Gå till innehåll

Frågor kring mitt manusskrivande...


Snubben

Recommended Posts

Hejsan!

 

Det är så att jag håller på att skriva på ett manus och det har faktiskt utvecklats till något mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas på =) Men samtidigt får jag lite panik över att någon ska försöka ta min idé eller göra en film med liknande koncept så jag inte får chansen att göra färdigt mitt livs projekt. Är väl kanske inte någon större risk när det gäller Sverige, och det var egentligen inte de jag ville fråga om.

 

De jag undrar över är hur länge det kan tänkas ta innan man börjar spela in en film från att man presenterat sitt manus för producenten? Om jag bara har skrivit en ca. 20 min in i filmen - kan jag då söka något mindre finansiellt stöd för att kunna skriva klart den? Och så att dom liksom "förbereder" sig för att börja spela in så allt liksom är fixat och klart när jag har skrivit färdigt?

 

Förstår naturligtvis att det skiljer väldigt mycket från fall till fall. Men tänk att dom verkligen kommer älska filmen så det inte finns så mycket att fundera över, då borde det väl ändå gå relativt snabbt att komma igång med filmandet va?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror du i lugn och ro kan skriva i din egen takt. Det har inte kommit någon revolutionerande svensk film de senaste åren så sannolikheten att det skulle komma någon den närmaste tiden är praktiskt taget obefintlig. Arbeta på bra med ditt manus och se till att den blir så bra som du känner att du är på väg, så skall det nog ordna sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag bara har skrivit en ca. 20 min in i filmen - kan jag då söka något mindre finansiellt stöd för att kunna skriva klart den?

Ja, du kan söka manuspengar, men då bör du redan ha en välrenommerad producent involverad (eller vara jävligt känd på egen hand). Så du kan ju försöka sälja din idé till något produktionsbolag. Att på egen hand fixa bidrag utifrån ditt treatment skulle jag inte ge mycket för.

 

Och så att dom liksom "förbereder" sig för att börja spela in så allt liksom är fixat och klart när jag har skrivit färdigt?

Alltså, det finns en hel del att jobba på även efter att "manuset är klart". För det första kanske inte manuset var så bra som alla trodde att det skulle bli...

 

Mitt tips är att du skriver färdigt manuset innan du ens överväger nästa steg. Och gör manuset så bra det bara kan bli.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, du kan söka manuspengar, men då bör du redan ha en välrenommerad producent involverad (eller vara jävligt känd på egen hand). Så du kan ju försöka sälja din idé till något produktionsbolag. Att på egen hand fixa bidrag utifrån ditt treatment skulle jag inte ge mycket för.

 

Så vad finns det för produktionsbolag då och vilket skulle du rekommendera att jag vänder mig till?

 

Finns det någon möjlighet att få prata med dom personligen innan jag skickar in mitt manus/synopsis?

 

Jag har ju inte alls skrivit enligt "manusskrivande regler" och avänder mig inte heller av INV och EXT utan jag skriver bara inom parantes typ "hos X med X och X, hög musik spelas osv" det gör väl egentligen ingenting om jag ändå ska försöka mig på att regissera filmen själv?

 

Lycka till!

/Jakob

 

Tack! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk att låta som jag kapar dig, men jag tror du är diskvalificerad direkt om manuset inte följer åtminstone någotsånär reglerna för hur manus skall se ut. Jag är rädd för att det är varningsklocka nummer ett för att slänga det osett, om manuset inte är korrekt formaterat. Frågan är om de ens vill prata med dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk att låta som jag kapar dig, men jag tror du är diskvalificerad direkt om manuset inte följer åtminstone någotsånär reglerna för hur manus skall se ut. Jag är rädd för att det är varningsklocka nummer ett för att slänga det osett, om manuset inte är korrekt formaterat. Frågan är om de ens vill prata med dig.

 

Förstod att jag skulle få höra de där :) Men det spelar ingen roll. Manuset är lysande på alla sätt och vis och jag är helt övertygad om att det kommer bli den bästa svenska filmen genom tiderna.

 

Vilket är det största produktionsbolaget i Sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag vet. Berättelsen är säkert utanpå allt annat som skrivits på sistone. Problemet är att jag tror "de" är översköljda med skitmanus som är formaterade på alla tänkbara sätt. Hur skall de veta att ditt manus är ett undantag? Jag vet faktiskt inte vilket som är det största produktionsbolaget i sverige, men jag har sett att de lokala filmkontoren har manuskonsulenter och diverse hjälp. I östergötland där jag bor, vänder man sig till http://www.filmiost.nu/

Det borde finnas motsvarande där du bor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag vet. Berättelsen är säkert utanpå allt annat som skrivits på sistone. Problemet är att jag tror "de" är översköljda med skitmanus som är formaterade på alla tänkbara sätt. Hur skall de veta att ditt manus är ett undantag?

 

Genom att jag får berätta om filmen. Helst personligen för annars finns ju risken att dom slänger de före dom ens läst det.

