Gå till innehåll

tillämpa HDR (high dynamic range) effekten på video?


Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Använder Photoshop CS3 externded och filter "Skuggor / högdagrar" för att få fram den effekten.

Funkar mycket bra för att få fram lite mer info ur den urvattnade videobilden.

Överdriver man så blir det som en HDR-bild

 

Här jag jag använt den: http://www.beta75.se/filmer/dof_test_002.mp4

 

/KN

Här kommer jag såhär på efterkälken. Hur gör du när du använder skuggor/högdagrar på video utan att bilden flimrar? Jag har visserligen bara provat filtret i Premiere Pro CS3. Är det bättre i Photoshop?
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

det behöver inte vara så svårt, i foto är som tidigare nämnt att HDR är en bild med tre olika exponeringar. En för högdager, skuggor och en för mellantonerna för att få perfekt exponering på alla delar. Sen överdriver en del effekten och det är väl denna surrealistiska effekt som du vill ha i film.

 

Om man fotar i raw så kan man fuska lite och exportera tre olika exponeringar och sedan lägga samman dem i en HDR-bild. Borde gå att lösa på filmsidan också, filmar man scenen 3 ggr så måste man ju göra likadant alla gångerna, vilket kan vara mycket svårt. Men om man filmar i raw så kan man ju exportera tre olika versioner för att åstakomma något liknande. Jag här själv inte testat detta men det kan vara värt att testa, lägg alla tre tracksen i timelinen ovanpå varandra och prova olika blandninglägen för att få det övre tracket att vara högdagrar och det undre att representera skuggorna. Jag själv testa när jag får tillgång till min dator...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Hej!

 

Länge sen sist i den här tråden.

 

Jag tänkte bara dela med mig av en video där dom har tillämpat en hdrliknande effekt. Visst är det fake HDR och kanske lite för extrem. men vissa bilder ser sjukt coola ut!

 

http://vimeo.com/7437001

 

Jo det funkar i vissa scener, jag har gjort något liknande på stillbilder i Photoshop, förhöjer bilden. Men ta bort färgen så får du något som ser ut som billig video med extrem skärpeinställning, nästan som en teve-antenn med skuggbilder. På tal om det så såg jag av misstag lite av Ocean's Thirteen eller något på en felinställd platt-teve häromveckan, alla fejkade skärpefinesser var påslagna i fabriken och ta mig tusan såg det inte ut som om Agnelina Jolie och Brad Pitt var med i någon dagsåpa eller hemvideo, fulare filmlook har jag inte sett på länge, tänk så mycket det påverkar hela upplevelsen...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...