Gå till innehåll

Export till DVD Vad är bäst


JRvideo

Recommended Posts

Hej

 

Har filmat med en Cannon HV20 i 1440 X 1080

 

Redigerat i ppro med inst DV 25fps interlaced (1.333)

 

Nu ska filen från ppro till typ imovie brännprogram eller liknande.

 

Hur skall mina export inst vara?

 

Har provat quicktime, HD Anamorphic (1.333) DV1-Pal. ser okej ut

 

Även provat samma som föregående men ändrat sista valet till Mpeg 4

 

Är jag rätt ute?

 

Har läst i en annan tråd att man kan ställa in något som heter VBR pass 1-2 o.s.v. Det skall tydligen ta längre tid att rendera men vara bättre? Var hittar jag dessa inställningar? vad betyder förkortnigen VBR? Och vad gör VBR inst exakt?

 

Hoppas jag förklarat hyfsat. Tack på förhand :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu provat att bränna ut de olika förutsättningarna ovan. Men bilden blir mörk, ansiktena är väldigt mörka.

 

Vad beror detta på, mycket skumt då det inte varit så tidigare...

 

Har testat att bränna ut ett par skivor till men utan resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

i file/export/adobe media encoder kan du ställa in om du vill ha vbr (variable bitrate) förslagsvis 2 pass som är bättre en 1 pass då den vid 2 pass först checkar igenom hela filmen första gången och sen andra gången gör en fil ut av det. det tar dubbelt så lång tid, är det värt det? ja om du vill ha hyffsad kvalle och har tålamod nog att vänta :p

Testa också att rendera ut filmen till mpeg2 som är dvd formatet. det kan göra skilnad sen när du tar in det i bränprogramet.

Lycka till

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu provat att bränna ut de olika förutsättningarna ovan. Men bilden blir mörk, ansiktena är väldigt mörka.

 

Vad beror detta på, mycket skumt då det inte varit så tidigare...

 

Har testat att bränna ut ett par skivor till men utan resultat.

är din teve inställd för mörkt? kanske dator-skärmen är för ljust inställd så att du ser fel färger när du redigerade? Fasst blir det fel även när du kör dvd'n i datorn så är det ju inte det som är felet förståss...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack båda för svaren. Ska genast sätta igång och testa.

 

Jo Tv bilden skiljer och det har hänt att jag gjort det misstaget förr, men så är inte fallet denna gång. Har kollat, mycket bra tips annars :-)

 

När jag ändå har Er uppmärksamhet så frågar jag en sak till:

 

När jag exporterar min "råa" film till något format. Öppnar sedan ett nytt projekt med samma inställningar och format som den exportrade filmen. Då får jag den där röda linjen som blir grön när man renderar. Hur jag än gör så blir den alltid röd efter att grundmaterialet behandlats en gång från min HV20...Jag har alltså någon proj inställning fel, annars blir ju den linjen tom...eller är det bara när filen är "rå" som den är tom?

 

Uppdaterar tråden i de första frågorna senare...den renderar....

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack båda för svaren. Ska genast sätta igång och testa.

 

Jo Tv bilden skiljer och det har hänt att jag gjort det misstaget förr, men så är inte fallet denna gång. Har kollat, mycket bra tips annars :-)

 

När jag ändå har Er uppmärksamhet så frågar jag en sak till:

 

När jag exporterar min "råa" film till något format. Öppnar sedan ett nytt projekt med samma inställningar och format som den exportrade filmen. Då får jag den där röda linjen som blir grön när man renderar. Hur jag än gör så blir den alltid röd efter att grundmaterialet behandlats en gång från min HV20...Jag har alltså någon proj inställning fel, annars blir ju den linjen tom...eller är det bara när filen är "rå" som den är tom?

 

Uppdaterar tråden i de första frågorna senare...den renderar....

ja du verkar ha någon proj inställning fel för röd blir den bara när man ändrat något på "rå" filen, t.ex lagt på en fadening eller annan effect. kolla över din proj inställningar noga och kolla oxå upp så att du renderar ut den i samma inställningar

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

ja du verkar ha någon proj inställning fel för röd blir den bara när man ändrat något på "rå" filen, t.ex lagt på en fadening eller annan effect. kolla över din proj inställningar noga och kolla oxå upp så att du renderar ut den i samma inställningar

 

Abbe

 

 

Allright, har kollat men det blir ändå samma resultat. Men det är säkert något jag missat. När jag gör stora projekt så vill jag försöka dra ihop grovklippet i en mindre fil så det är därför jag tjatar om det .-) Jobbar ni så oxå? eller redigerar ni det råa materialet?