Det är säkert näst intill omöjligt att bara klampa in och kräva att få prata med dom men det måste gå! Får jag bara fem min så VET jag att dom kommer bli intresserade.

 

Jag vet faktiskt inte vilket som är det största produktionsbolaget i sverige, men jag har sett att de lokala filmkontoren har manuskonsulenter och diverse hjälp. I östergötland där jag bor, vänder man sig till http://www.filmiost.nu/

Det borde finnas motsvarande där du bor.

 

Okej men vilka stora produktionsbolag finns i Stockholm då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Be om ett pitchmöte.

 

Alla bolag väntar bara på att få tag i en bra idé. Om du gör bra intryck så får du komma tillbaka. Men det brukar i regel ta tid innan man får cash för att göra klart ett arbete. Man bör nog ha tjänat ett par mille åt något bolag för att de ska lita på att pengar i förskott kommer tillbaka.

 

Kolla produktionsbolag under enior så ska du nog finna ett och annat.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Produktionsbolagen i Sverige får in fler manus än de vill eller hinner läsa. Bara vid SFI ligger det en pott på cirka 400 manus som alltid hamnar på nya konsulters bord. Lägg därtill alla spontanmanus.

 

Om du ska sälja ditt manus måste du visa att du har ett manus att sälja. Det är därför det är så viktigt att du skriver klart hela manuset innan du bränner dina broar genom att visa upp fraktionsfabrikat av framtida manus.

 

Men om du verkligen vill visa din förmåga att prata och love runt - kan du skicka dina propåer till Svensk Filmindustri, Sandrews, Europafilm, Filmlance och andra du kan få adresser till hos SFI.

 

Nu när du har både några bolagsnamn och SFI samt mycket goda råd från tidigare inlägg kan du själv googla efter huvudkontorer

 

http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&as_q=Filmproduktion&as_epq=postadress&as_oq=&as_oq=&as_eq=&num=10&lr=lang_sv&as_filetype=&ft=i&as_sitesearch=&as_qdr=all&as_rights=&as_occt=any&cr=&as_nlo=&as_nhi=&safe=images

 

 

eller ringa 118 118 och fråga efter telefonnummer och adresser.

 

Sedan är det bara att fortsätta att skjuta från höften.

 

 

Om du sedan har tid kan du söka med forumets sökmotor i övre högra hörnet efter manus och läsa det folk har skrivit. Du får bland annat lära dig att du inte kan skydda idéer men väl litterära verk med verkshöjd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ju inte alls skrivit enligt "manusskrivande regler" och avänder mig inte heller av INV och EXT utan jag skriver bara inom parantes typ "hos X med X och X, hög musik spelas osv" det gör väl egentligen ingenting om jag ändå ska försöka mig på att regissera filmen själv?

Jag är så trött på att höra den där missuppfattningen. Du kan skriva som du vill om du är den enda personen som ska läsa ditt manus. Så fort producenten, skådisarna, fotografen eller någon annan ska läsa så måste ju manuset vara läsbart!

 

Nu kanske din idé är så fantastisk så att det skiner igenom ett slarvigt skrivet manus, men varför chansa? Varför bränna dina chanser att göra film av ditt manus genom att strunta i en så enkel grej som formatregler?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är så trött på att höra den där missuppfattningen. Du kan skriva som du vill om du är den enda personen som ska läsa ditt manus. Så fort producenten, skådisarna, fotografen eller någon annan ska läsa så måste ju manuset vara läsbart!

 

Nu kanske din idé är så fantastisk så att det skiner igenom ett slarvigt skrivet manus, men varför chansa? Varför bränna dina chanser att göra film av ditt manus genom att strunta i en så enkel grej som formatregler?

 

Bara för att jag inte följer dom vanliga reglerna så betyder inte de att det är slarvigt skrivet eller svårt att läsa.

 

Produktionsbolagen i Sverige får in fler manus än de vill eller hinner läsa. Bara vid SFI ligger det en pott på cirka 400 manus som alltid hamnar på nya konsulters bord. Lägg därtill alla spontanmanus.

 

Det här är inte vilket manus som helst :)

 

Men om du verkligen vill visa din förmåga att prata och love runt -kan du skicka dina propåer till Svensk Filmindustri, Sandrews, Europafilm, Filmlance och andra du kan få adresser till hos SFI.

 

Ringde två producenter i fredags och ska få träffa båda på tisdag! En av dom på ett av bolagen du nämnde här ovan. Den första jag ringde är förmodligen en av dom allra största producenterna i Sverige, hade en hel lista med stora filmer bakom sig.

 

Verkade nästan kört från början att få träffas utan att skicka en synopsis men jag lyckades övertyga båda till slut. Behövde inte ens berätta något om filmen.

 

Tack för hjälpen allihop!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att jag inte följer dom vanliga reglerna så betyder inte de att det är slarvigt skrivet eller svårt att läsa.

