Gå till innehåll

Vad har ni på hjärtat egentligen?


final_cut

Recommended Posts

Det är som att köra 100 mil i fel riktning bara för att man skitit i att ta me sej kartan, så måste man köra tillbaka dom 100 milen igen;)

 

Det är ju just det som kan vidga vyerna, du ser nya ställen, kanske inte tänkt på det första gången.

 

Spänningen kan bli häpnadsväckande ;) på motorväg, nåt nytt, helt enkelt.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Näe, det är att gå vilse medan man kunnat se nått riktigt intressant på samma tid. Fast, det är inte det som är poängen. Rabies försöker säga att mallarna är ett hjälpmedel, inte en slavdrivare.

 

Jag börjar tro att det finns skäl till varför det sällan finns nått att se på bio nuförtiden. Inte ens stora namn håller ända fram. Eller börjar fan bli gammal?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror i alla fall att det är en dum gämförelse. Kan säkert vara kul att åka runt och turista på måfå, men min erfarenhet om man skall turista 7 dagar i främmande land att en reseguide är bra mycket effektivare sätt att turista. Men vad har det med film att göra?

 

Föresten, jag skulle vilja skriva upp en film till på min lista av filmer jag borde se. En film av en regisör som inte haft en blåsning om film, som filmat på måfå och som slagit världen med häpnad. Kan ni föreslå en sådan film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Föresten, jag skulle vilja skriva upp en film till på min lista av filmer jag borde se. En film av en regisör som inte haft en blåsning om film, som filmat på måfå och som slagit världen med häpnad. Kan ni föreslå en sådan film?

 

Liksom lite symptomatiskt att detta inlägg ännu inte bemötts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Liksom lite symptomatiskt att detta inlägg ännu inte bemötts.

Kanske ett mycket bra inlägg, Sockerconny slog världen med häpnad genom ett shysst järnrör.

En knäppskalle som filmar fåglar och samtidigt slår Bush på käften skulle väl kunna vara en sådan.Bli en film som Gorse vill ha i sitt bibliotek.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske ett mycket bra inlägg, Sockerconny slog världen med häpnad genom ett shysst järnrör.

En knäppskalle som filmar fåglar och samtidigt slår Bush på käften skulle väl kunna vara en sådan.Bli en film som Gorse vill ha i sitt bibliotek.

/nils

 

Okej... Men jag tror nog snarare att en sådan film inte finns, eftersom alla kända filmer har en väldigt medveten tanke och en plan.

 

"Filma på måfå" är nog förbehållet apor... Men det skulle väl kunna bli en schysst film? Man minns väl apan som målade tavlor som vissa hyllade, ovetandes att det var en apa som målat tavlorna.

 

Också lite symptomatiskt att det var en liten självutnämnd konstgrädda som "förstod" verket. :D

 

edit: Pierre Brassau - the Artist

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad sägs om att marknadsföra en film som en apa-produktion. Regi=apan Hugo. Producent=doktor Boll.

 

Kanske Hugo väcker uppmärksamhet, doktor Boll har pengarna. Oerhört mycket pengar med kontor och apa-kompisar över hela världen.

 

Tänk om Hugo gör bra filmer, va snopet de skulle va ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej... Men jag tror nog snarare att en sådan film inte finns, eftersom alla kända filmer har en väldigt medveten tanke och en plan.

 

"Filma på måfå" är nog förbehållet apor... Men det skulle väl kunna bli en schysst film? Man minns väl apan som målade tavlor som vissa hyllade, ovetandes att det var en apa som målat tavlorna.

 

Också lite symptomatiskt att det var en liten självutnämnd konstgrädda som "förstod" verket. :D

 

edit: Pierre Brassau - the Artist

 

En konstnär är en konstnär oavsett art... Så jag förstår inte att kritikerna blev så rasande när sanningen kom fram... synd på apan som fick taskiga nerver av det hela...

 

Finns ett gäng elefanter i asien som dagligen målar tavlor också även om det är ganska tydligt att motiven är inlärda från skötarnas sida för att locka turister.

 

De första tavlorna från apan bör nog inte klassas som medvetna konstverk. Helst ska ju apan få följa med när hans första alster visas... så att han förstår vad det hela går ut på. Nästa gäng med tavlor vet då apan vad som skall hända med och kan då utföra sina verk på ett sätt som han/hon vill påverka åskådaren. En apa är ju lika mycket socialt flockdjur som oss människor och kan i dessa förhållanden medvetet forma sig en uppfattning om vad han vill berätta med bilderna och vilka känslor han vill förmedla till resten av flocken.

