Gå till innehåll

SonyPMW EX1 XDCAM


mzreklam

Recommended Posts

Hur bra är denna kamera? Kör idag SonyZ1, och jag har inte sdi så jag kan inte tanka in okomp som kan va fördel vid film vid studio etc för keying m.m. Funderar på denna, någon som har och kan förklara lite för o nackdelar. Filmar den även progressivt har jag hört och bättre slowmotion. Räcker den till för högkvalitativ reklamfilm

Länk till kommentar
Share on other sites

Gick upp mig från just Z1 till EX1 och det var det verkligen värt. Kameran är riktigt bra, bortsätt från något konstigt placerade knappar och att magnettricket inte fungerade när man kör med 35mm adapter.

 

Den filmar progressivt och har riktigt fin slowmotion upp till 60p (720) Är riktigt smidigt med minnekort, bortsätt från att de är dyra. Använde Cineform som codec när jag klippte i Adobe PPro CS3 då de inte stöder XDCAM än. Hoppas det kommer i CS4

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Alla verkar väldigt nöjda o snackar bra om Sony EX1 men är den inte seg o redigera? Om det är GOP alltså? Krävs det bättre dator än med HVX200 för att redigera?

 

Hur är det med ljudet? jag antar att det är okomprimerat?

 

ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag la in det och konverterade det till cineform prospect. Fungerar hur fint som hellst att klippa i det! Tror inte du behöver världens monster till dator för att klara det.

 

Prospect HD kostar $999, Aspect HD $499. Finns det några billigare lösningar med intermediate codecs om man kör HDV?

Länk till kommentar
Share on other sites

Använde Cineform som codec när jag klippte i Adobe PPro CS3 då de inte stöder XDCAM än. Hoppas det kommer i CS4

Sedan ca två veckor kan du klippa det i PPro CS3 utan Cineform. Du måste uppgradera till version 3.2 som är gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och, hehe, de finns något som heter avbetalning och bo hemma hos föräldrarna + jobb = de borde ordna sig :P

 

hehe rätta mig om jag har fel, har du ärvt pengar danell?

 

de var iaf så jag tänkt mig o göra: jobba, avbetalning.

 

scarlet är inte ute än heller...

Länk till kommentar
Share on other sites

EX1 HD format: HDV/MPEG2 i MPEG4 "skal" = Lika trögt som vanlig HDV.

P2 HD format: Som videosync skrev i annan tråd, i princip DV x 4. Lätt att avkoda och redigera men tar större plats.

 

Sen håller jag med yoonis. Visst, EX1 är dyr, men den har ändå inte riktigt samma kundgrupp som Scarlet, och den finns NU.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tomtebo: är det Du på bilden?

 

Om det vore så ;) vadå? vill du gå på en dejt med mig för jag är ssååå snygg? :D

 

Ps: är inte lagd åt de hållet dock. so thats bad.

(det är från den kamerans bruksanvisning, tyckte de va stilig)

 

 

Sure man kan ju bo hemma osv. men 65k är ju ändå rätt sjukt mycket pengar att bara lägga sådär? Jag menar kan ju köpa en riktigt najs bil för dom pengarna plus en redigt bra dator. Men tanke på vad Scarlet har att erbjuda senare om ett år, med 18tusen som kostnad är inte helt fel då man inte behöver uppdatera på ett jävligt bra tag. ( som man antagligen kommer göra med sonys XDCAM då 1080i inte duger i allas tekniknördars ögon)

avatar.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå!

 

Naeh, ville gå på dejt men blev besviken nu :( haha... aja, serious, vet inte varför jag fråga.

 

hur som helst, är enormt skeptisk till att scarlet kommer va så bra som det står den kommer va för liksom YNKA 18 000:- what the fuck? måste va nåt major fel på den... ljudet exempelvis? jag är bekväm av mig o orkar inte gå runt o bära på en ljudinspelare också... som dessutom är antagligen snordyr.

 

OK! Fattar inte hur EX1 kan ha bättre färger än HDV om det komprimerar på typ samma sätt??? Och ljudet måste vara skitdåligt?

 

Varför pratar en del så illa om HVX200? Verkar på pappret vara en väldigt bra kamera om än dock lite krångligt (nej - dyrt) med P2 korten... BRA ljud, snabb redigering... dessutom kostar den "bara" 3700 $ på http://www.cameraaddict.com medans Sony EX1 kostar 6500 $

 

:S

 

PS jag spekulerar enbart, ta mig för vad jag är i denna situation = okunnig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Först av allt ska man ju inte underskatta familjen Röd. Om dom bakar ihop en Röding som kom nyss med så sjukt bra funktioner och kostar så billigt så förvånar det mig inte att dom kan baka en Scarlet också. Dessutom filmar jag redan och synkar med extern ljudinspelare. Nämligen sjukt bra zoom h2 som kostade 1900kr för mig. (med minneskort och hela fadderullan) liksom wav48khz ljud eller vad fan det är. trevligt är det iallafall och sjukt bra också. Man kan ju koppla en extern mic till den och ha den i fickan om det skulle va så. Så ljud är inget problem för min delö. Men jag förstår mig inte på hur man kan betala så mycket pengar när man inte alls är så jätte gammal.

