Gå till innehåll

Manusförfattare


Mandork

Recommended Posts

Hej!

Jag blev har länge varit intresserad av film, men det är först nyligen som jag har börjat fundera på det här med att göra film. Eftersom jag inte har några som helst resurser för att producera en film så har jag istället riktat in mig på manusförfattandet. Nu söker jag alltså personer att diskutera fram idéer till filmmanus och även att tillsammans skriva filmmanus. Om du är intresserad kan du ju svara på detta inlägg och skriva om det är MSN, ICQ eller mIRC som gäller. Och glöm inte, "ju fler kockar, desto bättre soppa" eller hur är det? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tjenare mandork!

 

exakt samma för mig här, kul att få snacka med andra filmskapare. jag tror du kommer få de flesta svar här (iaf. av mig på dem jag har svar på :) )

 

du kan adda mig på MSN - hans@tellurian-interactive.com om det är något brådskande :D

 

annars finns jag här dagligen.

 

/ mrhaze

Länk till kommentar
Share on other sites

Sådär, har lagt till din adress på MSN även om jag trodde att man bara kunde använda sig av diverse Microsoft adresser (hotmial.com, passport.com, etc). Kan ju offentlig göra mitt projekt som förtillfället ligger på syopsis stadiet.

Filmen handlar om brittiska soldater i skyttegravarna under första världskriget. Självklart mycket prickskytte mot tyskar, men den huvudsakliga handlingen är ändå om hur soldaterna börjar förstå att även fienden är människor och inte några monster som den brittiska propagandan uppger.

Det var historien i kort, har skrivit en synopsis på engelska, men den behöver lite finputsning p.g.a. min engelska som inte är så bra som jag trodde (eller hoppades) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

har inte sätt dig på MSN, la du till mig riktigt?

 

låter som en cool idé, påminner lite om "På Västfronten Intet Nytt" om du har sett/läst den.

 

om du läste om Ren Jägarna så är en liknande film, fast under ww2. står inte beskrivet riktigt bra på hemsidan... låter mest som en vanlig amerikansk hjältefilm, och det är det sista den ska vara :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, såvitt jag vet har jag lagt till dig på riktigt. Vet inte hur man lägger till någon på låtsas :)

Nix, varken sett eller läst den men jag vet ju ngefär vad den går ut på så det stämmer att det är något åt hållet, fast på andra sidan ingenmansland.. Och sen undrar jag vad som är fel på en amerikansk hjältefilm? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

har alltid hatat amerikanska supertöntiga hjältefilmer där man vet varje sekund vad som ska hända härnäst, ett exempel på en nyligen utkommen sådan film är Behind Enemy Lines, tragiskt att se hur brutalt man kan förstöra en bra filmidé att sprida information om vad som pågick(/pågår?) nere i bosnien.

 

se bara i slutet... hjälten springer i regn av kulor tillbaka för att hämta sin skadade vän...åååhh rysningar :e

 

vad är din msn email? så lägger jag till dig

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, Behind Enemy Lines var ju ingen höjdare även om flygscenen var grymt bra. Men Bond-filmerna är ju hjältefilmer (dock inte amerikanska), även om de kanske inte är lika tydligt som just Behind Enemy Lines, men jag gillar Bond. Please, don't hate me :)

Min MSN e-mail är timehero2000@hotmail.com. Ett tips, skicka inte mail dit, använder den bara till MSN.

Länk till kommentar
Share on other sites

å nej... jag dyrkar Bond filmerna, älskar dem mer än nästan allt annat. och dom är väl egentligen engelska? Ian Flemming var ju från skottland/england väl? älskar äventyrskänslan, den halvsarkastiska komedin, hur fartfyllt det är.. och självklart: bond brudarna :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Jorå det är helt och hållet engelskt. Eller produktionen kanske har tagits över av något amerikanskt bolag, men de pratar ju i alla fall med brittisk accent :)

Och det jag gillar med filmerna är samma saker som dig med tryck på det sistnämnda :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var p.g.a. två saker. För det första så blev jag för några år sedan väldigt filmintresserad vilket sedan helt naturligt ledde till att jag började intressera mig för hur man gjorde film. För det andra så fick jag så småningom en känsla av att vara tvungen att skriva, det spelade ingen roll vad, bara jag fick skriva.

Och det var historien om hur jag började skriva filmmanus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar på att skriva ett manus i ungefär samma anda (inte ljusår därifrån iallafall). Det ska utspela sig i slutskedet av andra världskriget men innehålla väldigt lite "stridsscener".

 

MSN: gooftrooper79@hotmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev manus redan innan jag hade en kamera och vänner som ville ställa upp. Jag måste säga att jag fick känslan för THE FORMAT när jag köpte manuset till PULP FICTION i samband med att filmen hade premiär. I det filmkollektiv jag var med och startade i Västerås 1998 har jag skrivit manus till i 95 % av produktionerna (17 filmer tom juni 2002). Jag skriver i THE FORMAT, alltså med kamerarörelser, repliker och hela alltet. De andra tyckte det var jobbigt att läsa från början men det är suveränt att ha med sig när man är ute på inspelningsplatsen och alla pratar i munnen på varandra. Jag måste säga att Tarantinos manus är väl de som hjälpt mig förstå mediet ordentligt. Köper manus inbundna till favofilmer, det är kul att sitta och läsa och följa med. Men mediet kräver att man blir van med det....

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem vet, när medlems antalet stigit lite så kanske man kan göra något samlat projekt? Problemet, eller problemen, ligger kanske i första hand i logistiken. Kan vara svårt när man är utspridda över hela Sverige :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Var finns alla svenska manusförfattare? Fares och Moodysson javisst, men de andra. Någon mer än jag som såg SPUNG på Tv i våras och blev så golvad av hur välskriven (och spelad) den var? Hoppas den kommer på dvd så man kan kolla den nogrannare.

 

Jag vet inte om man pitchar manus eller idéer i det här landet. Var går man, SF? nÅGON som har erfarenhet eller vet hur det funkar?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej manusförfattare

JAg söker manusförfattare som antingen vill jobba och utveckla manus tillsammans med mig som regissör. Eller som vill skriva själv efter genomgång av synopsis.

Jag har skrivit tillsammans med folk som skrivit noveller förut.

Skulle vara bättre med nån som ville satsa på filmmanus

har ett 15 tal manus ideer

Eller maila mig ni kanske har ett manus som behöver regisseras.

Eller kommenteras

 

Henrik Andersson

regissör

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Mandork jag blev stum när jag läste din manus idé................

Jag kanske inte har så mycket erfarenhet än men jag vet hur man spelar in film och jag skriver även manus........

Det jag skriver nu är en svensk krimminalroman (som Beck, Kurt Wallander m.m)

Jag bor i Norsholm mellan Norrköping och Lingköping så jag tänkte att vi kanske kunde träffas och vissa våra manus för varandra och säga vad vi tycker.................

Annars kan man ju bara prata om film och sånt...

Jag tycker det är kul att det finns någon så nära som gör samma saker.

Du kan skriva till mig på TTF02@hotmail.com

annars så finns jag här de flesta dagar i veckan. =)

Ha´t bra //Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...