Gå till innehåll

Export till DVD Vad är bäst


JRvideo

Recommended Posts

Det verkar som om Imovie i sig har ett stort problem i sig...Förklaras bra i länken StenR postade.

 

Jag renderar just nu en film som är 1 timme, körde ut i media encoder som mepeg 2 - dvd. VBR 2....det står att det tar 19 timmar????

 

Stämmer det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som om Imovie i sig har ett stort problem i sig...Förklaras bra i länken StenR postade.

 

Jag renderar just nu en film som är 1 timme, körde ut i media encoder som mepeg 2 - dvd. VBR 2....det står att det tar 19 timmar????

 

Stämmer det?

är det hdv material så ja då tar det lång tid.

haha kul va! :p

det gäller att ha tålamod

 

abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

är det hdv material så ja då tar det lång tid.

haha kul va! :p

det gäller att ha tålamod

 

abbe

 

 

Haha, ja fy fabian alltså :-) 6 timmar kvar. Tur att jag inte har brådis, hoppas resultatet blir bra. Jag kan vänta tre dagar, bara det blir som jag vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte låna tråden lite om det är ok,

jag har 2 timmar klippt DV-film i 720x576 i DV - PAL och en data rate på 3,6MB/s och 25fps. Allt är färdigklippt med kapitelmarkörer och ligger nu i tidslinjen i Final Cut Express, (min scratch för det här projektet är ~70GB) och nu ska jag försöka få detta på en DVD. (Helst inte fler än en).

 

Nu till frågan, hur gör man detta på bäst sätt kvalitets-mässigt?

(En del av filmmaterialet är från och med 1991 och är filmat med en annan kamera och sedan konverterat till DV) Jag vill ju inte komprimera sönder filmen...

 

Så hur får jag plats med mina 2 timmar på 4,7GB?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte låna tråden lite om det är ok,

jag har 2 timmar klippt DV-film i 720x576 i DV - PAL och en data rate på 3,6MB/s och 25fps. Allt är färdigklippt med kapitelmarkörer och ligger nu i tidslinjen i Final Cut Express, (min scratch för det här projektet är ~70GB) och nu ska jag försöka få detta på en DVD. (Helst inte fler än en).

 

Nu till frågan, hur gör man detta på bäst sätt kvalitets-mässigt?

(En del av filmmaterialet är från och med 1991 och är filmat med en annan kamera och sedan konverterat till DV) Jag vill ju inte komprimera sönder filmen...

 

Så hur får jag plats med mina 2 timmar på 4,7GB?

kodar du till dvd formatet som är mpeg2 så borde det få plats.

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

kodar du till dvd formatet som är mpeg2 så borde det få plats.

 

Abbe

 

Man kanske kan använda sig av Export as Quick Time Movie, för då kan man iaf välja att exportera med markers? Sen i iDVD / Toast konvertera och bränna. Men blir inte en sådan .mov-fil gigantisk?

Ok, men det här är vad jag har att välja på annars:

Bild 2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kanske kan använda sig av Export as Quick Time Movie, för då kan man iaf välja att exportera med markers? Sen i iDVD / Toast konvertera och bränna. Men blir inte en sådan .mov-fil gigantisk?

Ok, men det här är vad jag har att välja på annars:

 

 

 

Mmm, Imovie kommer att kunna koda ner din dvd och få den att få plats om du klickar o projektinställningar, professionell kvalité i menyn för Imovie. Skall du bränna en sån stor fil med något annat brännprogram eller dvd program så får du följa tråden och. göra som grabbarna föreslår här. Mpeg2 alltså.

 

Hur du än gör med ditt gamla filmmaterial så skall det behandlas ett par gånger nu innan "kunden" får det. Du kanske upptcäker nör du bränner första gången att färgerna blev slaskiga i ditt material från 91 och du kanske behöver "dra" upp dem lite mer än det andra innan export...Lite mer hantverk och kärlek kanske...

 

Imovie för övrigt mörkar ner ALLA mina filmer...Imovie har en stor mörk bugg...Imovie duger ej för den som vill sälja och få betalt för sitt material. Se trådar ovanför.

Länk till kommentar
Share on other sites

iMovie är jag inte så förtjust i, i alla fall inte '08.

Materialet kommer inte se bättre ut på dvd'n än vad det gör nu på datorn det är ju klart, jag vill bara behålla en så bra kvalitet som möjligt. Filmen ska inte säljas, det är en present till mina halvsyskons mamma eftersom hon inte har någon egen film på sina barn. Hon kommer kanske inte vara den som bryr sig så mycket om kvaliteten, hon kommer vara fullt upptagen med att se sina barn växa upp.

