Gå till innehåll

Varför är svensk film så dålig?


coleman45

Recommended Posts

Oj var så upprörd när jag skulle skriva detta att jag visst postade det i fel tråd, SORRY...

 

 

 

Satte mig precis för att kolla på filmen "Solstorm" och efter ca 15min in i filmen var jag bara tvungen att skriva en rad här på forumet. Har svensk film spårat ur totalt för jag kan ju inte vara ensam om att tycka det eller?

De är ju sanslöst illa. Skulle kunna säga att jag inte sett en bra svensk film sen "Fanny och Alexander", (Förutom filmer som gjorts av Regisörer Björn Rungens och Roy Anderssons prylar då).

Ja tycker Svensk film saknar allt idag. Inte ett enda bra manus, kass dramaturgi och fruktansvärt dåliga storys, nästintill patetiskt. Däremot har vi fantastiska skådespelare och så gör vi en hel del bra dokumentärfilmer.

Men utöver det är de enda vi producerar idag Thrillers som saknar nerv, eller filmer om socialrealism med fullt av steriotyper och schabloner, ja ni fattar poängen.

Med lite risk för att låta pretantiös men de var fan bättre förr på Bergmans och Jan Troells tid. Känns som att vi försöker göra desperata försök att efterlikna något vi aldrig kommer att fixa. Danskarna är ju lågt före oss när de gäller kvalité vad nu de är, men...

Eller till och med Amerika har ju spottat upp några riktigt grymma filmer förra året, som "There will be blood", " Into The Wild", "No country for old men" och "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" för att nämna några.

 

Ja bara en liten tanke. Nu återgår jag till filmen och så får vi se om jag överlever hela.

(jag kräktes under filmen "NINA FRISK" o stängde av den. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

hatar svens film...

jag tyckte filmen "hata göteborg" var den senaste bra filmen. men inte för handlingen eller snygga bilder eller skådespeleri o sånt. Utan för att dom som gjorde filmen bara satte igång och gjjorde den. helt utan någon som hällst pengabunt och fick med alla sina pollare på det me. och dcen vann väll ett par priser?? inte säker där.

 

kopps var kanon med,sen håller jag med på jönsonligan och så vidare.

Hörde att dom skulle göra götakanal 3.... och ytligare någon Beck film till....

hummm... tar livet av mig snart.. eller flyttar till Norge o gör film där.

 

 

svenskar saknar nyskapandet.och är allt för rädda för det ovärkliga. film är ju inte på riktigt.

Kommer en cool svenska skräckfilm runt nästa år... "Insain".. säger inget mer;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[...]

Med lite risk för att låta pretantiös men de var fan bättre förr på Bergmans och Jan Troells tid. Känns som att vi försöker göra desperata försök att efterlikna något vi aldrig kommer att fixa. Danskarna är ju lågt före oss när de gäller kvalité vad nu de är, men...

[...]

 

"DANSKJÄVLAR!" är vad jag brukar utropa mot skyn när jag ser svenska produktioner och tänker på grannlandets mycket mera intressanta meritlista...

 

Och man ska fan inte klaga på hollywood, för det går låååångt mellan svenska filmer som når samma kvalitet som lågprofil-z-filmer från kontinenten i väst.

 

Första steget framåt anser jag måste vara att dra ner antalet beckfilmer till kanske 1 varannat år... men lägga ner lika mycket med pengar som en hel nuvarande säsong kostar, och göra en sjuhelvetes actionrökare av det hela. Förvandla sömngångar-beck till John Mclane och låta honom springa runt på stockholms gator och försöka förhindra terrorbombningar och misslyckas med hälften av dom. Kanske göra en Tequila av honom och blåsa bort 120 knarklangare inom de första 12 minuterna. Mannen på taket hade en helikopter som kraschade i ett folkfyllt torg. Nästa beckfilm borde ha en galen terrorist som skjuter ner jumbojets med senaste bofors-roboten (produktplacering;)) så dom kraschar i Ullevi mitt under VM-slutspelet...

 

DET, mina herrar skulle dra mig till att sälja möbler och hemman bara för att få råd till att betala överpriset i till svenska biografer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Svensk film fungerar nästan bara om den är typisk svensk film. Kopps, Skenbart... skitbra! Såg Darling för ett tag sedan och den var också toppen. Men rätt typisk svensk film.

