Gå till innehåll

Vill köpa en data till videoredigering! hjälp!!


Krapola-ux

Recommended Posts

Nu har jag suttit och knåpat ihop ett ganska billigt paket som jag tror skulle funka bra för iallafall vissa krävande redigeringsprogram.

 

Moderkort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=INTD101GGCL

Processor: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311907&cks=PRL

RAM-minne: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311352&cks=PRL

Hårddisk: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302883&cks=PRL

DVD: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314090&cks=PRL

Firewire: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=110513&cks=PRL

Chassi: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122840&cks=PRL

 

Det sammanlagda priset är väl lite under 6000:- enligt mina beräkningar.

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det ser bra ut.

det enda jag kan komma på spontant är att om du köper två minnesmoduler (512x2 el. 1024x2) så utnyttjar du dual channel, sen är det aldrig fel att ha minst två hårddiskar, en med operativsystemet på och en för allt filmmaterial.

 

/p-a

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle satsa på en Processor som klarar HDV (minst 2,8GHz) och FireWire på moderkortet (dumt att ta FW genom PCI-arkitekturen om man inte måste).

 

Sedan går det att hitta bättre lådor (men då blir det kanske lite dyrare).

 

Och sedan uppstår ju frågan vad du vill ha för grafikkort och monitorer. EIZO har en billig 17" TFT som funkar utmärkt i par med ett grafikkort som klarar After Effects specar. RADEON 9600 är bästa budgetvalet för AE (om du vill jobba med det).

 

Själv beställde jag Acers nya 23" platta som klarar 1920x1200 igår. Jag klarar mig inte med mindre upplösning eftersom jag gör allt i HD nuförtiden (HDV eller Cineform HD). I den upplösningen har Dell annars den bästa skärmen med Component in och en massa superbra funktioner. Men den är några tusen dyrare.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror att du kan få ett paketpris för strax över 6000 och fortfarande få bättre grejjer. när man redigerar film är minnet viktigt. men så fort det kommer över 1000-2000 mb i ram så är det inte lika viktigt. då är det processorn och bara den som är viktig. och ju mer destå bättre. 3.0ghz är att rekomendera och allt över det. det går med lägre, men det tar sån fruktansvärt lång tid med lite kapacitet att rendera. sen två hårddiskar en med datorns allt innehåll, och en med alla filmklipp på. ´

 

så, det som är viktigast. processorn. köp en rejäl från första början. och bra kylning- när datorn renderar jobbar cpn oftast för 100% och då kan det gå varmt om den ska rendera i 5-6 timmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]...och FireWire på moderkortet (dumt att ta FW genom PCI-arkitekturen om man inte måste).

[/citat]

 

Är det sämre att ha den genom PCI? och isåfall varför? jag fick en konflikt när jag installerade drivrutinerna men nu funkar det fint (efter att ha pajjat en 200gb hdd iofs).. men några andra problem har jag inte upptäckt... men det kanske går saktare?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=p-a]Tycker det ser bra ut.

det enda jag kan komma på spontant är att om du köper två minnesmoduler (512x2 el. 1024x2) så utnyttjar du dual channel, sen är det aldrig fel att ha minst två hårddiskar, en med operativsystemet på och en för allt filmmaterial.

 

/p-a[/citat]

Annars kan du ju partionera upp en hårddisk (finns ju 1TB hårddiskar nu från indonesien :))

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk]

Är det sämre att ha den genom PCI? och isåfall varför? jag fick en konflikt när jag installerade drivrutinerna men nu funkar det fint (efter att ha pajjat en 200gb hdd iofs).. men några andra problem har jag inte upptäckt... men det kanske går saktare?[/citat]

 

Inte alltid, men om man har mycket kraftiga kort samtidigt så kan det vara väldigt smidigt att avlasta bussen lite.

