Gå till innehåll

Varför är svensk film så dålig?


coleman45

Recommended Posts

Procentuellt måste det finnas minst lika mycket skitfilm i Hollywood m. fl. I hur många år måste Sverige producera film för att komma upp i samma antal som Hollywood slänger ut på ett år egentligen? Det är ganska orättvist att ens jämföra - och jag säger absolut inte att vi ska göra Hollywoodfilmer, eller ens bli inspirerade av dem; svensk film borde odla en egen röst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm. Intressant ämne.

Tänk hur bra Sverige har lyckats i musikbranschen. Tror inte storleken på landet har nått att göra med hur mycket dåligt eller bra film som görs. Det har att göra med hur mycket pengar som satsat på film från staten.

Alla har musiklektioner i skolan, framförallt där jag bor. Alla höll på med musik men ingen har filmlektioner vad jag vet, förutom några speciella skolor.

Tror det hänger på det. Tycker ändå inte man ska jämföra med USA eftersom självklart lyckas dom göra 10 bra filmer per år med tanke på att det görs tusentals filmer.

Det finns ändå ett missnöje bland svenskar om kvaliten på filmerna som görs här.

En del av problemet är monopelet som SFI har. Det är dom som bestämmer vilka som får göra film och vilka som inte. Själv tycker jag det systemet måste bort. Dom kan finnas kvar som en extra hjälp men filmskapare måste hitta nya finansiärer tyvärr.

Men problemet med det är att 9milj invånare är för lite för att bolag eller privata investerare ska vilja lägga pengar i film som ren affär. Man kommer gå back. ingen tvekan om saken.

Hur gör vi för att nå en bredare publik???

Vi måste göra film som håller hög internationell standard och då pratar jag inte om hur bra ljussatt det är eller om det är 35 millimeter (även om jag tycker film ska vara visuellt tilltalande) utan vilka storys som är riktigt unika.

Och hur uppnår vi det?? Joo, utbildning. Än en gång. Ge barn en filmlektion och en teaterlektion i veckan. Öppna deras ögon för ett nytt sätt att uttrycka sig. Hur många av er har inte gått till en replokal där ni och några polare jammade sönder era öron??? Väldigt många skulle jag gissa. Hur många av er spelade hockey???

Ett litet land kan konkurrera ut andra i vad som helst. Bara staten satsar på det så kommer dom grymma filmerna att komma efter ett tag.

Jag har ursprung i Uruguay därför har jag ett tydligt exempel som är att Uruguay , med 2,5 milj invånare, precis blev Sydamerikansk mästare i fotboll. Då kanske ni tänker... Självklart kan det hända nån gång men Uruguay har rekort i antalet vunna Copa-Amerika som det heter. hur kan ett så litet land få ihop 11 spelare som slår 11 andra spelare som är eliten i länder som brasiljen som har över 190 milj invånare??? Joo alla barn spelar fotboll hela tiden där. Det är allt dom gör. självklart kan dom komma då o då med en grupp av 11 spelare som chockar alla. Varför inte tänka så med film??

Film är det bästa marknadsföringen ett land kan ha. Tänk er hur mycket vi vet från USA och hur hela världen har amerikaniserats pga deras filmer och serier som spottas ut i världen för inga pengar alls. Varför köper vi in så mycket amerikansk skit och inte låter egna regissörer göra Svensk TV-serier och TV-filmer??? Kanalerna får amerikanska program för i stort sätt inga pengar.

Borde vi inte sätta stop för det?? Jag, som dessutom är en låtsats svenne, tycker det iallafall.

 

/Pablo Fernandez

Länk till kommentar
Share on other sites

Svenska kanaler skulle sluta köpa in det om vi slutade titta på det. Det är ju ganska självklart. Men för att det ska ske måste man satsa lite och ge alternativ. Självklart behövs det att tv-kanalerna även satsar; gärna på någonting med lite mer produktionsvärde än Gustavsson 3 tra. SVT är den största producenten av svenskt drama (det vågar jag påstå utan att kolla upp), det är nog där vi kommer få se någon svensk storhet någon gång...

 

På biograferna skulle det finnas någon sorts restriktion kan jag tycka bara för att det är så jävla tråkigt med 80 % hollywood och det känns nästan omöjligt att bryta deras monopol på annat sätt. Stöd europeisk film överhuvudtaget. Om hollywood bestämmer sig för att bojkotta oss som de hotat med några gånger kan vi kanske få ett intressant utbud för en gångs skull... Det vore jävligt intressant ifall besöksantalet inte går ner. Jag tror faktiskt inte Hollywood har råd att riskera en sådan effekt. Men det vore allmänt bra också - då skulle vi kanske slippa den värsta skiten som kommer därifrån (ibland undrar man om det faktiskt finns en finansiell kris eftersom det finns så mycket pengar att kasta bort på så mycket skit).

 

Jag ser verkligen fram emot Troells, Östlunds, och Anderssons kommande...

 

(och förövrigt; "låtsas svenne"; hahahah)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det beror till stor del att vi vågar för lite. Det görs endast säkra polisthrillers som man kan tänka sig att en medelsvensson gillar. Sverige har i överlag en ganska försiktig nivå när det gäller att uttala sig och sticka ut. Eftersom att vi är ganska små inom filmvärlden så har vi inte råd att satsa på alltför vågade filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men även i "säkra" standardrullar finns ju en stor kvalitetsskillnad; det är ju en jävla skillnad på Mannen På Taket och dagens Beck...

 

Håller med till 100% Det gåt att göra grymma Polisfilmer också.

Se SEVEN med Brad Pitt och Morgan Freeman så ska du se att det går. Den kostade 33 miljoner dollar att göra men kan tänka mig att en hel del gick till skådisarna.

Skulle gå att göra i SVerige utan problem.

Bra story + bra skådespeleri = HITT

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta ligger det något i. Senaste filmen jag gillade starkt var Lucas Moodyssons "Tillsammans". Den var faktiskt lysande. Den hade udd, originalitet, och berättade något av värde. Håller med om att Roy Andersson är drivande inom svensk film just nu.

 

Roy är unik men med tanke på att han bara gjort fyra långfilmer sedan 1975 så är väl kanske drivande fel ord...

Länk till kommentar
Share on other sites

Roy är unik men med tanke på att han bara gjort fyra långfilmer sedan 1975 så är väl kanske drivande fel ord...

 

Ja, det kan du ha rätt i. Men han är en stor inspiratör för andra filmskapare. I vissa kretsar jag varit i är det bara Roy Anderson som kommer upp när man snackar svensk film.

 

Kom förresten på en annan svensk film som man måste se: Reza Parsas "Före Stormen". Ett riktigt laddat drama med en story som griper tag i en och väcker starka känslor, den känns verkligen äkta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...