Gå till innehåll

Bygg en kamera kran (jib)


jontekiruna

Recommended Posts

Hejsan jag funderar på att bygga en kamera kran,

 

Vad behöver jag?, har någon en ritning på en sådan ?

 

har kollat lite på http://homebuiltstabilizers.com/ men vet inte riktigt vad jag behöver för saker ? kom med förslag ?

 

Funderar på att göra en liknande av den här http://homebuiltstabilizers.com/MembersRigs/Jibsncranes/carysmithsjib/main/jib.24ps.htm

02.jpg

grua02.jpg

grua03.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har rätt så bra kunskaper om kranarmar eftersom jag har kört kran på SVT några gånger, så här kommer några tips.

 

1. Skaffa ett riktigt stativ med superclamps för att vara säker att det inte rasar ihop.

2. Rör med större diameter (helst massiva). De som du använder ser ut att ge vika när som helst.

3. Monitor.

4. Zoom- och fokuskontroll.

5. Eventuellt pan/tilt huvud.

 

Samuel

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan bygga en kran för ingenting om man vill. Bifogar en bild på vår kran som vi byggde av trä och skrot.

 

Vad ska man tänka på? Konsekvenserna skulle jag säga, och var man ska lagerföra åbäket när den inte används. Mer att tänka på? Ja, limma fast de bitar som lossnar om du skulle bygga den av trä. Skämt åsido (även om jag var fullt allvarlig), vajrar är bra att tänka på om kranen skulle vilja vara något annat än rak. Stativ är också kritiskt. Kolla specifikationen för att se hur mycket vikt ditt stativhuvud klarar av. Väg kranen och vikterna. Vår kran väger som den ser ut... som en sån där katapult som användes för att slunga stora eldklot på medeltiden. Alltså var inte ett vanligt fotostativ att tänka på. Vi byggde ett eget stativ.

 

Annars är det bara att googla. Vi gjorde det och hittade http://www.kesslercrane.com (visst är likheten slående?).

IMG_5352.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort om min kran nu är den mycket stadigare men stativet är dåligt !

Monitor Zoom- och fokuskontroll Eventuellt pan/tilt huvud det kommer senare men display ska fixas inom kort

 

 

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/21090000-21099999/640x480/21092305.jpg

 

Men du vad gick du för utbildning för att börja jobba på svt och köra kran är väldigt intresserad ;b och jag antar att man lär mig allt om sändning kameror steadycam osv :P

Länk till kommentar
Share on other sites

För att köra kran behövs ingen utbildning, det enda man ska kunna är att svinga kranen och att sköta joysticken. MEN! Kranen är bara ett redskap för att ge tittaren en extra dimension. Innan man börjar med det måste man förstås veta hur kameran fungerar samt kunna komponera en bild.

Ett bra tips är att ha en förgrund i bilden så att tittaren ser att det är någon rörelse, exempelvis ett träd eller marken.

Lycka till med kranbygget!

 

Samuel

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Jag har precis byggt klart min nya kran. Jag inspirerades utav den här kranen. http://www.dvxuser.com/articles/article.php/13

 

Vikt lastat bak: 16.5 kg

Maxhöjd: 2.5m-3m

Minhöjd: 0.4m

 

Har inga bilder för tillfället får posta lite senare isf men har provfilmat och klippt ihop lite material. (1 min 30 sek)

http://www.lakemt.se/filmer/krantest.wmv

eller se direkt på youtube med kass kvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

Jag har letat som en galning efter billiga aluminiumrör, men för 6m får jag betala runt 1000kr

Finns det ingenstans jag kan få det lite billigare. ska nämligen ha lite grövre rör.

Jag tänker dela upp den i bitar på 1 meter och vill ha aluminium p.g.a. vikten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har letat som en galning efter billiga aluminiumrör, men för 6m får jag betala runt 1000kr

Finns det ingenstans jag kan få det lite billigare. ska nämligen ha lite grövre rör.

Jag tänker dela upp den i bitar på 1 meter och vill ha aluminium p.g.a. vikten.

 

Aluminium har ett kilopris runt 50:- kolla med en metallsäljare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aluminium har ett kilopris runt 50:- kolla med en metallsäljare.

 

Jag vet att priset per kilo borde vara rätt billigt. Någon hade t.o.m. hittat 30:-/kg, men jag har letat ganska länge och frågat runt utan samma resultat. På CGT.se ligger ett 100x50x3.00 (6 meter långt) på 1200:-. Detta spräcker min budget och jag behöver runt 6 meter för mitt projekt. Jag skulle kunna tänka mig att använda två mindre rör vid sidan av varandra, men jag tvekar på att det skulle bli mycket billigare.

