Gå till innehåll

CMOS eller CCD? Läs detta innan du köper nästa kamera.


Blue Chip

Recommended Posts

Ramlade över en fullödig och välskriven artikel i ämnet CMOS och CCD av Barry Green.

 

Artikeln går igen fundamenten och förklarar t ex hur det kan komma sig att Sony släpper semiprokameror med CMOS fast det allmänt anses som "sämre". Filmade avsnitt med bl a sammanflätade bilder, utsmetning och skevning.

Bör läsas.

 

"...Choosing a CCD or CMOS system can have a very real impact on the type of footage you can gather, as well as ancillary impact such as the battery life of your camcorder (CMOS sensors are typically quite a bit more energy efficient, needing less electricity to power them and generating less heat than a comparable CCD.) CMOS sensors can scan and offload their footage quicker, making CMOS a more appropriate choice for high-speed cameras, for example. While CMOS and CCD sensors do the same basic job (gathering light and turning it into a video image), they go about it in different ways, and the differences can have very significant impact on your footage...."

 

Artikeln i sin helhet:

http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar om skevningen verkligen är ett problem. Hur störande är det egentligen? Och filmkameror har ju alltid haft rullande slutare utan att någon verkar ha klagat. Tidiga videokameror (innan CCD) hade också något liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det nån som testat att filma sport? Där man i stort sett konsekvent panorerar fram och tillbaka - finns nog viss risk för problem.

 

Det jag personligen är mest orolig för är nog lysrörsproblemet. Vet faktiskt inte vad vi har för typ av rör i vår studio men vi överväger EX1 för nästa produktion...

 

Får testa först tror jag.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...