Gå till innehåll

vår utbrända film hackar hela tiden??


EMOO

Recommended Posts

Hej, vi har gjort en film som är 5, 5 GB stor innan bränning och ´har försökt bränna den på en DVD +R duallayer skiva. den utbrända filmen är beskuren konstigt i kanterna och bilden hackar hela tiden? Vad kadn detta bero på???? Bränningsprogram eller datorn eller möjligtvis TV:n? Tacksam för svar snarast

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD+R har aldrig funkat att spela i teve-dvd-spelare för mig. Men å andra sidan har jag noll koll på vad som gäller för duallayer. Men de ggr jag bränt på vanliga DVD+R så hackar det, pixelerar och ser allmänt ut som om det vore en dålig digitaltevemottagning.

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD+R har aldrig funkat att spela i teve-dvd-spelare för mig. Men å andra sidan har jag noll koll på vad som gäller för duallayer. Men de ggr jag bränt på vanliga DVD+R så hackar det, pixelerar och ser allmänt ut som om det vore en dålig digitaltevemottagning.

 

Du kanske köpte väldigt billiga skivor eller verifierade inte skrivningen efteråt? ;) Men seriöst, visst ska det inte bero på +-R, däremot så är vissa spelare som t ex Philips marknadsförda som +R spelare och Pioneer som -R men jag har lyckats få vissa skivor spelade på "fel" format ändå. Å andra sidan så är det lögn att spela vissa hyrskivor i multiformat-spelare ett tag in på skivan, kanske för att de har problem med dual layer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag envisas med att det visst beror på plus eller minus om vi pratar vanliga DVD-spelare för tevebruk. Empiriskt har jag kommit fram till att DVD+R pixelerar på samtliga mina spelare i huset, medan till synes ombränning till DVD-R funkar klockrent. De flesta av mina bekanta som laborerar med DVD-bränning delar samma erfarenheter.

 

Jag har till och med stoppat DVD+R som hackat i min dator, kopierat till hårddisken, bränt till DVD-R och vips så funkar det. Förklara det den som kan.

 

Jag ratar DVD+R sedan länge och det funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket program branner du med? Har du DVD+R skivor sa kan du fa dem att lasas som DVD-ROM, dvs tryckta skivor.

 

Problemet ar nog mer att det ar for hog bitrate. Sank den till totallt runt 6.5-7 ljudsparet da ocksa inkluderat, och kor constant bitrate (eller variable men da far den inte peaka over 6.5-7).

 

DVDs ska klara 9-11mbps men sjalvklart gor inte alla det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det kan vara för att den är utbränd, om du tar det lite lugnt med stackarn och sjukskriver den i några veckor, så kanske den kan funka till 50% ett tag innan du får igång den till 100% igen.. Så gjorde de med mig i alla fall.. jag tror det fungerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Brända dual layer skivor kan vara svårlästa i många DVD-spelare, särskilt den data som ligger i det andra lagret. Testa komprimera om den med lägre bitrate och bränn på singel layer DVD-R bara för att kolla om det gör någon skillnad med skivtypen (och på köpet får du lägre bitrate vilket också kan få det att funka bättre).

 

Vill du göra en snabbtest kan du använda DVDShrink för att få ner storleken till single layer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

DVDs ska klara 9-11mbps

 

DVD Standarden är satt till 10,08 mbit / sek i maximalt tillåten total bitström (mux Video+Audio).

 

Videoström: Max tillåten 9,8 mbit / sek - Minimum tillåtet 200 kbit / sek.

 

men sjalvklart gor inte alla det.

 

Nej precis, konsumentauthorade DVD-5/DVD-9 har i praktiken oftast problem med att läsa videoströmmar med dataflöde överstigande 8 mbit / sek.

Detta är grovt sagt, helt beroende på spelare och använd typ utav skiva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...