 

Alla försök att bryta sig ur det "svenska" slutar nästan alltid med att det blir larvigt för att de ändå inte kan släppa det helt. Storm, Frostbiten och Tredje vågen är bra exempel. Det blir någon onitressant blandning av svensk film och försök o va amerikansk. Varför kan ingen släppa diskbänksscener och poliser helt och göra nån riktigt cool svensk film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker svensk film har stagnerat lite, vilket är konstigt då det finns väldigt många duktiga konstnärer i Sverige (i förhållande till antalet människor). Sen är det kanske jag som bara tycker film är njutningsbart när det kombinerar konst med drama, vem vet. De enda riktigt respektabla regissörerna/filmskaparna är väl Roy Andersson och... kommer inte på någon mer just nu. Tycker själv att Darling var rätt dålig, helt okej, rätt medioker. Hata Göteborg är en film som jag inte ALLS kan förstå varför den fått sådan predikan? Den är karastrofalt dålig, lika dålig som hans föregångare Fjorton suger. Farväl Falkenberg var en härlig vind i ett annars rätt kargt filmlandskap. Ja detta inlägg blev väl lite rörigt, men det jag försöker säga är: Ja svensk film är skittrist. Det är bara att kolla på SFI's prioriteringar förra året (Rallybrudar med Loffe Carlsson fick mest pengar...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte Solstorm var riktigt bra :)

Men jag tycker ju iofs att svensk film inte är så tragisk och helkass heller. Känns som att många gnäller över svensk film just för att det är svensk film ibland kan jag tycka.

 

Och fjorton suger är inte en föregångare till hata göteborg. Fjorton suger är däremot lite av en föregångare till Du & jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj var så upprörd när jag skulle skriva detta att jag visst postade det i fel tråd, SORRY...

 

 

 

Satte mig precis för att kolla på filmen "Solstorm" och efter ca 15min in i filmen var jag bara tvungen att skriva en rad här på forumet. Har svensk film spårat ur totalt för jag kan ju inte vara ensam om att tycka det eller?

De är ju sanslöst illa. Skulle kunna säga att jag inte sett en bra svensk film sen "Fanny och Alexander", (Förutom filmer som gjorts av Regisörer Björn Rungens och Roy Anderssons prylar då).

Ja tycker Svensk film saknar allt idag. Inte ett enda bra manus, kass dramaturgi och fruktansvärt dåliga storys, nästintill patetiskt. Däremot har vi fantastiska skådespelare och så gör vi en hel del bra dokumentärfilmer.

Men utöver det är de enda vi producerar idag Thrillers som saknar nerv, eller filmer om socialrealism med fullt av steriotyper och schabloner, ja ni fattar poängen.

Med lite risk för att låta pretantiös men de var fan bättre förr på Bergmans och Jan Troells tid. Känns som att vi försöker göra desperata försök att efterlikna något vi aldrig kommer att fixa. Danskarna är ju lågt före oss när de gäller kvalité vad nu de är, men...

Eller till och med Amerika har ju spottat upp några riktigt grymma filmer förra året, som "There will be blood", " Into The Wild", "No country for old men" och "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" för att nämna några.

 

Ja bara en liten tanke. Nu återgår jag till filmen och så får vi se om jag överlever hela.

(jag kräktes under filmen "NINA FRISK" o stängde av den. ;-)

 

Tack, du satte ord på mina känslor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Deckare är ett sorglustigt kapitel i svensk litteratur och film. Vi har några kanonondeckare i McBain-anda skrivna und ffa 70-talet (Sjöwall/Wahlöö varur karaktären "Beck" är extraherad) som filmades nästan socialrealistiskt samtida i Bo Videbergs Mannen på Taket . Arvtagaren är troligen Mankell med sin serie om Kurt Wallanders vedermödor på den skånska landsorten. Sen har vi alla andra, tidigare nämnda filmer (och böcker) som runnit ur konceptet; aktuellt ämne, lokal mysighetsfaktor, själlöst producerat. I princip.

 

Danskarna däremot har sannerligen inte vilat på lagrarna och här vill jag särskilt framhålla Nicolas Winding Refns Pusher från 1996. En ryslig nagelbitare utan minsta romantiskt insmicker och gullglittriga parkpromenader. Dialogen är inte styltig och övertyngd av Dramatenträning. Snarare får man intrycket av att Refn råkat vara närvarande med en kamera just då handlingen utspelar sig. Tekniskt sett är Pusher helt underlägsen Beck-filmerna med stundtals brusigare bild och avsaknad av ljussättning. Men innehållsligt är filmen en tio år lång knock out på svensk kriminalfilm. Bör ses.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte Solstorm var riktigt bra :)

Men jag tycker ju iofs att svensk film inte är så tragisk och helkass heller. Känns som att många gnäller över svensk film just för att det är svensk film ibland kan jag tycka.