 

Min sista grej är inehåller 8 tim rå material. Och jag sitter på en Mac med 8X2.8 ghz processor. Största grafik kortet och 6 gig ram. Och det segar på för hårt då med en halv terabyte i rå material...

Länk till kommentar
Share on other sites

Allright, har kollat men det blir ändå samma resultat. Men det är säkert något jag missat. När jag gör stora projekt så vill jag försöka dra ihop grovklippet i en mindre fil så det är därför jag tjatar om det .-) Jobbar ni så oxå? eller redigerar ni det råa materialet?

 

Min sista grej är inehåller 8 tim rå material. Och jag sitter på en Mac med 8X2.8 ghz processor. Största grafik kortet och 6 gig ram. Och det segar på för hårt då med en halv terabyte i rå material...

jag fångar alltid mitt hv20 material i ett annat program (oftast vegas 7) sedan importerar jag det till premiere. så ja, jag redigerar rå materialet.

 

ojoj 8 timmar, här snackar vi utrymme som krävs :p skulle aldrig falla mig in att hålla ett sådant projekt med min dator om det till och med är segt på den du har! :p

. Kör du hdv capture eller vanlig dv capture när du lägger över ditt material?

det går ju att fånga hdv material som vanlig dv om man vill få ner storleken och få en liten effektivare arbetsgång i datorn...

ser nu att du i ditt första inläg skrev att du har instälningarna DV 25fps interlaced (1.333) det är inte så att du har hdv material i ett dv projekt då?

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

jag fångar alltid mitt hv20 material i ett annat program (oftast vegas 7) sedan importerar jag det till premiere. så ja, jag redigerar rå materialet.

 

ojoj 8 timmar, här snackar vi utrymme som krävs :p skulle aldrig falla mig in att hålla ett sådant projekt med min dator om det till och med är segt på den du har! :p

. Kör du hdv capture eller vanlig dv capture när du lägger över ditt material?

det går ju att fånga hdv material som vanlig dv om man vill få ner storleken och få en liten effektivare arbetsgång i datorn...

ser nu att du i ditt första inläg skrev att du har instälningarna DV 25fps interlaced (1.333) det är inte så att du har hdv material i ett dv projekt då?

 

Abbe

 

 

Hehe

 

 

Proj inst HDV 1080i (50i)

 

Jag gör capture i HDV i premiere. Sen grovklipper jag der råa materialet. Sen exporterar jag ut det i högsta möjliga format, sen finklipper jag för att till slut exportera ut det till det codec grejen vi pratade om förut, sen bränner jag.

 

När jag gör kortare grejer som inte är 8 timmar rå material så jobbar jag direkt med det råa materialet innan sedan exporterar i högsta möjliga format för att sedan bränna e.t.c.

 

Frågan är om jag gör rätt....eller vi..... .-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör capture i HDV i premiere. Sen grovklipper jag der råa materialet. Sen exporterar jag ut det i högsta möjliga format, sen finklipper jag för att till slut exportera ut det till det codec grejen vi pratade om förut, sen bränner jag.

Varför inte fånga i PPro > Klippa i PPro (grov- och finklippning) > Exportera till MPEG2-DVD > Bränn DVD:n?

 

Att fånga > klippa > exportera till något "högre format" > fortsätta klippa i detta "högre format" > exportera till MPEG2 för att tillslut bränna DVD låter inte som det bästa arbetsflödet tycker jag, åtminstone inte om man vill behålla kvaliteten. Vad tror du att du vinner på ett "högre format"?

