Gå till innehåll

Rökgranat istället för rökmaskin


vesslan

Recommended Posts

Tror han syftar på hemmagjorda, Isåfall.

Ifall det är inomhus skulle jag säga Rökmaskin, Då Rökbomberna är vad jag tror smått giftiga samt brinner.^^

 

En rökgranat har, vad jag vet, minst en handgrants sprängverkan, (går att ladda olika) så den bör man inte köra inomhus. Om man inte vill störa andra alltså ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Rökgranat från armén skapar giftig rök. Inandning kan leda till dödsfall. Det är inte att rekommendera någon form av rökgranat. Det finns säkerhetsutbildade pyrotekniker som handskas med rök, eld och sprängverkan på säkert sätt.

 

En "det-löser-sig-mentalitet" brukar, tidigare än planerat, leda till större problem än förutsett. Olyckor är per definition inte planerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte mig att det skulle vara utomhus. Varna brandkåren och allt så det inte blir utryckning. JAg tänkte köpa en airsoft rökgranat för 39 spänn. Ofarlig och ryker i 50 sekunder. Används för att dölja reträtter. Tror inte att de är giftiga:p

Länk till kommentar
Share on other sites

http://us.dada.net/video/4423017/Ultimate-COLORED-Smoke-Bomb-%5Bfrom-www.metacafe.com%5D/

 

Svensk översättning:

 

KNO3 (salpeter kalium baserat) 60g

Socker 40g

Bikarbonat (NaHCO3) "en matsked"

Valfritt organiskt färgmedel

 

 

 

Så vitt jag vet är rökbomber olagligt, men det har inte hindrat mig eller till synes någon annan ifrån att tillverka dom hittills. Kul är det också. Kom bara ihåg att smälta sockret på LÅG värme.

Länk till kommentar
Share on other sites

Titta på era händer just och, har ni fem fingrar på varje hand, just nu

VAR FÖRSIKTIG

 

Påminner om mina stop-motionfilmer som 12-åring.

 

Granater och bomber finns ju rätt många typer av. Ni som gjort lumpen har sett knallskott, leksaker i vår värld. De var ju mest för att försöka skapa stämning som ett riktigt krig.

 

För att se hur dessa prylar ser ut och verkar idagens värld. Besök en övning i Norrland om ni får inträde.

 

Då ser ni skillnaden mellan raketer från flygplan, pansar. Robotar.

 

Inga nyårsfyrverkerier direkt. Kan vara värt ett besök. Du kanske får en helt annan inställning hur folk har det som får detta i huvet.

 

/nils

PS Jodå, har alla fingrar kvar ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

http://us.dada.net/video/4423017/Ultimate-COLORED-Smoke-Bomb-%5Bfrom-www.metacafe.com%5D/

 

Svensk översättning:

 

KNO3 (salpeter kalium baserat) 60g

Socker 40g

Bikarbonat (NaHCO3) "en matsked"

Valfritt organiskt färgmedel

 

 

 

Så vitt jag vet är rökbomber olagligt, men det har inte hindrat mig eller till synes någon annan ifrån att tillverka dom hittills. Kul är det också. Kom bara ihåg att smälta sockret på LÅG värme.

 

Du doktorn, färgas röken om jag har typ röd organsik färg.....blir röken röd då???

Länk till kommentar
Share on other sites

@jernby, det heter "rökbomb," men är i själva verket ingen bomb. Bomber exploderar; Rökbomber gör inte det. Man vill att en rökbomb ska brinna väldigt långsamt, för då blir det mer rök.

 

Det är förstås ingen ursäkt till att inte vara försiktig under tillverkningen. Olyckor sker alltid, och den spisfläkt som jag en gång råkade smälta pga just en sådan olycka vittnar om just hur nödvändigt det är att iaktta alla säkerhetsfrågor. Tillverka allra helst blandningen utomhus, om det går.

Du doktorn, färgas röken om jag har typ röd organsik färg.....blir röken röd då???

Jag har för mig att det fanns vissa färger som inte fungerade med blandningen, varpå röken förmodligen bara antingen blir mörk eller vit. Men röd färg ska nog fungera, med tanke på att färgen i filmen är röd. På tal om det, om du bara vill ha vit, tjock rök så är det bara att peta ur färgsatsen ur receptet.

 

Kom bara ihåg att du måste följa receptet till punkt och pricka: Du kan inte använda "salpeter" som säljs i affären, utan du måste beställa kaliumnitrat från någon kemikalieleverantör, då kryddpåsarna i affärerna innehåller natriumnitrat som är ett helt annat ämne. Färgämnet måste också vara organiskt, i pulverform.

 

Jag testade receptet en gång och gjorde bägge ovanstående misstag (i färgaffären gav dom mig bara pulverfärg, inte organisk sådan trots att jag frågade efter det), resultatet blev att det brann snabbt och varmt men utan vidare rök.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 5 månader senare...
Tunn rök som suger. Fast det beror förstås på ändamålet..

 

njae, fick bra resultat en gång av kanske 30 försök ;) använde socker men... funkar dock bra med en sådan blanding i en brinnande påse övertäckt med halvblöta kvistar under en kruka med endast litet hål i, blir rena rökridån :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu finns det ju visserligen något sådant som "rykande salpetersyra", men det har fortfarande inget att göra med rökeffekter...

Salpeter (KNO3) ≠ Salpetersyra (HNO3). Det förra kan blandas med socker för att göra rökbomber. Det senare är direkt olämpligt att handskas med om du inte har djäkligt goda skäl till det (och är svårt att få tag på av en anledning).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...