Gå till innehåll

XLR och alternativ till XLR?


rsh

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har tänkt att spela in konversationer utomhus och inomhus till en Canon HV-30. Jag vill inte ha mygga eller micken på kameran, utan kunna placera den eller ha den på bom.

 

Om jag ska köra via en XLR adapter. Kan jag införskaffa vilken som helst, eller är det något jag måste tänka på? Hittar bara Beachtek XLR-Adapter DXA-2s som jag på pappret sett fungerar med HV-20 och där med också HV-30.

Funderade på om det fanns billigare varianter än Beachteks.

 

Behövs det något mer än XLR adapter och mick? Vad jag har läst här så verkar det som att det är en Röde av någon variant man ska satsa på.

 

Finns det andra alternativ annars för budget men ändå bra ljud, om man inte använder XLR adaptern?

 

Fråga om jag inte var tillräckligt tydligt på något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste skilja på signalnivåer, ledningar och kontakter.

 

Till att börja med kan du läsa manualen för din kamera och se viljen signalnivå in den har på mic respektive linje. Signalnivåerna skiljer sig mellan konsumentmikrofoner semiprofessionella mikrofoner och professionella mikrofoner. En konsumentmikrofon har en nivå på cirka -6dB medan en semi eller pro lämnar cirka 4dB. Dessa 10dB ger grov överstyrning vid digital inspelning. Den professionella spänningen motsvara cirka 1,3 volt medan konsumentsignalens spänning motsvara cirka 0,4 Volt. För att kompensera den professionella mikrofonens impedans och utnivå till konsumentkameran kan du enklast koppla in en Beachtek. Med lite mer tid kan du bygga en krets själv.

 

Den högre signalnivån tillåter längre kablar mellan mik och preamp än för konsumentmikrofoner med skosnören till sladdar.

 

Du kan googla efter kopplingschema för privat-Beachtek, eller söka här på forumet eftersom jag redan länkat schemat en gång tidigare:

 

Ledningarna är viktiga och den svagaste signalen är den från mik till preamp, och här ska du inte spara genom att använda billigaste möjliga ledningen. I en XLR-kontakt med tre pinnar kan du koppla stereo eller balanserad mono. Med en balanserad monokoppling kommer signaler säkrare fram till preamp. Dvs, signalen blir mindre påverkad av yttre störningar och magnetfält. Det finns dock fortfarande saker som du måste tänka på med avseende på vilka andra kablar och sladdar som löper parallellt med mik-sladden.

 

 

Läs mer om kontakter här:

 

http://www.peachpit.com/articles/article.aspx?p=454792&seqNum=2

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret. Du verkar ha koll på läget!

 

Det informationen jag hittade på Canons HV-30 är:

 

Input/Output Terminals:

AV/ Terminal 3.5 mm minijack (dual purpose terminal also for headphones stereo

output)

Video: 1 Vp-p/75 ohms unbalanced

Audio: output: -10 dBV (47 kohms load/3 kohms or less)

input: -10 dBV/40 kohms or more

 

 

MIC Terminal:

3.5 mm stereo minijack

-57 dBV (with 600 ohm microphone)/5 kohms or more

 

MPEG-1 Audio Layer 2, 16 bit, 48 kHz;

transfer rate 384 kbps (2 channels)

PCM digital sound: 16 bit (48 kHz/2 channels);

12 bit (32 kHz/4 channels)

 

Så finns det också en "component out" 1080i/576i, men den är väl bara för uppspelning

av ljudet till en HD-tv/projektor?

 

 

Så en Beachtek XLR-Adapter DXA-2s verkar vara nästan det enda alternativet om man ska få bättre ljudupptagning?

 

Hur blir kvalitén vs prisklassen om man istället väljer att göra en separat ljudinspelning?

Zoom H2 och Zoom H4 verkar vara okey alternativ. Eller man kanske ska undvika det för att det ska bil dålig synk vid redigeringen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en zoom H4 och är mycket nöjd. Ger mycket god kvalite för en amatörfilmare;) En fråga bara, kan man använda ett batteri i en Röde ntg-2 samtidigt som man har fantommatnignen igång på h4an? Singnalen är lite klen med bara fantommatningen och jag vågar inte testa med batteri i Röden ifall det blir skador, men teoretiskt sätt borde väl singnalen bli starkare?