 

Jag såg även på Bauhaus att ett 2 meter långt rör (dock väldigt smalt och tunt) kostade runt 300:-. Jag tror att ett rör vägde runt 1 kilo och skulle alltså behöva 6 sådana rör. Jag har verkligen ingen lust att betala en så stor summa som 1800:- för de yttre rören. Jag behöver sedan mindre rör som passar in i dessa för att koppla ihop dem.

 

Om någon känner till någon billigare affär så skulle det uppskattas väldigt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tja! Jag och min polare har byggt klart en kran, det enda vi saknar är ett stativ till den. Själva kranen väger 7 kg och kameran (Sony hdv z1) 2,1 kg. Vi behöver alltså ett stativ som tar en del vikt. Vi har redan lagt ner rätt mycket pengar på kranen så vi har inte lust att lägga ut så jättemycket mer, är det någon som har något tips på en billig tripod som tar en del vikt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Jag och min polare har byggt klart en kran, det enda vi saknar är ett stativ till den. Själva kranen väger 7 kg och kameran (Sony hdv z1) 2,1 kg. Vi behöver alltså ett stativ som tar en del vikt. Vi har redan lagt ner rätt mycket pengar på kranen så vi har inte lust att lägga ut så jättemycket mer, är det någon som har något tips på en billig tripod som tar en del vikt?

 

Hej!

 

Eventuellt kan jag vara intresserad av att ta den ena i paret. Var bor du? Håller också på att fixa en kran.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Eventuellt kan jag vara intresserad av att ta den ena i paret. Var bor du? Håller också på att fixa en kran.

 

Mvh

 

Patrik

 

Det skulle absolut funka.. måste dock veta om det är möjligt att fästa ett tripodhuvud på den. Jag bor i Uppsala.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att priset per kilo borde vara rätt billigt. Någon hade t.o.m. hittat 30:-/kg, men jag har letat ganska länge och frågat runt utan samma resultat. På CGT.se ligger ett 100x50x3.00 (6 meter långt) på 1200:-. Detta spräcker min budget och jag behöver runt 6 meter för mitt projekt. Jag skulle kunna tänka mig att använda två mindre rör vid sidan av varandra, men jag tvekar på att det skulle bli mycket billigare.

 

Jag såg även på Bauhaus att ett 2 meter långt rör (dock väldigt smalt och tunt) kostade runt 300:-. Jag tror att ett rör vägde runt 1 kilo och skulle alltså behöva 6 sådana rör. Jag har verkligen ingen lust att betala en så stor summa som 1800:- för de yttre rören. Jag behöver sedan mindre rör som passar in i dessa för att koppla ihop dem.

 

Om någon känner till någon billigare affär så skulle det uppskattas väldigt mycket.

 

Jag har 80mm runda alurör som är 76mm inv, ca 2.7-2,8m långa om du är intresserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle absolut funka.. måste dock veta om det är möjligt att fästa ett tripodhuvud på den. Jag bor i Uppsala.

 

Hör av dig till mig om det blir aktuellt.

 

Jag blev precis klar med min Dolly idag så nu ska kranen monteras så fort jag fått några specialpluggar klara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är i startgroparna för att bygga en kran. Jag sitter och funderar över material och liknande.

 

Googlade lite och hittade en jag tycker verkar schyst:

 

http://byronbay.sae.edu/media_thumbs/ByronBay/Gallery/946_3m_cambo_JIB_made_by_Artes.jpg

 

Har en kompis som ska fixa en ritning till den men det vi funderar på är vilket material som är bäst om man ska göra just den här modellen.

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är i startgroparna för att bygga en kran. Jag sitter och funderar över material och liknande.

 

Googlade lite och hittade en jag tycker verkar schyst:

 

http://byronbay.sae.edu/media_thumbs/ByronBay/Gallery/946_3m_cambo_JIB_made_by_Artes.jpg

 

Har en kompis som ska fixa en ritning till den men det vi funderar på är vilket material som är bäst om man ska göra just den här modellen.

Vad tror ni?

 

orginalet är garanterat aluminium, med bygg med vad du kan hitta och har ekonomi till

Vanliga stålrör är billigast och lättast och svetsa osv

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kontakter inom sprinklerbranchen så jag ska få lite rör därifrån. Kommer bli väldigt roligt att se om jibben fungerar i slutändan.

 

Tror ni det är bäst att ha en vanlig stativplatta och fästa på något sätt eller göra en egen men sån skruv och pigg i fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...