Gå till innehåll

Okunnig behöver hjälp med bränningsproblem


NORRLAND

Recommended Posts

Hej !

Jag är ny här på forumet och undrar nu om någon kan hjälpa mig ? Efter en lång tid framför datorn eller rättare sagt hela vintern så sitter jag nu med en film som jag inte kan bränna till Dvd ! Jag kan däremot bränna till mapp och exportera den på olika andra sätt, Jag har även prövat att exporterat den till Dv Avi format och sedan läggat in den i tidslinjen igen men utan resultat, Filmen är totalt 90 minuter och blir c:a 5.3 Gb på Dvd, Jag har prövat med olika doublelayerskivor både dyra och mindre dyra samt att jag prövat sänka bränningshastigheten till 1x men utan resultat, Brännaren som sitter i datorn är en Dvd Rw Dual, Double Layer som då borde klara av den typen av skivor,

Vid bränningen kommer felmeddelande upp : Enhetsfel Avkänningskod (30c 00) Skrivfel-Skrivning. Jag använder Adobe Premiere 2.0 och i boken står det att programmet klarar av att bränna 8.5 Gb dubbellagersskivor, Funderar även nu på att testa bränna mapparna via adobe encore som jag läst om men det är nytt för mig och programmet har jag heller inte men det kan jag nog få tag i via andra jag känner, Min största önskan är ändå att hitta felet

och kunna göra bränningen direkt via premiere 2.0.

 

Jag är mycket tacksam för hjälp men jag är dålig på datorteknik och felsökning, men själva redigeringen den gillar jag.

 

Mvh / Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du bränna mappen till dvd från t ex Nero när du exporterat? Du borde ha fått med något program till dvd-brännaren. Du kan ju också exportera ut en image (.iso-fil) och bränna den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat flera gånger att bränna med Nero 6 men ej lyckats, kanske mitt eget fel men ej så säker på det, en Iso fil är nytt för mig och hur går jag tillväga då ?

Jag vill heller inte tappa kvaliteten på filmen och gärna behålla menyerna som hör till filmen,

 

Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Imgburn är ett program som är bra på att bränna iso-filer och du kan även använda det för att bränna ner VIDEO_TS mappen.

 

I och för sig verkar du ju få något hårdvarufel. Kolla om det finns någon nyare firmware till din brännare, ibland förbättras funktionaliteten genom att uppgradera firmwaren så att fler skivtyper stöds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips ! men jag är mycket osäker på vilken firmware och var jag ska ladda ned den, det tycks ju också finnas olika lösningar för mig så på nått sätt ska det väl gå men firmwaren måste jag som sagt kolla upp

 

/ Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Firmware för din brännare hittar du på tillverkarens hemsida/support. Det är viktigt att du vet exakt vilken brännarmodell du har så att du får rätt firmware version. Ofta finns det också instruktioner på hemsidan om hur uppgraderingen går till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...