 

Och fjorton suger är inte en föregångare till hata göteborg. Fjorton suger är däremot lite av en föregångare till Du & jag.

 

 

Hmm, måste ju då fråga VAD som var så bra i filmen SOLSTORM. Då den enligt mig är väldigt endimensionell, krystad och ja inte ens Soundtracket är bra. Asså de jag vill komma till är nog att finns de verkligen några riktigt välgjorda filmer i Sverige idag.

Kan ju ta "into the wild" Sean Penns senaste mästerverk. Otroligt välgjord och genomtänk film på alla plan.

Jag tror folk gnäller över Svensk film med all rätt. Som någon skrev ovanför här, lägger vi pengarna på LOFFE CARLSSON så har de väl gått käpp rätt åt helvete..

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Får väl hålla med om att Göta kanal 2 var ett riktigt botten-napp så visst suger svensk film ibland. Men jag vill inte säga som många andra att svensk film ALLTID är dålig.

Jag gillade storyn i solstorm, bra uppbyggnad med intressant ämne och vändning på slutet som i allafall inte jag var beredd på. Reuter och Henriksson var riktigt bra och trovärdiga i sina karaktärer och trampet var strålande ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Solstorm var faktsikt en film som jag hade lite förhoppningar på. Trotts allt en svensk sektfilm med vår egen hollywood stjärna, så kanske att man hade vågat ta ut svängarna lite. MEN ack så fel jag hade. En riktigt sunkig svensk standard thriller typ Sjön eller Jägarna. En kvinna återvänder till byn och börjar luska i ett mord. Tråkigt filmat, tråkigt upplägg, tråkiga "spänningsscener", tråkigt allt.... skiten har säkert kostat 15-20m och fick hyfstat med biobesökare (runt 250,000 va?). man blir tokig!!! Vart går alla pengarna? Varför går folk och betalar för skiten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Solstorm var faktsikt en film som jag hade lite förhoppningar på. Trotts allt en svensk sektfilm med vår egen hollywood stjärna, så kanske att man hade vågat ta ut svängarna lite. MEN ack så fel jag hade. En riktigt sunkig svensk standard thriller typ Sjön eller Jägarna. En kvinna återvänder till byn och börjar luska i ett mord. Tråkigt filmat, tråkigt upplägg, tråkiga "spänningsscener", tråkigt allt.... skiten har säkert kostat 15-20m och fick hyfstat med biobesökare (runt 250,000 va?). man blir tokig!!! Vart går alla pengarna? Varför går folk och betalar för skiten?

 

Hahaha tack!!!

Det är lite dit jag vill komma, vart går alla pengarna och tänk att folk väljer att överhuvud taget se smörjan. Ja må vara bitter o kritisk till mer eller mindre all svensk film just nu.

Men svensk film känns mest hetsigt genomarbetad och med de få medel vi har ska försökan eftersträva amerikansk nivå. Vilket bara blir löjligt och icke trovärdigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

hatar svens film...

jag tyckte filmen "hata göteborg" var den senaste bra filmen. men inte för handlingen eller snygga bilder eller skådespeleri o sånt. Utan för att dom som gjorde filmen bara satte igång och gjjorde den. helt utan någon som hällst pengabunt och fick med alla sina pollare på det me. och dcen vann väll ett par priser?? inte säker där.

 

kopps var kanon med,sen håller jag med på jönsonligan och så vidare.

 

Skojar du eller? Kopps är ju hur rutten som helst!

 

Håller däremot med om att man måste gilla Hata Göteborg, coolt att de lyckades skrapa ihop 200.000:- och sen bara satte igång och filmade.

 

Annars tyckte jag att "Underbar och älskad av alla" var väldigt lyckad, jag vart road när jag såg den iaf.

"Arn" var ok också, regissören är ju iofs dansk, möjligtvis kunde man ha vågat lite mer... som Arn är nu så är den lite för snäll och lite för mesig och tillrättalagd. Hade velat ha mer våld, blod och karaktärer som man faktiskt bryr sig om. Nästa film kanske blir bättre?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har väldigt svårt att se svensk film. Bara såråket blir så drygt när skådespelare pratar "teater" istället för "vardagsprat".

