Gå till innehåll

Fall of the States


Recommended Posts

Det här manuset skulle behöva korrekturläsas några gånger till.

Hittade ett flertal språkliga brister, bla så skiftar tempus t ex här:

 

SWISCH, helt plötsligt så får Jackson en bedövningspil i armen. Jackson

försöker att ta bort den direkt. Han lyckas ta bort den, men han var

för seg. Bedövningen var stark och redan nu så började han vobbla som

en full man.

 

Jackson såg tåget, men eftersom han inte kan tänka klart så försöker

han inte att fly när tåget tillslut kör på honom. Han dog.

Ett annat återkommande fel är bruket av "han" när det ska vara "honom":

 

Vladislav tar ett stryptag på soldaten, lyfter han upp och slår in han

mot väggen.

 

..lyfter honom upp och slår in honom mot väggen.

 

Clifford och Massey springer ner för berget såmedans dom blir jagade av

ryska soldater.

 

Ordet såmedans återkommer två gånger tror jag, det finns inget sådant ord så vitt jag vet.

 

Engelskan är lite bristfällig, orkar inte peka ut allt men blunders av denna klass

stör läsningen en del:

 

His name were Adolf Hitler

He, she, it was;)

 

SKOTTAVLOSSNING

SKOTTLOSSNING.

 

Vi ser Vladislav's finger på avtryckaren, han trycker sakta på den. PIP

PIP, datorn som är i närheten lät (TEMPUS) några gånger. Vladislav reagerar med

att kolla på den. Clifford tar då tag i Vladislav's vapen och rycker åt

sig den (det).

 

Hela den här scenen känns ofullständig och innehåller en mängd märkliga saker. Hur kan Vladislav vara så kass att han blir distraherad av ett datorpip?

 

you really think that I would do that?

Clifford springer fram och trycker på hans huvud med vapnet.

 

LIEUTENANT CLIFFORD

Abort!

 

COMMANDANT VLADISLAV

No, don't shoot me! Do whatever you want but

don't shoot me.

 

Varför blir den tidigare så stenhårde ryssen helt plötsligt så ynklig?

 

Men efter ett tag så ser man nånting som

brinner i luften. Clifford reser då sig upp och börjar springa

därifrån. Han springer och springer och sen hör man en explosion.

 

Har jag förstått det rätt att Clifford hinner springa undan en inkommande missil?

 

Dom andra soldaterna i området hörde hela situationen så Clifford går

och gömmer sig för dom.

 

Vi ser en trappa och en liten vrå med en dörr. Det är inte så bra

belyst.

 

Detta får fungera som exempel på ett annat återkommande problem i min mening, beskrivningarna av händelseförloppet och miljöerna känns inte så målande

vilket gör det svårt att visualisera vad som faktiskt händer. "Vi ser" är överflödigt. GÅR han och gömmer sig?

 

Snörerna var

uppknutna

 

Är uppknutna, och varför är dom det?

 

Han kollar runt om sig i rummet och ser att det är en låda

fastspänd på väggen. På lådan så finns det en bärbar dator

 

Clifford går fram till lådan och öppnar datorn, och startar upp den.

Datorn startas och den visar en skärm där det står att en stor bomb ska

släppas mot U.S.A när vissa filer sänds över till den ryska

avfyrningsrampen i Ryssland. Bredvid datorn så finns det en karta och

en liten bok. Clifford kollar på alla saker och börjar bli lite

stressig.

 

Han blir stressad. hela den här scenen känns också märklig, varför lämnar de honom i ett rum med avfyrningsplanerna. Varför är datorn åtminstone inte lösenordsskyddad?

 

Clifford och amerikanarna verkar heller inte vara speciellt dugliga krigare och militärstrateger:

 

we elected a new group leader...it turned out

that I had the highest rank so I took the

command, but what to command?..

 

Turned out? De torde ha rätt bra koll på vilken rang de har och vem som är ställföreträdande gruppchef etc. De är väl elitsoldater för böveln?

 

Clifford springer mitt på fältet mot tornet.

 

Clifford ligger på marken och blir beskjuten, han tar fram sitt gevär

ur väskan. Han börjar sikta mot dom i tornet.

 

Varför gör han nåt så otroligt ogenomtänkt? Varför har han geväret i väskan?

Jag förstår dock att sådana saker kanske inte är så självklara om man inte har någon militär erfarenhet själv och/eller inte är speciellt intresserad av sådant. Men det störde i alla fall mig lite grann.

 

Det var en del av sakerna jag reagerade på, nu är jag absolut ingen expert på vare sig militärväsendet eller manusförfattande men jag hoppas mina kommentarer iaf kan ge något positivt.

 

Något jag gillade med manuset var Vladislav (i alla fall fram till scenen där han ber för sitt liv), han verkar hård och elak. Honom kan jag se framför mig i många av de scener han är med i. I övrigt tycker jag manuset kändes lite för ofullständigt för att jag ska ryckas med och därför är det svårt att säga vad jag tycker om det i stort. Men med lite bearbetning kan det nog bli en schyst actionrulle dock utan några större överraskningar. Men det är kanske heller inte syftet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för kommentaren.

