Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 71

Ämne: Voodoofilm Filmskaparcirkel: [Förarbete/Filmning/Efterarbete] "Mystik i vardagen"

Besatt medlem GodeDoktorns avatar
    Reg.datum
    jan 2008

Standard Voodoofilm Filmskaparcirkel: [Förarbete/Filmning/Efterarbete] "Mystik i vardagen"

Dags att börja arbeta!
    Här kan vi diskutera hur förloppet från idé till produkt sker i våra cirkel-projekt. Ämnet som vann omröstningen var Mystik i Vardagen. Har du en idé som du vill dela med dig av? Har du kanske redan skrivit ett manus? Behöver du hjälp eller har lust att hjälpa andra? Posta idéer, tankar och funderingar här - var inte rädd för att fråga om hjälp eller att berätta om ditt projekt!

Glöm inte att även starta produktionsdagböcker för era projekt under följande avdelning: Produktionsdagböcker. Där kan ni berätta om era projekt mer ingående, exempelvis vilken utrustning ni har använt, hur många ni har arbetat med i era team, hur ni har löst problem med effekter - vad det än kan vara! Ta gärna bilder under inspelningen och dokumentera så mycket som möjligt, så att det blir intressantare att följa utvecklingen i varandras projekt.

Döp era produktionsdagböcker till "Cirkelprojekt: [Titel]" så att vi lätt kan känna igen vilka dagböcker som har sina rötter i cirkeln! Posta länkar till era dagböcker här. Byt självklart ut "Titel" mot namnet på ditt projekt.

Obs: Glöm inte att endast fantasin sätter gränserna! Om du så vill göra en långfilm, kortfilm, musikvideo, reklamfilm eller dokumentär - allt är tillåtet, så länge det är ditt arbete, har med ämnet att göra och är film. Testa att svara på lite frågor:

• Vilken typ av film är det du vill göra?
    • Vilken genre hamnar ditt projekt inom?
    • Vilken känsla vill du ge åskådaren?
    • Vilken handling hade du tänkt?
    • Hur ser din planering ut?

Lycka till med filmandet!

REDOVISNING DEN 1:A JUNI!

Information om hela cirkeln:
    För ett tag sedan postade jag ett förslag om att Voodoofilms forum borde ha en cirkel för filmskapare - ungefär som en bok- eller filmcirkel. Vad vi gör är att vi gemensamt beslutar om ett ämne att arbeta med, och sedan enskilt arbetar med att göra en film som berör det ämnet. När vi är färdiga med våra filmprojekt kan vi presentera dessa för varandra, kommentera, diskutera och betygsätta dessa, och dela med oss av våra kunskaper.

Hela cirkelns syfte är för det första att känna sig delaktig i ett projekt som kan ge engagemang för själva filmskapandet, en spark i röven för folk som vill arbeta med ett mål och en chans att kunna dela med sig av sitt arbete för intresserade likasinnade. För det andra att öva upp och berika våra kunskaper som amatörfilmare, både kunskapsmässigt och erfarenhetsmässigt. För det tredje: Det kommer att bli riktigt jävla kul.

Alla får vara med, även du.

Tidigare trådar för den som vill fördjupa sig:
    Voodoofilm Filmskaparcirkel: [INLEDANDE DISKUSSION]
    Senast redigerad av GodeDoktorn den 2008-04-19 klockan 10:49.

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

ok! Jag antar att vi anmäler oss och redovisar slutresultatet här? Något förslag på vad Produktionsdagböckerna ska heta så att man lättare känner igen dem? Hur tänkte du med Förarbete/Filmning/Efterarbete i rubriken?
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Har skrivit in det i startinlägget nu.

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

ok... då ska jag väl se om jag hinner... men anmälan går in här iallafall... Produktionsdagboken får vänta en aning tills jag fått till en titel (att redigera trådtitlar brukar ju inte vara det lättaste här av någon anledning). Ska bli intressant att se resultaten från runtikring landet
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Besatt medlem Octavianuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

är det ngn som har lust att ge en krake lite insperation? jag vet verkligen inte alls vad jag ska göra.

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Octavianus Visa inlägg
    är det ngn som har lust att ge en krake lite insperation? jag vet verkligen inte alls vad jag ska göra.
    DU kan ju fundera på temat tillsammans med ett ordspråk, här är en samling:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%..._ordspr%C3%A5k
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Octavianus Visa inlägg
    Föreställ dig ordet mystiskt, och applicera det på ett objekt. Hur kan du göra en vägg mystisk? Hur kan du göra en kista mystisk? Hur kan du göra en person mystisk? Senare: Hur kan du sätta in objektet i en vardaglig situation?

Jag skulle kunna tänka mig en mystisk vägg ifall det knakade i den, eller kom mystiska ljud innifrån den - och väggar finns det ju gott om överallt. Om man hittar en kista med ett lås som man inte kan få upp skulle det kunna vara mystiskt i sig, om man band kistan kring en liten backstory (kanske att huvudpersonen hittade den i ett övergivet hus där en präst tog livet av sig eller whatev). En mystisk person kan man ju föreställa sig själv.

Så där kan du ju arbeta om du vill ha en stadig grund att stå på.

Här är lite mer information kring begreppet "Mystik":

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mystik

Du kan även kolla in de här artiklarna om kryptozoologi, som man lätt skulle kunna göra en story till:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptozoology
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Cryptids

Kan för övrigt tala om att även jag har problem med att komma på en story. Har många idéer, men har svårt att föreställa mig hur jag skulle kunna arbeta med någon av dom och så. Vill helst inte använda ljud eftersom min kamera inte har möjlighet för extern mikrofon, så jag hade tänkt att bara lägga till lite musik på stumfilm. Long-shot, men jag har inget val om jag vill få det någorlunda kvalitativt.

