Gå till innehåll

Frågor kring mitt manusskrivande...


Snubben

Recommended Posts

Posta en kommentar när du har skrivit klart manuset och fått det läst.

 

Det är inte illvilja som får mig med flera att be dig skriva klart manuset innan du går och pratar. Det är välvilja och ett försök att hushålla med resurser.

 

Bakom ett filmmanus ligger ganska många timmar med kreativitet och perspiration. Ett filmmanus kan ha verkshöjd och betraktas som ett litterärt verk.

 

En idé kan inte skyddas. Det är framställningen som skyddas; dvs den skrivna eller framförda versionen av idén.

 

Nu har du och producenten öppnat för en tvist om den skrivna idén. Vad händer om en annan person kommer med en snarliknande idé men med lite andra färger i bilden? Denna person har ett färdigt manus och går till samma producent du pratade med. Producenten köper manuset. Och du blir självklart förbannad eftersom du anser dig ha ensamrätt på att skriva manuset på idén. Vad ska du göra då? Om du väljer att stämma producenten - hur väljer producenten att agera. Bevisbördan är din; helt och hållet.

 

Idéer ligger ofta i tiden och dimper ner som böcker, manus, treatments och synopsis tretton på dussinet. En filmidé som blev klar som manus får ibland vänta varvet runt innan dess tid är inne igen.

 

Du har alltid möjlighet att invänta nästa tidevarv för din idé.

 

Om du istället hade lagt april månad på att göra klart din första version av manuset hade det kunnat läsas medan du var utomlands. Med hjälp av epost hade du kunnat på feedback och förbättra manuset.

 

Din fördel är att du kan under din utlandsvistelse låna karaktärer du träffar på och placera in dem i manuset. Och när du är på hemresa har du ditt manuset genomarbetat och färdigt för läsning hos alla producenter som ha det på sitt bord.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har du och producenten öppnat för en tvist om den skrivna idén. Vad händer om en annan person kommer med en snarliknande idé men med lite andra färger i bilden? Denna person har ett färdigt manus och går till samma producent du pratade med. Producenten köper manuset. Och du blir självklart förbannad eftersom du anser dig ha ensamrätt på att skriva manuset på idén. Vad ska du göra då? Om du väljer att stämma producenten - hur väljer producenten att agera. Bevisbördan är din; helt och hållet.

 

Det finns inte en risk i världen att han skulle välja något liknande manus framför de här.

 

Om du istället hade lagt april månad på att göra klart din första version av manuset hade det kunnat läsas medan du var utomlands. Med hjälp av epost hade du kunnat på feedback och förbättra manuset.

 

Det hade jag inte hunnit, kommer ta en månad till ungefär. Sedan kanske ytterligare en månad för att finslipa på de. Just därför jag vill knyta någon kontakt redan nu så jag vet att någon faktiskt kommer läsa det medan jag är bortrest.

 

Lycka till.

 

Tack skaru ha! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

Som vanligt så gick det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Men det är jag bara glad över, för nu ser berättelsen helt annurlunda ut.

Visade den gamla producenten de första kanske 20 sidorna och även fast han gav en del positiv kritik så tyckte han att det blev för mycket dialog.

Då förstod jag inte vad han menade och blev lack (insåg dock i efterhand att han hade rätt.) och tappade motivationen att skriva under ganska lång tid. Men när jag kom hem till Sverige igen så tog jag upp skrivandet på allvar och den första producenten jag kontaktade nappade.

Han ska ansöka om utvecklingsstöd hos SFI imorgon :) (Han fick ett förhandsstöd på några miljoner för några år sen)

 

Men ärligt talat så håller mitt tålamod på att ta slut. Jag är så jäävla less! Det här manuset har blivit en enda stor börda som konstant gnager inom mig. Säger dom nej så vet jag fan inte vad jag gör, men det kommer de inte göra.

 

Ledsen om jag byggt upp era förväntningar men jag vågar inte lägga upp manuset här. Inte än iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...