 

Blev lite OT men kan rekomendera H4an, har ju 2 xlr kontakter:)

 

Edit: sybkningen är inga problem sålänge man skapar ett stakt ljud direkt efter aktivering av både micen i kameran och den som är inpluggad i h4an. Bara att synka första "smällen".

Länk till kommentar
Share on other sites

Mickar som inte tål fantommatning utan att behöva det är skräp.

 

Men tänk också på att det spelar ingen roll hur bra grejer du har om du inte är nära nog med micken eller har så bra ljudförhållanden som möjligt.

 

Det är det absolut viktigaste i ljudupptagning, att man är så nära ljudkällan som möjligt (utan att det blir löjligt) och att inga andra ljud stör det man ska ta upp...

Så, man kan ha hur bra grejer som helst men komma tillbaka med ett ljud som låter skräp (trots att det är tekniskt fulländat med siffror och dB och grejer...)

Man får ALDRIG låta tekniken komma före konsten!

 

Har du en minidisc och en preamp så kan du åstadkomma underverk :) Billigt! Köp en Behringer-mixer för 600 spänn och en liten minidisc på blocket för kanske 400:- max och lite skivor så har du där en kompetent extern inspelningsanordning. Problemet är bara att du är bunden till elkontakter, men det går att lösa med förlängningssladdar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skräp? Nej, det är framför allt band-mickar som inte tål phantom, & dom kan vara nåt så in i helvetet bra ibland...

 

Att försöka komma så nära som möjligt med micken är inte att rekomendera. Att komma på optimalt avstånd (runt en halv meter med en 416) är.

Man kan inte säga att det inte spelar nån roll vad man har om man inte kan hantera sakerna. Det gör det, det blir bara inte bra, men det kunde blitt ännu sämre.

Dessutom, varför ha en behringer-mixer till en MD??

Skit i mixern, boykotta MD:n, & köp en fieldredorder.

Mesta möjliga för pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja allt är ju relativt och beror på vad man ska spela in. Men man ska alltid försöka sträva efter att få så nära ljud som möjligt (och behövligt) för att det är det som kommer låta bäst sen i efterhand, men som sagt, när det låter bra låter det bra. Det är i alla fall min erfarenhet.. Finns väl inga riktigt generella regler för hur långt bort / nära man ska ligga med olika mikrofoner men det finns väl bra riktlinjer, och allt beror på vad du ska spela in och även lite grann vad det ska berätta också.

Inte snyggt i närbilder att det låter som man är några meter bort i alla fall :) Fast med MKH 416 låter allt nära och krispigt jobbigt tycker jag

 

Nej men det blir ju inte automatiskt bättre för att man har bra grejer, däremot kanske man anstränger sig lite mer.

 

MD:n och mixern var ett enkelt budgetvariantförslag som jag har kört några gånger och det funkar bra tycker jag. Ifall man inte har råd med en fieldrecorder som klart är bättre, men kanske lite väl dyrt för en liten produktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Relativt? Vet du över huvud taget vad som skiljer en dynamiskt mot en kondensator mot en electret mot en kol mot en band mot en etc-mick?

Jodå, varje mick har sitt speciella avstånd den låter bäst på för olika endamål.

Speciellt viktigt är det i film där man absolut inte vill ha nån proximity, & inte för mycket aukustik.

Sånna saker är snorviktiga att lära sig om man ska kunna jobba med det. Dubbing-teknikern (han som mixar) blir VÄLDIGT grinig om man spelar in med mycket proxi.

En bra tekniker gör inte ett sånt misstag.

 

& jo, det blir bättre ju bättre saker man har. Men med det inte nödvändigtvis sagt att det måste bli bra för det...

En bra tekniker gör bättre resultat med sämre utrustning än en dålig tekniker, men vilken tekniker som helst gör mättre resultat med bättre utrustning än med sämre.