 

Samma vis går ju självklart göra med film. Visa en apa hur man använder en kamera och denne kommer att använda kameran (monkey see monkey do). Samma sak vid redigeringen. Visa upp för folk i apans närvaro på ett vis så att apan förstår att det är vad han har gjort som får folk att sitta där.

 

Dock är det vad jag vet lite uppmärksamhetsproblem med många apor. Lätt uttråkade och film-makeri är ju tidskrävande. De flesta apor går nog hellre och leker i häng-däcket och är gladare så än går igenom hela processen från kamera i hand, till visning på duk. Troligtvis kan man nog lättare få apan att se sambandet om första visningarna kommer ur det oklippta materialet.

 

Men lyckas det hela vägen igenom, och apan fortfarande är intresserad... då sitter man nog, efter några iterationer, med nästa Andy Warhol i sin famn. Tänk bara på filmatiseringsrättigheterna man kunde sälja... med en trailer klippt av apan själv!

 

Picasso sa ju så välkänt ungefär att "när jag var barn kunde jag måla som Michelangelo, men det tog mig en hel livstid att lära mig måla som ett barn."

 

Det hela vore ju ett skitintressant experiment. Ring Skansen för tusan!:e

Länk till kommentar
Share on other sites

Picasso sa ju så välkänt ungefär att "när jag var barn kunde jag måla som Michelangelo, men det tog mig en hel livstid att lära mig måla som ett barn."

 

 

Tack för det citatet Johan. Livet i sin helhet :) symptomatiskt utan systembolaget ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej... Så om jag skrev ett manus helt fritt från rim och reson...

 

Bara diverse människor som säger saker rätt ut i luften (utan att någon replik kan kopplas till den tidigare). Sedan går de alla på toaletten samtidigt. Därefter följer ett skärskådande referat av Tomten från en fotbollsmatch ("Strykjärnen tokspöar Strykhjärnan med 1-0"), vilket leder till gogodansare i gorillakostym som dansar in våren bland lundasångarna. Därefter kan Kjell Lönnå, sittandes i en grötfåtölj, under trettio minuter avsluta det hela med att berätta hur filmen slutar - en text som främst berör banlon, gurkmajonäs, Joel och Tyrolen.

 

 

Vad tror ni? Skulle det bli succé i nån krets?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej... Så om jag skrev ett manus helt fritt från rim och reson...

 

Bara diverse människor som säger saker rätt ut i luften (utan att någon replik kan kopplas till den tidigare). Sedan går de alla på toaletten samtidigt. Därefter följer ett skärskådande referat av Tomten från en fotbollsmatch ("Strykjärnen tokspöar Strykhjärnan med 1-0"), vilket leder till gogodansare i gorillakostym som dansar in våren bland lundasångarna. Därefter kan Kjell Lönnå, sittandes i en grötfåtölj, under trettio minuter avsluta det hela med att berätta hur filmen slutar - en text som främst berör banlon, gurkmajonäs, Joel och Tyrolen.

 

 

Vad tror ni? Skulle det bli succé i nån krets?

 

Jag vann 3e-pris i en kortfilmsfestival med en ungefär så genomtänkt film, din verkar mer spännande dock;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vann 3e-pris i en kortfilmsfestival med en ungefär så genomtänkt film, din verkar mer spännande dock;)

 

Hur många va ni som tävlade? 3? ;)

 

Min flickvän får alltid brons när hon tävlar i diskus, vilket är väldigt bra, även fast dom bara är 3 tävlande;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vann 3e-pris i en kortfilmsfestival med en ungefär så genomtänkt film, din verkar mer spännande dock;)

 

Inget manus vad ja kan förstå, bara en tanke, imponerande ;) Andys Cola-flaskor utbytta mot Rekorderlig Cider.

Såg filmen 3 ggr. Ska se den igen ikväll, tar då fram en nyinköpt Rekorderlig Cider (skogsbär x-strong 7,5%) Samma intryck, tror det, utan yttre påverkan. Roy Andersson får se upp. Andy lever väl inte, han var helnykterist? tror det

 

Johan, skicka pm.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur många va ni som tävlade? 3? ;)

 

Min flickvän får alltid brons när hon tävlar i diskus, vilket är väldigt bra, även fast dom bara är 3 tävlande;)

 

tror det var ett dussin högst som tävlade... vinnaren var en terminatorpastisch då en folieklädd cyborg kommit till nutidens Musikhögskola för att utrota Skynets högsäte (google)... datorerna han förstörde var mackar och ivrig mac-motståndare som jag är så fann jag det omöjligt att inte rösta på den själv. jag föll för den typiska crowd-pleasern.

 

2aplatsaren minns jag faktiskt inte...