Det ger ett slarvigt intryck att inte ha brytt sig om att följa reglerna (typ för att man inte brytt sig om att lära sig dem). Men ditt manus är väl så fantastiskt att det inte spelar någon roll. Lägg gärna upp det i "Titta på mitt manus"-forumet så vi får läsa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Berätta hur det går =)

 

Det gick alldeles utmärkt! :)

 

Det ger ett slarvigt intryck att inte ha brytt sig om att följa reglerna (typ för att man inte brytt sig om att lära sig dem). Men ditt manus är väl så fantastiskt att det inte spelar någon roll. Lägg gärna upp det i "Titta på mitt manus"-forumet så vi får läsa!

 

Håller med dig, kanske inte är så smart speciellt med tanke på att jag är helt oerfaren och sådär, men lyckas man bara väcka

deras intresse så tror jag inte det spelar någon större roll vid en första muntlig presentation av filmen. Sen är jag ju naturligtvis beredd att fixa till det om det skulle behövas.

 

Vågar inte riktigt lägga upp det riktigt än men det kommer nog inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur stor roll spelar det egentligen vilken producent och vilket bolag jag väljer? Vad gör egentligen en producent förrutom att finansiera filmen? Brukar dom vilja vara med och bestämma om själva filmen också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur stor roll spelar det egentligen vilken producent och vilket bolag jag väljer? Vad gör egentligen en producent förrutom att finansiera filmen? Brukar dom vilja vara med och bestämma om själva filmen också?

 

Det spelar stor roll helt klart. Men det beror ju på så många saker, vad är det för film? Vilken publik riktar den sig till, vilka länder? Osv.

 

Och jo, producenter gör mycket mer än att finansiera filmen =) Och ja, de brukar vilja vara med och bestämma, vissa mer än andra.

 

Vilka är det du har träffat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så, hur har det gått för dig då?

 

Än så länge har jag ju bara käkat lunch och berättat om filmen för producenten. Han behövde två veckor för att hinna läsa manuset men han skickade en mall till mig härom dagen för att visa ungefär hur man skriver, så nu har jag ändrat allt och renskrivit de så jag hoppas att han kan ge mig svar på hur det blir någon gång nästa vecka. Men han sa att sådana beslut kan ta lång tid och det inte bara är honom jag måste övertyga, utan även SFI, så det lär nog inte bli något stöd eftersom jag åker utomlands några månader i slutet av nästa vecka.

 

Skickade aldrig manuset till den andra producenten, känns säkrare att ta en i taget :)

 

Men skulle det gå att iaf. skriva någon form av kontrakt på att filmen kommer produceras så fort jag skrivit färdigt manuset?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite frestat att säga, "vad var det jag sa". Att skicka att felformaterat manus är inte ett starkt argument att få stöd. Hade du haft manuset felfritt från början hade du kanske fortfarande varit med. Du har fått den uppmärksamhet du ville ha, och du fått svaret på din förfrågan. Hur många fler manus tror du att han har på sitt bord (som är rätt formaterat)? Grattis till gratislunchen i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite frestat att säga, "vad var det jag sa". Att skicka att felformaterat manus är inte ett starkt argument att få stöd. Hade du haft manuset felfritt från början hade du kanske fortfarande varit med.

 

Vad får dig att tro att jag "inte är med" längre?

 

Du har fått den uppmärksamhet du ville ha, och du fått svaret på din förfrågan.

 

Nej jag har inte fått något svar än, jag skrev ju att jag får de nästa vecka.

 

Grattis till gratislunchen i alla fall.

 

Det var faktiskt jag som bjöd honom på lunch eftersom han hade glömt sin plånbok, så jag betalade för hans parkeringsbiljett också :)

 

Jag är mycket väl medveten om att det spelar roll hur manuset är formaterat, men i de stora hela så kommer det inte att spela någon roll, för mig iaf. Jag fångade hans intresse och han kommer att läsa mitt manus, vilket leder till att han kommer vilja göra filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då får jag väl gratulera honom till gratislunchen då. Det som får mig att tro att du inte är med längre är att han skruvar sig och säger att det tar tid och att beslutet ligger hos andra än honom. Han säger ju dig rakt i ansiktet "jag ringer dig, ring inte mig". Eller så har du snackat med fel kille.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då får jag väl gratulera honom till gratislunchen då. Det som får mig att tro att du inte är med längre är att han skruvar sig och säger att det tar tid och att beslutet ligger hos andra än honom.

 

Han sa ju att han kommer kunna ta ett beslut efter att han läst manuset, men han sa också att när man söker stöd så måste man nästan gå genom SFI, eller att det blir mycket enklare på de sättet. Stämmer inte de?

 

Han säger ju dig rakt i ansiktet "jag ringer dig, ring inte mig". Eller så har du snackat med fel kille.

 

Nej så är det verkligen inte, men du får gärna tro de om det gör dig glad. Att han öht. tar sig tid att skicka en mall formaterad med min text och ber mig ringa om jag har några frågor visar ju på att han ändå bryr sig.

 

Nej jag har inte snackat med fel kille.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...