Borde säga sig självt.

De flesta fieldrecorders på marknaden nu är bättre än en MD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Relativt? Vet du över huvud taget vad som skiljer en dynamiskt mot en kondensator mot en electret mot en kol mot en band mot en etc-mick?

Jodå, varje mick har sitt speciella avstånd den låter bäst på för olika endamål.

Speciellt viktigt är det i film där man absolut inte vill ha nån proximity, & inte för mycket aukustik.

Sånna saker är snorviktiga att lära sig om man ska kunna jobba med det. Dubbing-teknikern (han som mixar) blir VÄLDIGT grinig om man spelar in med mycket proxi.

En bra tekniker gör inte ett sånt misstag.

 

& jo, det blir bättre ju bättre saker man har. Men med det inte nödvändigtvis sagt att det måste bli bra för det...

En bra tekniker gör bättre resultat med sämre utrustning än en dålig tekniker, men vilken tekniker som helst gör mättre resultat med bättre utrustning än med sämre.

Borde säga sig självt.

De flesta fieldrecorders på marknaden nu är bättre än en MD.

 

Finns det några hyffsat billiga field recorders?

 

Jag har ca 5000 kr att lägga på (då måste det ingå en mick också). Så most bang for the buck, för den summan. Inspelning både inomhus och utomhus.

Alla tips och goda råd uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Microtrack, Zoom H2/H4 och Edirol + nån mer ligger väl runt samma pris och har liknande funktioner. Problemet med de som har xlr är väl att de oftast inte levererar full fantommatning men de flesta mikar brukar inte vara så kinkiga. Sen så drivs de ju på vanliga AA batterier eller liknande så inspelningstiden är väl inte maxad direkt när man kör med fantommatning.

Länk till kommentar
Share on other sites

M-Audios Microtrack II har både full phantom & inbyggd limiter...men av nån ¤% anledning har dom snåla asen ÄNNU en gång skippat högpassfiltret..

En personlig favorit annars, men inte testat dom inbyggda mickarna, & den ligger tyvärr på en tusing till (strax under 6000:-) är Fostex FR2 Le. Men den är verkligen värd pengarna :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkar finnas två versioner (minst) av microtracken som jag fattat det som, microtrack II har visserligen 48V men kan inte leverera tillräckligt med ström om jag hänger med rätt, i allafall till vissa mikar men det är väl lite ovanligt kanske?

Medans microtracken 2496 V2 har "full fantommatning".

I allafall enligt core sound.

http://www.core-sound.com/microtrack_2496/7.php

 

"M-Audio advertised including a "phantom power" in the MicroTrack II. While the world expected a true 48 Volt phantom supply that can supply 10 milliamps per channel, instead the MicroTrack II provides 48 Volts but with current of only around half a milliamp. As a microphone draws more current the voltage drops. Many microphones simply won't work properly on that limited current, while some of the more modern ones will do just fine. Check with your microphone manufacturer to see how the limited current availability will affect your microphones.

 

In contrast, Mic2496 V2 provides true 48 Volt phantom power, so it can power almost all of the microphones that are out there with only a few exceptions. It provides a fill 10 milliamps per channel (20 mA total) to the two microphones. It will power every microphone that requires 48 Volt Phantom Power."

 

Fast...nu har vi nog glidit mot överkurs igen här känns det som :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Uj uj uj! Det var ju en hel hög med förslag!

 

Canon HV-30 har ju en bild som är finemang, men orginalinspelning för ljud = crap.

 

Jag har tänkt att kunna göra inspelningar som kan användas till TV/film.

 

Microtrack 2496, verkar ha utgått här i sverige och någon V2 hittar jag inte.

 

M-Audio MicroTrack II hittar jag bara på Macoteket och den verkar inte ha XLR?

 

Jag har som sagt 5000 kr i budget som hela inspelningspaketet får kosta (kan kanske slänga in en 1000 pickaderos till om så behövs).