 

Dock var det synd att en kortfilm om en körkortslektion föll undan medaljpriserna... jag gillade den skarpt, den var väl kort. Men humorn och klippningen fungerade hela vägen igenom.

 

tredjepriset kändes, pga ökat deltagande, bättre än året innan då jag filmade en brinnande origami-trana och spelade upp den baklänges... i tre minuter till tonerna av ett stycke musik från Akira-soundtracket... då var det knappt 6 tävlande, och flera bidrag var omklippta från tidigare personporträtt...Då fick jag andraplatspris.

 

Det jag menar är att mindre genomtänkta filmer får ofta oväntat gehör i dessa mindre kretsar. Och publikvalet hade ju lite med saken att göra, för då mina bidrag var lite "artsy" hos denna publiken (till stora delar musiker, framtida tv-producenter och designers) så antar jag att det skulle gäspas och ignoreras ganska ordentligt om jag visade dom för fordons-programmets-top-elever. Inget ont om fordonarna, och jag förstår ju att inte alla går runt med gamnacke, bakåt-lutad keps och snus i mungipan i de skolorna. Men jag skulle nog valt lite mer relevant område att utforska om publiken vore fordonare.

 

Så jag vill fortfarande se vad en apa efter några försök hade gjort för filmiska mästerverk...

Inget manus vad ja kan förstå, bara en tanke, imponerande ;) Andys Cola-flaskor utbytta mot Rekorderlig Cider.

Såg filmen 3 ggr. Ska se den igen ikväll, tar då fram en nyinköpt Rekorderlig Cider (skogsbär x-strong 7,5%) Samma intryck, tror det, utan yttre påverkan. Roy Andersson får se upp. Andy lever väl inte, han var helnykterist? tror det

 

Johan, skicka pm.

/nils

 

Vi hade ett manus lösryckta idéer baserade på stundens ingivelser och underliga drömmar, scenen med ciderburkarna var exempelvis en bild jag fick när jag försökte somna en kväll då jag var halvvägs genom första halvan av X-files, bilden inbegrep då dock en man i kostym som stod i ett enormt rum och pekade på en av ett oändligt antal plasttuber i rummet. Foliebollen kom från en promenad till pite centrum en midnatt då jag började fantisera om en stor järnkula som slukade staden. Jason var en idé som skådisen nämnde "Jason Vorhees hoppar hage" vars blotta tanke var så absurd att vi måste ha med den... etc etc...

 

Andy är vad jag vet död (22a feb 1987 enligt imdb) och hans alkoholvanor vet jag inget om. Jag såg Sånger från andra våningen häromdagen och blev förvånansvärt uttråkad. Visuellt fantastisk film, men i längden lite för mycket Tarkovskij utan att nå riktigt dit heller. Ska se hur det blir när jag får tag i Du Levande, omslagets bild är mycket mer lovande än Sånger-filmen. Men så var ju Cujo's omslag mer lovande än den billigt tryckta Fire Walk With Me också... så det ska man ju inte tro mycket på.

 

Och du har fått ett pm, som du ville...;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vann 3e-pris i en kortfilmsfestival med en ungefär så genomtänkt film, din verkar mer spännande dock;)

 

;)

Mer spännande? På vilket sätt? Kjell Lönnås utläggning kanske? Hoppas han skulle ställa upp.

 

Din film hade ju en titel - "Random Acts of Violence". Hur genomtänkt som helst! Min skulle nog heta "Random Acts", eller bara" Random". "Shuffle" kanske.

 

Fast jag tror jag håller mig till nåt som ger mig nåt - konventionella, banala, mallstyrda manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hoppar direkt från att läsa första inlägget till att svara, så jag har ingen aning om vad som diskuterats...

 

Men hänger man inte på Voodoofilms forum (manusdelen i alla fall) för att lära sig? När jag var aktiv så började det med att jag var rätt så rejält full av mig själv, men tack vare medlemmarna här fick jag ett ganska vettigt perspektiv på saker och ting och sedan vill jag säga att jag bara blev bättre och bättre med tiden. Så är det väl med de flesta kan jag tänka mig. Så varför gå och ifrågasätta vilka manus andra skriver och hur bra de är på att skriva när de just kommit in i det hela och är som mest ambitiösa? Alla utvecklas ju och att hoppa på någon innan personen i fråga ens hunnit påbörja sin kreativa sidas mognad är ju lite... ja, vet inte riktigt vad. För när någon blir bra på skriva manus, varför skulle de stanna kvar här då? Ingen vet ju, men någon som en gång skrev ett klyschigt jävla skräpmanus kanske idag har arbetat med något du sett på TV.

 

Jag var för övrigt den som efterfrågade mord. :) Varsågod och fråga hur jag tänkte, om det stör dig så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...