Gå till innehåll

eftertexter med få personer?


Recommended Posts

Hej!

 

Håller på med eftertexterna till min film och behöver lite tips...

 

Jag har alltid älskat långa och ingående eftertexter, och vill gärna ha en "sådan" på min film. Problemet är att vi är bara fyra (4) stycken som har gjort filmen allt som allt så jag vet inte hur jag ska skriva eftertexterna som.

 

Jag är inne på att göra som F. Sudol gjort i sin film City of Rott (70 minutersfilm som han gjort alldeles själv) där han har sitt namn efter varje liten enstaka titel/position som har med filmproduktion att göra. Det ser helt underbart ut tycker jag :D

 

Men det är dock bara jag som vill ha det bland oss filmmakare - andra vill ha typ sju åtta stycken positioner allt som allt...

 

Nån som har nå tips på hur vi ska göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe... ja... det är ju lite roligt med långa listor med samma namn på alla ställen... Minns själv när jag först klarade ut Metal Gear Solid och Hideo Kojima stod på var och varannan titel i eftertexterna...

 

Eller Sagan om Ringen-filmerna då dom slängde på hela fan-club listan på slutet av extended edition...

 

Förr så slutade alla filmerna med ett enkelt "Slut" "Fin" "The End" beroende på land. Men istället satt hela eftertexten i starten... (jag såg på Borta Med Vinden och det tog bannemig nästan en kvart innan filmen ens startade).

 

Så visst kan du ha en 10minuters sluttext med bara de 4 namnen på sina platser, men är filmen något annat än humor så kanske det slår fel ut... Ni kan ju även fylla ut med alla som hjälpt till. folk ni frågat (kalla dom "consultants" eller nått som låter officiellt), skriv in allt möjligt ni användt för att göra filmen. etc etc... En tack till-lista...

 

Annars kan du ju köra Extended Edition-modellen och fylla ut eftertexten med en lång textdump av voodoofilms medlems-lista;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Känns som att man antingen håller sig kort eller absurbt lång.

 

Personligen så tänker jag nog (enligt senaste kursnotering) ha en eftertext-sida per person där allting listas som den personen bidragit med. Eller så får det bli på något annat sätt... vem vet.

 

Det här är ju ett I-landsbekymmer utan dess like. En effekt av alltför mycket lättanvändliga verktyg. Jag föreslår således en tillbakagång i användarvänlighet. Jag ska bara göra klart min film först. :-)

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Eftertexterna har ju faktiskt ökat under de decennium film funnits, inte bara för att kanske fler yrkanden och arbetare krävts, utan även för att man tar med varenda liten obetydlig liten sak som någon gör.

Exempel kan vara:

 

Rädd kille på toalett -

eller

Springpojke -

 

Håller man på så kan man dra ut eftertexterna onödigt länge. Man kan ju även ha med till exempel designers till skådespelarnas kläder, eller vart de har klippt sig osv osv...

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ha en lång eftertext bara för att man tycker det är häftigt är detsamma som att göra en långfilm av ett 12 sidor långt manus bara för att man tycker det är häftigt. Kill your darlings.

 

Det värsta jag vet är när någon skriver "Skriven, regisserad, fotad och redigerad av..." Då är det bättre att skriva "En film av..."

 

Till korta eftertexter passar stillastående textrutor bäst (i motsats till sakta rullande uppåt).

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Det värsta jag vet är när någon skriver "Skriven, regisserad, fotad och redigerad av..."

 

Mjoo... men det kan bli en kul effekt om man verkligen vill visa på vem som gjort det mesta av jobbet, har andvänt det som komisk effekt i filmer till skolan där antingen bara jag eller jag och en kompis gjort hela filmen själva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjoo... men det kan bli en kul effekt om man verkligen vill visa på vem som gjort det mesta av jobbet, har andvänt det som komisk effekt i filmer till skolan där antingen bara jag eller jag och en kompis gjort hela filmen själva.

 

Jag håller med, i det läget passar det med en komisk effekt. Ingenting är dåligt om man gör det på rätt sätt. En lång eftertext kan passa om man, precis som jmalmsten sa, gör något vettigt med den. Att visa bloopers bredvid eftertexterna är ju ett perfekt sätt för att få tittarna att verkligen se på eftertexterna; i annat fall går de flesta bara därifrån och stänger av filmen.

 

Men att göra långa eftertexter för skojs skull, utan något egentligt skäl, gör att allt känns mer "amatörigt", enligt min åsikt. Men att ett namn är med på flera ställen har jag inget emot - bara det inte blir överdrivet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men att ett namn är med på flera ställen har jag inget emot - bara det inte blir överdrivet.

 

Nej, tydligen inte heller Nintendo, se Zelda-spelen och Mario-spelen där Shigeru Miyamoto brukar dyka upp ett väldigt stort antal gånger, håller med Carbe, det gör inget så länge man inte överdriver, det kan Nintendo intyga ;) Välkommen tilbaka förresten Carbe, har inte sett dig på ett tag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Snacka inte skit om Nintendo-Shiggan, vi som känner han kallar honom det! Eftertexter är och kommer alltid vara ointressanta för den vardaglige Svensson!

 

Det är väl klart jag inte snackar skit om Shigeru, han är ju ett helgon ;)

kortfattat:

Eftertexter är ointressanta så länge det inte finns en blooperruta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Välkommen tilbaka förresten Carbe, har inte sett dig på ett tag!

 

Tack! Nej, det är först nu jag ens har kunnat komma in på mitt användarkonto utan att sidan går otroligt långsamt. Underlig blockering Voodoo Film har...

 

kortfattat:

Eftertexter är ointressanta så länge det inte finns en blooperruta?

 

Ja, och så länge man inte är intresserad av att veta någon person som har medverkat i filmen. Fast det finns säkert andra sätt att få tittarna att se på en eftertext.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Man kan ju ha något filmat material spelandes i bakgrunden medans eftertexterna rullar. Då kan man göra dem lite långsammare utan att tittarna tappar intresset för filmen.

 

Vi gjorde så i vår senaste produktion efter som låten vi skrev var lite för lång. Då använde vi dock ett 3D-rum i After Effects och placerade ut de olika namnen där. Rummet var samma rum som kunde ses i början av filmen och det knöt ihop säcken på filmen lite grann.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...