 

Det vore sockersött om någon ljudkunning skulle kunna sätta ihop ett sådant paket och visa här, vilket leverar mest BANG för pengarna. =)

 

Antingen ett alternativ med någon form av xlr-adapter till kameran eller ett alternativ med helt separat inspelning.

 

TUSEN tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, microtrack oavsett modell har inte XLR, det fick inte plats.

Istället har den tre-poliga Tele-kontakter som är formaterade precis likadant & kan leda phantom.

Ska du ha en sån så finns det plenty med kablar du kan använda som adapter, men man måste vara noga med att kabeln inte är avbalanserad, för det skulle kunna skada maskinen om phantomen är på.

Väldigt lätt att se, har telepluggen två poler så är den avbalanserad, har den tre så är det rock 'n' roll :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, microtrack oavsett modell har inte XLR, det fick inte plats.

Istället har den tre-poliga Tele-kontakter som är formaterade precis likadant & kan leda phantom.

Ska du ha en sån så finns det plenty med kablar du kan använda som adapter, men man måste vara noga med att kabeln inte är avbalanserad, för det skulle kunna skada maskinen om phantomen är på.

Väldigt lätt att se, har telepluggen två poler så är den avbalanserad, har den tre så är det rock 'n' roll :-)

 

Hittade tre modeller av Microtrack på Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=293803,270158,155395

Om man tittar där så verkar det som att de gått ur som modell, eftersom det macoteket som har en av modellerna. På de få som har dem på sina listor är de "ej lagervara". Om produkten hade varit så bra, då hade den väl funnits på fler ställen och i alla fall ha dem dem som "Inkommande"?

 

Fruktansvärt svårt att hitta rätt inspelningsutrustning. Ser även på us-eng forum, där det är chaos.

 

Hoppas ändå att det är någon som kan hjälpa mig här då det finns så mycket duktigt folk. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som det verkar nu, så blir det en Zoom H4 som Herr Tungsten har.

Då blir det 3000 kr som går dit. Då har jag 2000-3000:- kvar till mic / annan nödvändig utrustning. Jag är riktigt off när det gäller ljudet och behöver era råd. :)

Har läst på andra forum där de köpt något paket, sen får de inget ljud för att de saknar en ytterligare komponent. Vill inte göra samma miss. Bättre att fråga först och skjuta sen. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick med 512Mb till min zoom har jag för mig, klarar väl 30min i 24/48 eller nåt. Men minnena är ju så billiga idag så där kan man lägga ett par hundra för att kunna köra en hel dag utan att byta.

 

När det gäller medhörning så funkar det också fint i zoomen, och skulle förvåna mig om det inte går i microtracken? Men jag kanske missförstod, men att kunna lyssna på vad som går in i recordern är ju ett krav, å andra sidan har man ju ofta en mixer emellan för att ha lite mer överblick på reglar och nivåer, då kan man ju lyssna där, även om det är säkrast att lyssna direkt från inspelningsapparaten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick med 512Mb till min zoom har jag för mig, klarar väl 30min i 24/48 eller nåt. Men minnena är ju så billiga idag så där kan man lägga ett par hundra för att kunna köra en hel dag utan att byta.

 

När det gäller medhörning så funkar det också fint i zoomen, och skulle förvåna mig om det inte går i microtracken? Men jag kanske missförstod, men att kunna lyssna på vad som går in i recordern är ju ett krav, å andra sidan har man ju ofta en mixer emellan för att ha lite mer överblick på reglar och nivåer, då kan man ju lyssna där, även om det är säkrast att lyssna direkt från inspelningsapparaten.

 

Vad använder du för mick/tillbehör till din zoom?

Länk till kommentar
Share on other sites

rsh -> Bara det söta puffskyddet som följer med :) Jag använder den bara till att alltid ha med mig i väskan och kunna plocka effekter och atmosfärer när jag stöter på saker jag vill ha. Har även spelat in mindre trampgrejer som råkade för tillfället vara enklare att ta på andra ställen. Knåda deg, sängknak, dörrhandtag och telefonkioskjox bland annat.

 

Christian -> Ah då är jag med, och jo det stämmer ju att man får plugga in sina egna lurar om man vill höra nåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...