 

Jag hade 16 DV-band 1991 till 2007 (allt har blivit konverterat till DV av Expert för att mina föräldrar ville kunna spela upp det från den nya kameran). På dessa band är de bitar där mina halvsyskon är med urklippta och sammansatta till totalt 2 timmar film.

Länk till kommentar
Share on other sites

iMovie är jag inte så förtjust i, i alla fall inte '08.

Materialet kommer inte se bättre ut på dvd'n än vad det gör nu på datorn det är ju klart, jag vill bara behålla en så bra kvalitet som möjligt. Filmen ska inte säljas, det är en present till mina halvsyskons mamma eftersom hon inte har någon egen film på sina barn. Hon kommer kanske inte vara den som bryr sig så mycket om kvaliteten, hon kommer vara fullt upptagen med att se sina barn växa upp.

 

Jag hade 16 DV-band 1991 till 2007 (allt har blivit konverterat till DV av Expert för att mina föräldrar ville kunna spela upp det från den nya kameran). På dessa band är de bitar där mina halvsyskon är med urklippta och sammansatta till totalt 2 timmar film.

 

 

 

Okej, vilket alternativ skall du köra? MPeg2 ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nu exporterat min lilla fil ur Ppro och flyttat filen till en PC. När jag bränner från PC ppro så blir ljuset och bilden superb!

 

Men ljudet kommer inte upp på timelinen???

 

Ljudet finns med för jag det funkar om jag spelar up filen i quicktime på PC eländet.....hmm...

 

Varför??

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag behöver hjälp av någon som vet hur man exporterar med maximal kvalitet,

eller snarare hur man exporterar 2 timmar DV-film så att man kan bränna till DVD

utan alltför stora förluster.

 

Så hur gör man?

 

Jag har tidigare postat en bild på de format jag kan välja förutom att exportera med

QuickTime, där finns inte MPEG-2 med som nämns som det bästa formatet att välja

om man ska bränna. Jag har även postat mer utförlig information om själva filmmaterialet.

 

Uppskattar ett snabbt svar, jag vill uppgradera till Leopard snarast...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag behöver hjälp av någon som vet hur man exporterar med maximal kvalitet,

eller snarare hur man exporterar 2 timmar DV-film så att man kan bränna till DVD

utan alltför stora förluster.

 

Så hur gör man?

 

Jag har tidigare postat en bild på de format jag kan välja förutom att exportera med

QuickTime, där finns inte MPEG-2 med som nämns som det bästa formatet att välja

om man ska bränna. Jag har även postat mer utförlig information om själva filmmaterialet.

 

Uppskattar ett snabbt svar, jag vill uppgradera till Leopard snarast...

 

 

Klicka på Edit i rullgardinen klickan på export, sen på export to/with media Ecoder. Där kan du välja Mpeg 2. Om du nu har ppro.

 

Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt problem är nu löst, exporterade en QuickTime Movie som inte var self-contained. Den blev 250mb stor och sen öppnade jag den filen i iDVD. Och alla kapitelmarkörer fanns kvar.

 

Tyvärr så får mitt iDVD problem när den ska rendera men det funkar att bränna Roxio Toast Titanium, men då får man ju inte några fina menyer som i iDVD...

 

Kanske hjälper någon...

Länk till kommentar
Share on other sites

Problem med mork bild beror nog mest pa skillnaden i gamma pa Mac och PC. MACs kor pa 1.8, vilket ar ljusare and PC som ligger pa 2.2 till 2.5.

 

Lagg pa effekten "gamma correction" och satt gamma till 0.8 istallet for 1. Da kommer du iaf lite narmare PC.

 

2 timmar sa ar det nog bast o kora variable bit rate och Dolby-ljud (AAC)...

Länk till kommentar
Share on other sites

Problem med mork bild beror nog mest pa skillnaden i gamma pa Mac och PC. MACs kor pa 1.8, vilket ar ljusare and PC som ligger pa 2.2 till 2.5.

 

Lagg pa effekten "gamma correction" och satt gamma till 0.8 istallet for 1. Da kommer du iaf lite narmare PC.

 

2 timmar sa ar det nog bast o kora variable bit rate och Dolby-ljud (AAC)...

 

Ska se vad det gör för skillnad. Första poejet ser bra ut och är klart men håller på med nya!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...