 

Materialet du fångar från kameran är HDV och blir aldrig bättre än HDV vad du än renderar ut det till eller hur du gör det. Du kan fånga banden till okomprimerat material via kamerans HDMI-utgång med hjälp av tex ett Intensity Pro-kort, men kvaliteten på materialet håller fortfarande HDV-kvalitet och förvandlas inte automagiskt till något bättre via fångst till okomprimerat rent kvalitetsmässigt. Detsamma gäller åt andra hållet, dvs att exportera HDV till något "högre format" > redigera det "högre formatet" > exportera för att bränna DVD vinner du ingenting på som du märkt.

 

Det arbetsflöde du använder dig av idag gör att du tappar kvalitet, så att växla in på ett annat spår kommer att fungera bättre. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du uppdaterat till Premiere Pro CS3.2? Det finns en bug som är fixad där som kan ge exakt det problemet - dvs att klipp som matchar projektinställningen ändå kräver rendering.

 

Om jag fattat det hela rätt har du redigerat med HDV material i ett DV projekt? Det kan bli problematiskt då DV har en annan "färgrymd" (colorspace) än HDV. DV= BT.601 och HDV BT.709. Då sker en konvertering som i PPro's fall kan ge fenomenet med mörkare bild vilket man då får parera med färgkorr (jag vet... inte så önskvärt men det är så det är...).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du uppdaterat till Premiere Pro CS3.2? Det finns en bug som är fixad där som kan ge exakt det problemet - dvs att klipp som matchar projektinställningen ändå kräver rendering.

 

Om jag fattat det hela rätt har du redigerat med HDV material i ett DV projekt? Det kan bli problematiskt då DV har en annan "färgrymd" (colorspace) än HDV. DV= BT.601 och HDV BT.709. Då sker en konvertering som i PPro's fall kan ge fenomenet med mörkare bild vilket man då får parera med färgkorr (jag vet... inte så önskvärt men det är så det är...).

 

//Max

 

 

Jag tror jag har CS3.2 ska kolla snabbt

 

Mjaa, jag gör capture i HDV och renderar i HDV 25i (50i) Samma proj inst som jag gör capture i. Tror inte jag jobbar i DV. Väljer alltid HDV när jag startat ett nytt proj.

 

exempel filen som visas är 1440X1080i (1.333) och det äro mitt klipp med :-) Ändå denna röda linje :-)

 

Preiwiev fönstret är fin färg och när jag kör det i typ quicktime spelaren ser det bra ut med. Bara på tv:n, jag måste undersöka tv:n, jag har flyttat precis, börjar undra om man gjort något tv eländet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte fånga i PPro > Klippa i PPro (grov- och finklippning) > Exportera till MPEG2-DVD > Bränn DVD:n?

 

Att fånga > klippa > exportera till något "högre format" > fortsätta klippa i detta "högre format" > exportera till MPEG2 för att tillslut bränna DVD låter inte som det bästa arbetsflödet tycker jag, åtminstone inte om man vill behålla kvaliteten. Vad tror du att du vinner på ett "högre format"?

 

Materialet du fångar från kameran är HDV och blir aldrig bättre än HDV vad du än renderar ut det till eller hur du gör det. Du kan fånga banden till okomprimerat material via kamerans HDMI-utgång med hjälp av tex ett Intensity Pro-kort, men kvaliteten på materialet håller fortfarande HDV-kvalitet och förvandlas inte automagiskt till något bättre via fångst till okomprimerat rent kvalitetsmässigt. Detsamma gäller åt andra hållet, dvs att exportera HDV till något "högre format" > redigera det "högre formatet" > exportera för att bränna DVD vinner du ingenting på som du märkt.

 

Det arbetsflöde du använder dig av idag gör att du tappar kvalitet, så att växla in på ett annat spår kommer att fungera bättre. :)

 

Okej, jag förstår precis hur du menar (missade din post), vad jag måste göra är att skaffa intensity kort. Tack alla som postat i tråden, jag blev klokare :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag förstår precis hur du menar (missade din post), vad jag måste göra är att skaffa intensity kort. Tack alla som postat i tråden, jag blev klokare :-)

Intensitykortet var mer tänkt som en jämförelse och inte som "köp-det-så-löser-det-problemen". Den första meningen i den posten jag skrev bör du testa innan du köper ett kort tycker jag. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Intensitykortet var mer tänkt som en jämförelse och inte som "köp-det-så-löser-det-problemen". Den första meningen i den posten jag skrev bör du testa innan du köper ett kort tycker jag. :)

 

 

Yes, jag har Geforce 8800 idag...tror jag det heter. Men det skall väl vara ok?