MÅSTE inte göra skilnad, men hellre vara lite över-säker än att få otrevliga överraskningar när man minst önskar det :-)

Själv märkte jag en välkommen skilnad när jag bytte moderplanka till en med inbyggda.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomgrejs]jag tror att du kan få ett paketpris för strax över 6000 och fortfarande få bättre grejjer. när man redigerar film är minnet viktigt. men så fort det kommer över 1000-2000 mb i ram så är det inte lika viktigt. då är det processorn och bara den som är viktig. och ju mer destå bättre. 3.0ghz är att rekomendera och allt över det. det går med lägre, men det tar sån fruktansvärt lång tid med lite kapacitet att rendera. sen två hårddiskar en med datorns allt innehåll, och en med alla filmklipp på. ´

 

så, det som är viktigast. processorn. köp en rejäl från första början. och bra kylning- när datorn renderar jobbar cpn oftast för 100% och då kan det gå varmt om den ska rendera i 5-6 timmar.[/citat]

 

Rendering i t ex After Effects går snabbare på en P4 2,4GHz med 2 GB RAM än på en P4 3,0GHz med 512 MB. Minne är kritiskt för rendering.

 

Sedan har ju iofs rendering ingenting med redigering att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk][citat=p-a]Tycker det ser bra ut.

det enda jag kan komma på spontant är att om du köper två minnesmoduler (512x2 el. 1024x2) så utnyttjar du dual channel, sen är det aldrig fel att ha minst två hårddiskar, en med operativsystemet på och en för allt filmmaterial.

 

/p-a[/citat]

Annars kan du ju partionera upp en hårddisk (finns ju 1TB hårddiskar nu från indonesien :))[/citat]

 

Då får du en långsammare dator. Du får ett huvud som måste läsa två diskar samtidigt istället för två huvuden som jobbar på två diskar samtidigt. Helt fel för videoredigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan...nyss fick man väl sig en liten uppenbarelse här...om det nu funkar det vill säga. Som student får man ju rabatt på alla Apple produkter. Och dessutom 50% på alla program typ. Så vad tror ni om detta.

 

Mac Mini

1.25GHz PowerPC G4

1 GB DDR333 SDRAM - 1 DIMM

40 GB Ultra ATA-enhet

Kombinerad DVD-ROM/CD-RW-enhet

Ingen bluetooth eller airport grej

 

5.656,25:-

 

+

 

Final Cut Express HD

1.397,50:-

 

+ någon lämplig extern Firewire- USB hårddisk typ. Eller funkar den sega hårddisken i Mac Minin för Final Cut Express HD? Om man nu tar den större och lika sega (!?) 80Gb dvs...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Haloy, jobbar som redigerare o ville bara tipsa om mac i ren allmänhet.

Har en riktigt fin powermac med final cut på jobbet, nu kostar den miljarrrder

och ingen dödlig inte jag heller känner kanske att dom vill eller kan lägga ner pengarna.

 

Jag tycker att du först ska tänka över vilket redigeringsprogram du gillar bäst premiere avid eller final cut.

 

Personligen gillar jag Final cut överlägset o då finns bara mac. Kolla på apple.se efter en minimac där har du allt du behöver till och med på billigare modellerna, beror också på hur stora produktioner du ska hålla på med.

 

En minimac duger väl 1gig i minne eller mer gärna, men annars räcker det med en firewireport för att kunna göra mycket. Men bara sålänge det gäller dv dock, om du ska hålla på med hd behövs mer om du inte ska behöva rendera mer än redigera.

Köp en extern hårdisk när du behöver mer platts.

 

Jag köper nog en imac själv snart, funkar mycket bra, iaf med dv.

 

Hur mycket ligger din budget o erfarenhetsnivå på?

 

Man behöver inte direkt 3 skärmar o en 2*3 quadcore för att göra en minutsfilmer.

Redigerar på en pclapptopp hemma också, premiere, de är sådär o framför allt en mac iaf enligt min erfarenhet kraschar i stort sett aldrig, har sämre erfarenheter vad det gäller pc.

 

För

Pris: SEK 5.234,40

Moms: SEK 1.308,60

Summa: SEK 6.543,00 ink tangentbord o mus

 

* 1,83 GHz Intel Core 2 Duo

* 1 GB minne

* 80 GB hårddisk1

 

Imac20:

 

Image

 

* 2,0G Hz Intel

Core 2 Duo

* 1 GB minne

* 250 GB hårddisk1

* 8x SuperDrive för dubbla lager

* ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB

 

Färdig att skickas efter: 3 dagar

Gratis frakt

SEK 11.295,00

(SEK 9.036,00 exkl. moms)

 

 

Ska inte trasha pc heller helt men, jag har inte haft ekonomi själv för att ha

annat än pc hemma, men bland de som jobbar med film har jag knappt träffat

nån som föredrar pc personligen.

 

Hoppas det hjälpte nått.

Mvh Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...