 

Jag menar, förstår väl ifall man sysslar med det på heltid men nu liksom?

Dessutom att man kan ju lägga dessa 65tusen på filmen i övrigt än kameran,

det är ju bevisat åtskilda gånger att storyn är det som räknas inte bildkvaliten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra poäng. Men jag vill ha en bra kamera, precis som någon vill ha en bra bil?

 

Jag vill ha den länge också, jag har en gammal DV kamera som jag har MAXAT ut möjligheterna med, jag vill ha nåt nytt o avancerat o bra som jag kan öva upp mig på - sen är jag prylbög också! Suger allt ihopa kan man alltid sälja kameran, då har man kanske förlorat 10 000 rakt i sjön.

 

Sen tycker jag tvärtom att det är när man är UNG som man ska göra sånt här, för då har man råd - inga barn, inga studieskulder, inget hus, ingen bil... fattaru? hehe...

 

Jag kanske har fel...

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha. Jag önskar jag var så rik. men tyvärr är jag 19 år och fattig student. Men jag filmar mycket och på något sätt så ser filmerna till att finansiera varandra + att vi söker stöd för varje film. Jag driver även ett nystartat företag och börjat köpa in saker till det. Just EX1 hyrde vi under 1 vecka från scandinavianphoto, vilket kändes väldigt bra och msidigt eftersom vi fick chansen att hårdtesta kamera för en billig penning.

 

Cineform är som sagt dyrt, och jag tyckte det var hysteriskt roligt att Adobe släppte XDCAM stödet 3 veckor efter jag fixade cineform..... ;)

 

När det gäller HVX200 så är det säkert en bra kameran har faktiskt aldrig använten. När vi valde kamera för projektet så var vi runt och frågade massa "experter". Många sa att man skulle köra på HVX200 och de alla visade upp fina papper med fina siffror som bevisade att HVX200 var bättre än EX1. Men när man väl kom till att jämföra bilderna mellan dem så gick det inte undgå att EX1ans material såg hästlängder bättre ut än HVX200 (vet att många kommer hänga mig nu, men enligt mig och teamet var det absolut så) Desutom så är det faktiskt smidigt med Long GOP på ett sätt, det tar sjukt mycket mindre plats. Att behöva tömma minneskortet varje kvart hade tagit döden på både mig, teamet och tidschemat.

 

Om man snackar Scarlet så håller jag med fulltsändigt att man blir så sugen på att köpa en sådan istället för EX1. Vill ha vill ha vill ha!!!! Men jag vill även göra film NU och det finns ingen Scarlet förrän i början av 2009. Och då är det även fösta versionen som kommer och som det har varit med RED ONE så verkar det ta ett tag för dem att utveckla kameran till något som faktiskt fungerar felfritt. Så jag räknar ju inte med en Scarlet förrän tidigast slutet av 2009. Tills dess kör jag på min älskade EX1 (om vi inte får för oss att köpa in EX3 till företaget såklart;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Nice :)

 

Scarlet verkar gött o prisvärt, men vafasen, P2 är dyrt men helt okomprimerat , det känns så gött...

 

men what do I know? efter allt de här har jag nästan lust o köpa en satana HV30 o en zoom H4 bara för att spara pengar, o slippa ångra att jag köpte en dyr kamera för inget...

 

men, men, jag vill ha knappar o leka med!

 

ha de nice :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att kalla det P2 var lite "dumt" av mig eftersom P2 inte är ett format, det är ett inspelningsmedia. Du kan spela in DV/DVCPro/DVCPro50/DVCProHD mm på P2 (det sistnämnda; DVCPro HD i flera varianter).

 

Det är inget snack om att DVCPro är en ganska bra codec annars skulle ex inte SVT köra den som inhouse codec. Men vägen dit är inte alltid den bästa (ex Rabies åsikter om HVX200 är inte "helt" ovanliga även om kameran är bra).

 

Plugga lite här: http://adamwilt.com/DV-FAQ-tech.html#DVformats

(Här finns en del bra, men sidan är lite till åren kommen, så glöm exempelvis Digital-S som förvisso var mycket bra och i princip identiskt med DVCPro 50).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Yoonis: angående zoom H2. Det beror ju helt på vad du ska använda den till. Alltså grejen med h2 är ju att du ska kunna spela in miljöljud m.m osv. Man har ju den seperat från kameran,. alltså måste man köra filmklappa för synka. Allt spelas in på ett minneskort i de formatet man vill köra. sedan för man över detta till datorn med Eldvajern. Så efter de får man väl pilla med ljudet som man alltid gör. Har inte kört en mixer med den än iallafall, går väl antagligen. Den drivs på batterier men också ström. posstiva med den förutom dom 4a separata mickarna som man kan spela in "soroundljudet" så kan man även koppla in extern mic till den. till micbom tex. inget XLR fattning men jag förstår inte varför alla tjatar om de ut/ingången då telepluggen och XLR skiljer så lite att man inte märker det. Enda posstiva med XLR är längre kable, då inte ljudet dör. Min gammla lärare liksom pajaade en XLR mic imgång och fixade en teleplugg ingång när jag behövde de. utan några helst problem..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...