 

Angående att Vladislav blir ynklig när Clifford siktar mot honom är för att han vill lura Clifford. Men om du har en bättre idé så lyssnar jag gärna...vet nämligen inte hur den scenen ska gå till.

 

Hela scenen när Clifford är fastspänd i rummet är lite konstig men ska finslipa lite på den.

 

Han har geväret i väskan för att han redan håller i ett automatvapen...Geväret har ett kikarsikte.

 

Och som sagt, jag kan inte så mycket om militären men ska försöka fixa vissa saker.

 

Det var kul att du uppfattade Vladislav som ond, exakt det jag vill framföra:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ursäkta kära vänner på Voodoo film... läste första sidan och början på andra. Hela skiten är kopierad från intro till gamla goda "Command & Conquer: Red Alert". Jag flinade när jag läste det och sa lugnt med mina läppar "hitler is outta the way" och väntade glatt tills jag fick läsa det. Det är inte inspirerat eller lånat det är rakt av kopierat...

 

Men jag håller med dig att storyn är bra... fast det är Red Alerts story...

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, ja du har rätt...Jag tyckte om den scenen så mycket att jag bara ville ha den. Men jag har faktiskt ändrat på den väldigt mycket, istället så ska det bara vara generalen...Och sen så ska man aldrig se när han skjuter hitler. Det ska man få veta förr eller senare.

 

Då kommer den scenen inte vara lik från red alert men helt klart inspirerad från den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men vi säger såhär, om du ser den version jag gör nu så kan du om du inte visste kunna relatera det till Red Alert.

 

Och det är egentligen bara grundtanken som är stulen från red alert. I red alert åker einstein in och blir vän med hitler.

 

I min version så åker en general in och dödar hitler.

 

Så ja du har rätt, idéen är från red alert...Men hur många nutida filmer har helt unika stories?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det är sant. I Red Alert så går Einstein tillbaka i tiden och dödar Hitler. I din version händer samma sak, de säger samma saker, det ser likadant ut... asså, ett tips är att man inte plagierar något utan skapar sitt eget.

 

Så berätta för mig varför "jag är elak"? Jag säger som det är ju. Du plagierade Red Alert ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe jo jo, men jag har iallfall tagit till vara på det;). Själva tanken ska fortfarande finnas, döda hitler innan han blev mäktig. Men själva den scenen ska inte vara densamma.

 

Mycket inspiration men inte helt kopierat. Annars kan man ju lika gärna säga att alla filmer med mord är helt kopierade med varandra. Liksom mmm ja du fattar.

 

Inte så viktigt i sammanhanget, viktigare är vad det blir.

 

Och ja! Det var plagierat från Red alert men som sagt så är det fixat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag fattar inte vad du menar? Så du menar att alla manus när någon skriver att de ska strypa någon så skriver de att de är i ett slott i tyskland och Frankensteins monster stryper doktorn.... men va fan... filmen utspelar sig ju år 2008... jasså, jag fattar vad du menar, mitt i actionrullen när en kille ska strypas så bryts det av och man ser en nyversion av scenen där Frankenstein stryper doktorn? Jag förstår hur du menar... *ironisk...

 

 

det jag ser är manuset och från manuset aspekt så är det helt och hållet plagierat, det kan du inte förneka

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Han har geväret i väskan för att han redan håller i ett automatvapen...Geväret har ett kikarsikte.

 

Automatvapnet håller han i/hänger fram på kroppen i en rem och geväret hänger på ryggen. Lätt o smidigt att byta snabbt i kniviga situationer. ^^ Bara ett litet inlägg efter att ha läst igenom alla kommentarer..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Einstein dödar Hitler? Jag minns bara att Stalin teleporterades iväg till nåt ställe där Hitler gick med en väska. Sen skakade dom hand å bägge två teleporterades iväg, vad som händer Hitler har jag inte riktigt förstått, men jag antar att han teleporterades till en annan tid eller månen eller dyl :) Men Stalin teleporterades tillbaka till sin käcka lilla fåtölj i labbet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Einstein dödar Hitler? Jag minns bara att Stalin teleporterades iväg till nåt ställe där Hitler gick med en väska. Sen skakade dom hand å bägge två teleporterades iväg, vad som händer Hitler har jag inte riktigt förstått, men jag antar att han teleporterades till en annan tid eller månen eller dyl :) Men Stalin teleporterades tillbaka till sin käcka lilla fåtölj i labbet :)

 

Jepp jepp hihi:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Einstein dödar Hitler? Jag minns bara att Stalin teleporterades iväg till nåt ställe där Hitler gick med en väska. Sen skakade dom hand å bägge två teleporterades iväg, vad som händer Hitler har jag inte riktigt förstått, men jag antar att han teleporterades till en annan tid eller månen eller dyl :) Men Stalin teleporterades tillbaka till sin käcka lilla fåtölj i labbet :)

 

Hitler dödades yes. Hur får man ej veta. Och det var ju fan inte Stalin som teleporterade sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...