Gå till innehåll

Behöver filmbolagsnamn


Rasty

Recommended Posts

Tjena...

Jag är väl medveten att det finns en likadan tråd på sida 2 men hittar inget namn där som passar mig. Vad jag behöver är alltså ett namn till mitt filmbolag som jag tänker starta. Visst, man borde komma på ett själv men jag är less på det... jag hittar absolut ingenting som låter bra så jag tänkte att ni kanske lyckas bättre. Vill ha något snitsigt namn som Paramount eller Dimension, ni vet... nåt som låter bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med, riktigt jobbigt att grubbla på namn. Kom på StoneBird productions men tänkte senare att det redan finns x antal bolag som har bird i namnet så det kändes uttjatat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med, riktigt jobbigt att grubbla på namn. Kom på StoneBird productions men tänkte senare att det redan finns x antal bolag som har bird i namnet så det kändes uttjatat.

 

Har inte hört så många med det namnet dock, men bokstaven X ska man aldrig använda då det är sista utvägen.

 

Ritualfilms hade jag förut, men sumpade det namnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena...

Jag är väl medveten att det finns en likadan tråd på sida 2 men hittar inget namn där som passar mig. Vad jag behöver är alltså ett namn till mitt filmbolag som jag tänker starta. Visst, man borde komma på ett själv men jag är less på det... jag hittar absolut ingenting som låter bra så jag tänkte att ni kanske lyckas bättre. Vill ha något snitsigt namn som Paramount eller Dimension, ni vet... nåt som låter bra.

 

Du kanske ska fråga dina vänner som verkar styra "ditt" bolag vad bolaget ska heta...

Länk till kommentar
Share on other sites

Smaltown production

Yggdrafilm (efter nordisk mytologi, världsträdet... Som världsfilm då för er)

Dropout picture (blir ju även förkortningen DP vilket kan vara kul)

Googleplex frames (google lär inte gilla det men ni hänvisar till världens största tal. Gratis publicitet om inte annat)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finfina förslag ju, fortsätt posta fler gott folk, gärna med flera olika förslag i en post.

 

Hade tänkt mig ungefär ett sånt här intro: En planet snurrar lugnt och försiktigt som sen exploderar (Videocopilot) efter explosionen kommer det en snygg text där filmbolagsnamnet står. Därefter kommer det 3D rum ungefär som en korridor, sen när kameran flygger genom korridoren står det "filmbolagsnamnet" presents, sen fortsätter kameran lite till och sen stannar den upp vid filmtiteln.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finfina förslag ju, fortsätt posta fler gott folk, gärna med flera olika förslag i en post.

 

Hade tänkt mig ungefär ett sånt här intro: En planet snurrar lugnt och försiktigt som sen exploderar (Videocopilot) efter explosionen kommer det en snygg text där filmbolagsnamnet står. Därefter kommer det 3D rum ungefär som en korridor, sen när kameran flygger genom korridoren står det "filmbolagsnamnet" presents, sen fortsätter kameran lite till och sen stannar den upp vid filmtiteln.

 

Ska du inte ha lite mer unikt? Dropout Pictures och planeter passar inte ihop tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte ta stället ni är ifrån på engelska? Som till exempel:

 

Highnose — Höganäs

 

Charlestown — Karlstad

 

Housemill — Husqvarna

 

Och sen lägger man bara till Productions eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Neverending Films/Pictures

 

Maximum Carnage Films

 

Serenety Films

 

Pathfinder Films

 

JAM films

 

Crusader Films

 

Overlord Pictures

 

Fragma Films

 

General Pictures

 

Reflection Pictures

 

Avenger Pictures

 

Remedy Films

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Tyvärr hjälper det inte att komma på ETT bra namn oftast, kära Bolagsverket är inte det lättaste att komma förbi. Jag tyckte jag var ganska unik, kollade upp att det inte fanns något företag med samma namn, men nops.....alternativ nr 19 gick igenom, när jag för 3:e gången skickade in namnförslag.....alltid fanns det något företag någonstans som hade något i namnet som ansågs i närheten av mitt........höll på att ge upp tillslut....:l

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr hjälper det inte att komma på ETT bra namn oftast, kära Bolagsverket är inte det lättaste att komma förbi. Jag tyckte jag var ganska unik, kollade upp att det inte fanns något företag med samma namn, men nops.....alternativ nr 19 gick igenom, när jag för 3:e gången skickade in namnförslag.....alltid fanns det något företag någonstans som hade något i namnet som ansågs i närheten av mitt........höll på att ge upp tillslut....:l

 

Fick igenom mitt första och enda försök. Eftersom att man inte måste registrera sig hos bolagsverket som enskild företagare så ska man bara registrera ett namn man verkligen vill ha.

 

För att gå till "grund topic" skulle jag vilja säga att det bara är du/ni som kan skapa ett namn som ni kan leva med. "cool guys pictures" eller något liknande "hollywood-wanna-be" namn tycker jag låter ganska töntigt, det är sånt namn som en 15 åring som fått sin första dv kamera kommer på. du ska ju dessutom se till att ha ett namn som dina potentiella kunder tar som seriöst (du behöver dock inte ha ett tråkigt namn för det). Jag skulle rekomendera ett svenskt namn eller en bokstavskombination. det låter bättre än hollywood.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...