 

Men det jag hatar mest är att inga törs ta risker. Allt ska vara som det ska. Klipp och musik kommer som på räls. Politiskt korrekt.

Inga överraskningar.

 

Tänk om vi fick se en svensk film som bara var sig själv. Det känns som om vi måste stå och spänna musklerna för att verka intressant....och det blir bara konstigt i slutändan.

Mer "laidback" attityd i svensk film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jägarna är ju jättebra :) Sjön däremot var väl ingen höjdare. Solstorm hamnar nånstans däremellan, fast närmare jägarna ;)

 

Fast ni kanske har rätt, bättre att satsa pengarna på fräscha voodoofilm-wannabe-regissörer som VET hur en story ska berättas.

(Flåt, men kunde inte låta bli)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni vet att det redan finns ca 174 trådar där man snackar skit om svensk film? ;)

 

Och nu finns det 175:) Eftersom alla här jobbar eller vill jobba med film och kanske inom svensk film så är det väl bara bra. Vore värre om det fanns 175 trådar som hyllade svensk film. Då hade man blivit lite orolig:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jägarna är ju jättebra :) Sjön däremot var väl ingen höjdare. Solstorm hamnar nånstans däremellan, fast närmare jägarna ;)

 

Fast ni kanske har rätt, bättre att satsa pengarna på fräscha voodoofilm-wannabe-regissörer som VET hur en story ska berättas.

(Flåt, men kunde inte låta bli)

hrrrm... hehe... om det ändå vore så väl;)

 

Problemet är ju bara att det oftast inte krävs en bergman för att se en films brister, men det kan krävas en bergman för att göra en film utan dom bristerna.

 

Det här blir ju lätt rena rama klagomuren som de flesta andra av dessa "175" trådarna. kanske ska man rikta dessa gnäll till gnäll-tråden. vad vet jag.

 

Med detta vill jag mena att det är fullt möjligt för oss att dissikera svensk film utan att för dens skull måsta inneha färdigheterna att skapa nästa svenska publikchock.

 

Vi kan bara ge förslag till förbättring i marknaden... har vi förmågan så bör vi väl göra den bättre själv...

 

Och vi kan förståss fortsätta gnälla eftersom det ger oss lite tillfredställelse som att bikta sig eller stå vid klagomuren... det blir kanske inte bättre av det... men det känns bättre...:e

Länk till kommentar
Share on other sites

He he givetvis, jag är riktigt bra på att gnälla själv, fast kanske mer inom andra områden :)

Sen får man väl inte glömma att det är riktigt svårt att göra film också. På idé-stadiet är det ju lätt att tänka "oh det här är så himla bra story så alla kommer älska den", det finns lixom inte något annat alternativ. När man sedan börjar spela in så märker man helt plötsligt att det räcker visst inte att jag, EN person har en jättebra plan / idé. Man är helt enkelt beroende av så många andra personer för att få det att fungera, och sen blir det aldrig som man tänkt sig i slutändan ändå. Behöver inte bli sämre för det men...annorlunda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta har också tjatats i andra trådar, men bara för att förtydliga min ståndpunkt...

 

Jag har inget emot att folk producerar dåliga filmer. Tvärtom. Däremot så gillar jag inte när undermåliga projekt överfinansieras med bidrag från skattemedel och resultatet känns som om det var filmat i en skokartong, vilket var fallet med Solstorm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så alla filmer som finansieras med skattemedel måste alltså garanterat vara bra och av god kvalité. Och enligt vem? Den lilla massan eller den stora massan?

Det är väl snarare så att filmer man tror kommer gå med vinst, eller i allafall +/- 0 får stöd. Wallander har väl gått runt misstänker jag, folk köper dom. Är det kvalité?

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste precis intervjuer med filmkonsulenterna i Film & TV, viist de erkänner att de gjort misstag, sagt både nej och ja till fel projekt, men att ge mer pengar till färre filmer gör att filmerna ser mer olika ut nu hävdar de, förut så handlade nästan alla om 30-åringar och deras relationer i taskigt ljussatta lägenheter eftersom de filmerna var billigast att göra... sen är det ju en annan sak att biograffilm i Sverige är en hopplös bransch för de allra flesta här...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...