Gå till innehåll

Att krossa en spritflaska mot ett bord


Happe

Recommended Posts

Tja. Imorgon ska vi ha en inspelning där vi vid ett tillfälle hade tänkt krossa en spritflaska (70cl explorer-flaska) mot en bordskant, när skådespelaren håller i flaskans hals.

Är det någon som har gjort något liknande? Hur mycket splitter kan man räkna med? Kommer flaskan att spricka ända upp i halsen och skada skådespelaren? Kan man vidta någon åtgärd för att minska splittret?

Vi har funderingar på att kanske lägga ett lager gladpack runt flaskan och försöka få det så jämt som möjligt, eller att kanske lacka flaskan med något så att splittret inte flyger lika lätt.

 

Att göra/köpa en flaska i sockerglas är tyvärr inte möjligt pga tidsbrist.

 

Tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja. Imorgon ska vi ha en inspelning där vi vid ett tillfälle hade tänkt krossa en spritflaska (70cl explorer-flaska) mot en bordskant, när skådespelaren håller i flaskans hals.

Är det någon som har gjort något liknande? Hur mycket splitter kan man räkna med? Kommer flaskan att spricka ända upp i halsen och skada skådespelaren? Kan man vidta någon åtgärd för att minska splittret?

Vi har funderingar på att kanske lägga ett lager gladpack runt flaskan och försöka få det så jämt som möjligt, eller att kanske lacka flaskan med något så att splittret inte flyger lika lätt.

 

Att göra/köpa en flaska i sockerglas är tyvärr inte möjligt pga tidsbrist.

 

Tips?

 

Kan nog bli rejält farligt för skådespelaren tyvärr, jag råkade banga in med armbågen i ett av våra fönster så det gick sönder en gång,

reslutatet blev ett flertal stora djupa sår med isittande splitterbitar, samma sak kan nog hända i erat fall fast i mindre skala.

försök täcka armen på skådepspelaren med skyddande kläder/annat material, jag tror inte det kommer så mycket splitter direkt på handen, den är nog säker, utan försök skydda resten av skådespelarens kropp, och glöm för satan inte ögonen!!

 

Lycka till :)

 

//Nicke

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar alldeles för farligt att göra. Dels för att flaskan kan spricka och dels för att det kan flyga splitter vart som helst. Dessutom lär det vara svårt att få snyggt. Om bordet inte är av sten kan det vara svårt att få flaskan att gå sönder över huvud taget utan att ta av bara helvete, vilket är livsfarligt. Det jag skulle tipsa om är att låta flaskan krossas utanför bild, d.v.s. lägg bara på ljudet av en flaska som krossas. Klipp sedan till en bild där flaskan är trasig (ni kan knacka sönder den försiktigt med en hammare t.ex.).

 

T.ex: Person i halvbild (från midjan och uppåt) slår flaskan i bordet, som är precis utanför bild. Lägg på kraschljud. Klipp samtidigt till en närbild på den trasiga flaskan, som ni helt enkelt lagt på bordet (skådisen håller naturligtvis i halsen på flaskan fortfarande). För att få det att se ut som om flaskan precis gick sönder kan ni släppa ner några glasbitar, så att de fortfarande rör sig lite när ni klipper in till den bilden. Det går att lösa på andra sätt, men detta är ett exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

70cl explorer-flaska är ju stenhård. Det har hänt mig ofta att jag tappat eller drullat spritflaskor på golvet och nästan aldrig har flaskan gått sönder.

 

Om det är en scen där skådespelaren skall tillverka ett vapen alá westerfilm, så kanske man inte alls behöver vara så övertydlig. Ta en liten petsflaska eller liknande och svinga den mot bordet, missa med nån centimeter, filma helbild så det inte blir så tydligt. Med flaskkrossljud fattar nog de flesta att flaskan nog gick sönder. Närbild på flaskkrossningen blir nog annars lite klichéaktigt misstänker jag om man ger scenariot så stor plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi hade som sagt inte riktigt tid att fixa en låtsasflaska, och dessutom hittade jag ingen som såg precis likadan ut som en absolutflaska (som det blev istället för explorer).

 

Men, vi körde på och det gick fint. Vi preppade flaskan genom att vira in den i ett lager gladpack som vi lade så fint vi kunde mot flaskan. Sen tejpade vi skådespelarens hand med gaffatejp, och tejpade över ögnonen (inget av tejpen syndes i bild).

För att vara säkra på att den skulle gå sönder lade vi en hantel på skrivbordet som han slog mot istället för själva bordet.

 

Vettefan om gladpacken hjälpte så mycket, för det flög glas över hela rummet ändå, men det var inte så jättehög fart på det flygande splittret, så ingen skadade sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan vi få se resultatet?

 

Det är inte upp till mig egentligen, när jag bara var inspelningsledare på produktionen. Jag kan höra med reigssören om hon har lust att lägga upp filmen här när den är färdigredigerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Ovidkommande inlägg. Spam.

 

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...