Gå till innehåll

Bränna dvd här, spela upp i kanada?


Mister

Recommended Posts

Hej

 

Jag skall skicka in en film till en mindre filmfestival i Kanada och de ville ha filmen på dvd.

 

Vad jag undrar är om det går att skicka en helt vanlig dvd+r bränning och så fungerar det för dem i kanada?

 

Eller måste jag göra på något speciellt sätt? t.ex. ändra till ntsc etc? och i så fall hur?

Exporterar filmen med premiere pro 2.0.

 

Ytterligare så ville de ha en dvd/cd med några jpeg bilder och en .avi trailer. Hur gör jag i så fall med den skivan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Konvertera till NTSC, brann med Amerikansk/Kanadensisk regionskod (minskar riskerna for att den inte ska fungera da vissa spelare har i USA inte spelar "icke-regionskodade DVDer"). Ha video bitrate pa max 6mbps och dolby ljud pa 192kbps, det kanske later litet men det sista man vill ar skicka en film till en festival och den inte fungerar...

 

Alltsa detta ar inget du "maste gora" men det ar saker du "bor gora" for att minmera risker.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Konvertera till NTSC, brann med Amerikansk/Kanadensisk regionskod (minskar riskerna for att den inte ska fungera da vissa spelare har i USA inte spelar "icke-regionskodade DVDer"). Ha video bitrate pa max 6mbps och dolby ljud pa 192kbps, det kanske later litet men det sista man vill ar skicka en film till en festival och den inte fungerar...

 

Alltsa detta ar inget du "maste gora" men det ar saker du "bor gora" for att minmera risker.

 

 

Instämmer med allt utom regionkodningen. Regionkod går nämligen inte alls att lägga in på brända filmer, enbart på pressade. Om spelarna i USA inte spelar filmer som saknar regionkoder måste man spåra det i andra orsaker.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Instämmer med allt utom regionkodningen. Regionkod går nämligen inte alls att lägga in på brända filmer, enbart på pressade. Om spelarna i USA inte spelar filmer som saknar regionkoder måste man spåra det i andra orsaker.

DVD studio pro har 9st olika regionskoder...

Länk till kommentar
Share on other sites

Konvertera till NTSC, brann med Amerikansk/Kanadensisk regionskod (minskar riskerna for att den inte ska fungera da vissa spelare har i USA inte spelar "icke-regionskodade DVDer"). Ha video bitrate pa max 6mbps och dolby ljud pa 192kbps, det kanske later litet men det sista man vill ar skicka en film till en festival och den inte fungerar...

 

Alltsa detta ar inget du "maste gora" men det ar saker du "bor gora" for att minmera risker.

 

Varför max 6 mbps? Vad gör just den siffran till en gräns?

Berätta gärna mer om du har info. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför max 6 mbps? Vad gör just den siffran till en gräns?

Berätta gärna mer om du har info. :)

Darfor jag har brant en massa DVDs har i USA, jag branner ca 5-10st per vecka i jobbet, och den viktigaste faktorn ar att fa DVDs spelbara och inte nodvantigtvis "snygga".

 

DVD standarden ska klara ca 9-11 Mbps, men manga har problem aven vid 8, eller kanske 7?

 

Kor man pa 6, eller 6,5 pa sin video, och kor AC3 pa 192kbps dvs ungefar 0,2 Mbps, sa kommer den hela bitraten ligga pa ca 6.2 eller 6.7. Vill man sedan lagga till subtitles sa okar det mer. Om man vill ha uncompressed audio sa kan man ju det ocksa med en bitrate pa videon narmare 6, eftersom uncompressed audio ligger pa 1.5Mbps, vilket da totalt blir runt 7,5 eller 8,0 (vilket ar att "pusha" lite).

 

Sen handlar det om "diminishing returns", du far battre procentuell forbattring att ga fran 5 till 6 an att ga fram 6 till 7, osv. och just att det ar inte vart den extra kvaliten om man har deadlines att skicka sin DVD till for filmfestivaler eller potentiella producenter om det innebar att nagon av dem inte kan spela DVD.

 

Vi skickar fortfarande hellre ut saker pa VHS an pa DVD eftersom det ar mycket sakrare att den som far den kan spela upp den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...