba rörelser etc.

 

. Finns det några bra tips på rengöring eller ska man låta det va och bara torka av med en torr trasa.

 

 

/// Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all hjälp och tips med sidor.

Det är en Bolex h-16 m precis som dario sa.

 

Men jag har ett par frågor.

 

. Eftersom att jag inte ser vad linsen ser hur vet jag då att det blir bra bilder?

Finns det några inställningar på objektivet som man ska använda för att få det bra. T.ex. Vid snabba rörelser etc.

 

. Finns det några bra tips på rengöring eller ska man låta det va och bara torka av med en torr trasa.

 

 

/// Fredrik

 

Från dina bilder tycker jag att det ser ut som att du har ett 75mm objektiv, dvs ett det ger en ganska "inzoomad" bild. Ett stativ är ett måste om du inte vill ha extremt skakiga bilder.

 

Mät upp avstånd noga när du ställer fokus. Glöm ej parallaxkorrigering.

 

Skaffa en trasa för rengöring av objektiv och rengöringsvätska. Akta så att du inte repar objektivet vid rengöring, även små dammpartiklar kan repa den känsliga ytan.

 

 

 

Du kan dock tyvärr inte på förhand veta om bilderna blir bra, det beror även på filmtransport etc inne i kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Från dina bilder tycker jag att det ser ut som att du har ett 75mm objektiv, dvs ett det ger en ganska "inzoomad" bild. Ett stativ är ett måste om du inte vill ha extremt skakiga bilder.

 

Mät upp avstånd noga när du ställer fokus. Glöm ej parallaxkorrigering.

 

Skaffa en trasa för rengöring av objektiv och rengöringsvätska. Akta så att du inte repar objektivet vid rengöring, även små dammpartiklar kan repa den känsliga ytan.

 

 

 

Du kan dock tyvärr inte på förhand veta om bilderna blir bra, det beror även på filmtransport etc inne i kameran.

I second that.

Filma en testrulle med ett stadigt stativ och kolla om kameran fungerar som den ska.

Kör med reversalfilm så slipper du scanningskostnader. Om den ger en stabil bild med bra exponering och fokus: grattis!

Om inte, gäller det att kolla upp vad som orsakar problemet och antingen försöka fixa det på egen hand, eller lämna in kameran på service.

Hör med Björn Andersson om han kanske kan serva kameran (om det nu är något fel på den :)).

 

Mina tips innan du filmar din testrulle är att kalibrera den interna ljusmätaren med en extern (helst digital)

och kolla att du får någonlunda samma utslag. Rengör optiken som Dario skrev och lär dig alla funktioner och inställningar

(ASA, fokus, parallaxkorrigering, laddning av film o.s.v). Läs på mycket om ämnet. Misstag inom 16mm är dyra!

Sen är det bara att hoppas på det bästa! ;)

 

/Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle föreslå att du skulle prova med en billig 16mm film som testrulle istället för en dyr Kodak eller Fuiji.

T.ex. Fomapan R 100 kostar från Wittner cinetch i Tyskland 22,90 euro medan motsvarande Kodak 16mm film kostar 37,90e. 15 euro prisskillnad, nästan hälften av vad Kodak filmen kostar.

http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/04_filmm/16_filmm.php

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...