Gå till innehåll

1 frame varje minut


Bartod

Recommended Posts

Hej

 

Med en sony PD150 går att spela in 1 frame per minut. Men kan man göra det på en vanlig hemmavideokamera?

 

Är det en timelaps du vill filma? det går att filma detta på två sätt (två sätt som jag brukar använda när jag filmar). Det enklaste sättet (och det som ser bäst ut) är att bara motera upp kameran och låtta den rulla... då har du 60 min som du kan snabba upp till typ 5000%. Då får du snygga och mjuka moln (om det är det du är ute efter). Det andra sättet tror jag att PD150 och klarar av, det finns en inställning som heter intervall (jag har det även på min mindre sony). då kan du ställa in (på XL2an alla fall) antal förvalda frame/intervall (13, 25, 38, 50) och även hur ofta den ska spela in (var 30 sek, 60 sek, 2 min, 10 min). Hur många inställningar som DP150 har vet jag inte... men den kanske har några.

 

Denna timelamps bli ryckig om du inte manipulerer den i redigeringen... du kan behöva korta ner varje bild sekvens och snabba upp den för att få den att se bra ut, men det går.

 

så länge du har band att använda och tid/utrymme i datorn så tycker jag att det första sättet är bäst... det är del enklas men också "mjukast". så länge du inte ska filma en blomma som växer upp så går det oftast bra med den metode... dock så kan en timme vara lite kort föe en solnedgång och då kan en intervall vara det du får välja.

 

Lycka till (om det nu var timelaps du skulle filma... annars så har jag yrat klar för idag)

 

edit: tänka sig att jag läste din tråd lite snabbt... du hade inte en PD150... då så kan du gå direkt på alternativ 1... oops

Länk till kommentar
Share on other sites

Ytterligare ett alternativ är att använda en stillbildskamera. Antingen en med inbyggd timelapse, eller den jobbiga varianten att stå och trycka manuellt varje minut (helst med trådutlösare då).

 

Det alternativet är egentligen det bästa... dock krävs det ju en kamera till för det... När man köper en digital systemkamera så ingår det ibland ett program osm du kan ställa in intervall/timelaps foto med. Kopplar man kameran till datorn och stratar igån så styr programvaran kameran och fotar. Sedan behövs ju ett program för att sätta ihop alla stillbilder till en filmsekvens, fast det finns väll sådanan program gratis att ladda ner någon stans.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blandar man in datorn i det hela tror jag OnLocation fixar biffen. Du han hålla på så länge du vill utan att vara där så länge det finns ström till kameran, plats på hårddisken och att datorn är stabil. Jag har bara provat stop motion finessen i OL men det är ju typ samma sak.

 

Jag har säkert fel nu men jag har för mig att man kan testa OnLocation fritt i 30 dagar. Då demot av CS3 där man måste pynta typ 250 kr bara består av 3 skivor så borde det att gå att få ner OL separat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...