Hoppas att ovanstående hjälpte dig åtminstone.

Besatt medlem Andreas Sjoebergs avatar
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Jag har lite problem med internet för tillfället, men en produktionsdagbok kommer väl upp framöver. Har ett manus redo i princip, ska bara finslipa det lite till innan jag lägger upp det här. Bra med 1a juni som sista inlämningsdag, känns bra med tid!

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Nu har jag kommit på en riktigt skön handling. Det involverar en bok. Ska göra ett besök i "recept på blod"-trådarna. Startar en produktionsdagbok när jag har mer substans att arbeta med.

Besatt medlem Norberts avatar
    Reg.datum
    jul 2005

Standard

Min idékladd lutar åt ett annat huvudtema för tillfället, men just mystiken och vardagen kan bli bra verktyg för att få fram det. Så fort jag har ett något sånär färdigt manus ska jag också göra en projekttråd.
    Googlar man inget får man inget veta.
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    sep 2006

Standard

Jag har lyckats skaffat mig fejkblod som brandkåren använder sig utav vid träning. Antar att GodeDoktorns film även den ska innehålla blod.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Andreas Sjoeberg Visa inlägg
    Jag har lyckats skaffat mig fejkblod som brandkåren använder sig utav vid träning. Antar att GodeDoktorns film även den ska innehålla blod.
    Mycket riktigt. Det ska inte vara så mycket, dock, och förmodligen torkat (utan att avslöja för mycket). Hur gjorde du när du fick tag i brandkårens fejkblod? Kan man bara fråga snällt om lite, måste man betala, måste man vänta på att de ska beställa osv? Hur gör man? Är det bara att knalla dit och ta en hink?

Reg.datum
    sep 2006

Standard

Hehe, har kvar sen i somras då vi provfilmade till en Zombiefilm (som inte blev mer än just den provfilmningen) En kompis far jobbar som brandman så det var den vägen jag gick, eller snarare, kompisen tog med sig fejkblod utan att jag hade frågat, var bara lyckligt sammanträffande

Reg.datum
    maj 2007

Standard

jag känner på mig att mitt projekt inte kommer bli ngt vidare, pga brist på tid och idéer, men ngt litet ska man väll kunna skrapa ihop en eftermiddag, och satsa hårdare på nästa tema.

Reg.datum
    jul 2005

Standard

Octavianus, du ska inte skämmas. Mitt projekt kommer inte heller att bli mycket för världen då jag måste göra alltihop själv, och i princip inte har tillgång till nånting utöver det vanliga, allra minst tid. Jag har insett att jag måste anpassa mig lite mer till vad jag verkligen kan göra. Jag tror ändå att det hela blir mer intressant om bidragen har mycket varierande resurser.

Förresten, på tal om att göra allt själv, är det någon som har en smart idé på hur man kan filma genom titthålet på dörren från insidan, om dörren öppnas innåt och man själv måste stå utanför?
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    dec 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Norbert Visa inlägg
    Octavianus, du ska inte skämmas. Mitt projekt kommer inte heller att bli mycket för världen då jag måste göra alltihop själv, och i princip inte har tillgång till nånting utöver det vanliga, allra minst tid. Jag har insett att jag måste anpassa mig lite mer till vad jag verkligen kan göra. Jag tror ändå att det hela blir mer intressant om bidragen har mycket varierande resurser.

Förresten, på tal om att göra allt själv, är det någon som har en smart idé på hur man kan filma genom titthålet på dörren från insidan, om dörren öppnas innåt och man själv måste stå utanför?
    öppna dörren... ställ trebenaren högt och släng på en ordentlig vidvinkel. Släcka lyset i lägenheten kan ju vara en fördel för realismen... eller måste man se dörren genom titthålet? brukar aldrig jag kunna göra...

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Reg.datum
    maj 2007

Standard

tejpa fast kameran på dörren, på ngt vis. Då sitter den där den ska även om du stänger dörren.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Har börjat krafsa på en storyboard nu.

Hur går det för er andra?

Reg.datum
    maj 2007

Standard

har vekligen inte fått tummen ur röva ennu, inte ens funderat ut ngn grundhandling ens, Oj måste skärpa mig lite.

Reg.datum
    jul 2005

Standard

Nja, jag har bara gått och funderat på praktiska lösningar som den att filma genom titthålet. Jag har inte haft tid att göra något annat ännu. /=
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    sep 2006

Standard

Det är möjligt att jag har tagit mig vatten över öronen med mitt projekt då jag ska utomlands 2 veckor i maj :P Med stress föds kreativitet, eller vad man nu säger.

Reg.datum
    dec 2004

Standard

"nöden är uppfinningens moder" är en variant jag hört, andreas

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Jag skulle behöva lite tips om bra recept på blod. Har sökt igenom trådarna om ämnet, googlat efter recept, kollat på youtube, men inget av resultaten har ju verkligen representerat blod på ett realistiskt sätt. Var på brandstationen idag, som jag blev tipsad om, men de hade inget fakeblod. Har ingen lust att inhandla teaterblod då det är för dyrt.

Förslag?

Reg.datum
    sep 2006

Standard

Ta körsbär och krossa ur saften? Fungerar iaf fint att använda i mun och spotta ut.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Nej, nej, det blir många körsbär att pressa isf. Behöver tillverka i större mängder än så.