Gå till innehåll

"Codec saknas" vid import i Windows Movie Maker


SSSandra

Recommended Posts

...MEN jag är i akut hjälp. Jag har spelat in barnen på mitt jobb, en förskola, och skulle redigera filmen i windows movie maker...mmm... MEN när jag ska importera filer så får jag upp ett felmed om att det saknas ett visst codec och att jag ska starta om datorn.

 

Filerna ligger i mpg format men jag har provat alla format jag känner till - samma med dyker upp.

 

Jag vet inte vilket grafik kort och annat "mojs" jag har men kan det spela ngn större roll??

 

Jag har googlat och kollat runt men hittar bara inlägg på likn sidor som denna men inläggen är skrivna 2003-2206, m a o känns de inte så aktuella... GRRRRRRR

 

Hjälp mig någon! Är desperat!!

 

Sandra

Länk till kommentar
Share on other sites

Moviemaker är lite spökigt ibland. Om du går i gardinerna så hittar du kanske en flik som något som heter uppdatera eller sök efter senaste o.s.v. Klicka där för att ta ner senaste codec paketen.

 

När felmeddelandet kommer upp så kommer det ibalnd även alternativ. Typ Använda webbeb för att lösa problemet eller liknande. Får du inga sådana förslag?

 

Du säger att du provat fler format ifs...Låter suspekt...

 

Prova att uppdatera eller om installation.

 

Prova någon annan film fil för att se att Moviemaker verkligen bara har problem med just dessa filer som du försöker med.

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=d6ba5972-328e-4df7-8f9d-068fc0f80cfc&displaylang=sv

Länk till kommentar
Share on other sites

Du säger att filerna ligger i mpg format och jag gissar att du använder en kamera som sparar på DVD-skiva eller hårddisk med detta format. Om jag gissar rätt kan du spela uppfilmen direkt i din DVD-spelare?

 

Mpg är inte ett lämpligt format pga den metod som används vid komprimeringen. Det går att lösa men först - har jag rätt om DVD i kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Antagligen är det MPEG-2 och windows har ingen MEPG-2 avkodare inlagd som standard utan det brukar komma in i datorn om man installerar en DVD-spelarprogramvara som powerdvd eller själv lägger in en avkodare som ffdshow eller liknande.

 

Kan du spela upp filerna om du öppnar dem i windows media player?

Funkar det så bör de kunna öppnas i movie maker också, men klagar den på codec där också så testa ffdshow t.ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...