Länk till kommentar
Share on other sites

Decklink Intensity: Video Capture kort

GeForce 8800: Grafikkort.

 

Om du går DIREKT från kameran UTAN att gå via band kan du vinna på ett sånt kort.

 

Dom gör mao inte riktigt samma sak...

 

/Max

 

 

Okej, bra förklarat, jag trodde det var samma sak, oops. Då blir det till att traska iväg och köpa ett sånt intensity kort. Suck, säljare :-) sån`t här vill man ju bli på prackad direkt :-)

 

Jag vill samla HDMI såklart, det gör jag inte idag :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att DUBBELKLARIFIERA:

 

Det spelar alltså ingen roll om du kör via HDMI eller firewire från ett redan inspelat band - då har ju redan HDV kompressionen "förstört" bilden. Du måste spela in HDMI-signalen direkt från kameran, på "inspelningsplats" så att säga. Du måste alltså släpa dit en stationär burk, vilket ju funkar i ex studiomiljö.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att DUBBELKLARIFIERA:

 

Det spelar alltså ingen roll om du kör via HDMI eller firewire från ett redan inspelat band - då har ju redan HDV kompressionen "förstört" bilden. Du måste spela in HDMI-signalen direkt från kameran, på "inspelningsplats" så att säga. Du måste alltså släpa dit en stationär burk, vilket ju funkar i ex studiomiljö.

 

/Max

 

 

 

Aaaah!

 

Okej.....Studio Mm...Bygger en liten studio på 40 kv men där kommer jag inte kunna filma i Afrika om man säger så :-)

 

Nä det där är nog mer än vad jag behöver just nu. Men nyttigt att kunna och förstå. När jag filmar sport här hemma skulle det ju gå, kanske. Och det positiva är ju såklart att studio materialet blir great!

 

Men som på min lilla Cannon HV20....Hur mycket skillnad blir det på rå film och HDV filmen? Finns det några exempel filmer? Någon som testat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att DUBBELKLARIFIERA:

 

Det spelar alltså ingen roll om du kör via HDMI eller firewire från ett redan inspelat band - då har ju redan HDV kompressionen "förstört" bilden. Du måste spela in HDMI-signalen direkt från kameran, på "inspelningsplats" så att säga. Du måste alltså släpa dit en stationär burk, vilket ju funkar i ex studiomiljö.

 

/Max

 

Som jag ser det så är fördelen med HDMI att du kan ta in från vilken HDV-liknande källa som helst, t ex en hårddiskkamera och sen använda samma intermediärcodec utan att behöva bry dig om hur originalet är kodat på band/hårddisk/minneskort. Men det gör arbetsflödet lite krångligare och löser kanske inte alls problemet med mörk bild när man bränner en DVD; där skulle jag nog testa att exportera standard MPEG2-DVD ut från PPro (jag kör ut mpv/mpa-filer tlll Encore på PC) men det kan ju sedan bero på iMovie eller vad JRVideo använder, kolla t ex tips här: http://www.danslagle.com/mac/iMovie/video/2005.shtml

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag ser det så är fördelen med HDMI att du kan ta in från vilken HDV-liknande källa som helst, t ex en hårddiskkamera och sen använda samma intermediärcodec utan att behöva bry dig om hur originalet är kodat på band/hårddisk/minneskort. Men det gör arbetsflödet lite krångligare och löser kanske inte alls problemet med mörk bild när man bränner en DVD; där skulle jag nog testa att exportera standard MPEG2-DVD ut från PPro (jag kör ut mpv/mpa-filer tlll Encore på PC) men det kan ju sedan bero på iMovie eller vad JRVideo använder, kolla t ex tips här: http://www.danslagle.com/mac/iMovie/video/2005.shtml

 

 

Jo jag ska testa Mpeg 2. Se hur det ser ut, Imovie i all ära, det funkar riktigt bra för mig som är amatör. Men när saker skall finjusteras eller förklaras lite mer professionellt så blir det svårt. Tack för länken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...