Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 26 till 50 av 51

Ämne: Voodoofilm Filmskaparcirkel: [Inledning]

Besatt medlem Octavianuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

För många trådar tror jag man inte behöver oroa sig för, så många filmer blir det nog inte.
    Sen så vill jag ju som jag tjatat om rätt länga nu, ha det rätt smalt, för annars ser jag ingen mening i att ha en cirkel, då kan man ju lika gärna spela in en film själv Grejen med en cirkel är ju att man ska kunna diskutera och utvecklas, inspereras av andra osv, och det är nog inte möjligt i studiecirkelform.

Inte för att låta trotsig, men blir det allt för löst kommer jag nog tyvär inte göra någon film, då gör jag en på egen hand med helt egen idé. Om det inte blir för lössläppt så spelar det igentligen inte så stor roll vad man ska hålla sig till, bara jag får ut ngt av mitt cirklande.

Besatt medlem GodeDoktorns avatar
    Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Octavianus Visa inlägg
    Inte för att låta trotsig, men blir det allt för löst kommer jag nog tyvär inte göra någon film, då gör jag en på egen hand med helt egen idé. Om det inte blir för lössläppt så spelar det igentligen inte så stor roll vad man ska hålla sig till, bara jag får ut ngt av mitt cirklande.
    Jag är bara väldigt skeptisk mot idéen att filmskapare ska behöva "matas" med en idé för att kunna filma någonting.

Får jag (och detta är min högst personliga inställning) höra enskilda ord, som "kärlek," "robot," eller "kall," så kan jag spinna vidare på scenarion som inte hade behövt vidare beskrivning. Men om jag hade fått höra "sofia fyller 13 år, hon ska ha kalas, något ska gå snett" så målas en idé upp i mitt huvud som jag inte kan relatera till eller påverka. Således försvinner fantasin och känslan av att skapa någonting eget, personligt.

Men jag respekterar dina tankar. Du vill utvecklas som filmare och anser att din nämnda metod är den som skulle fungera bäst. Jag tycker dock inte att du borde dra dig ur för den sakens skull, vänta och se vad som händer. Du kan föreslå vad du vill när cirkeln börjar komma igång. Vill du arbeta med ett avsmalnat scenario, så föreslå det! Det är omröstningen av ämnen som avgör resultatet.

EDIT: Tror att du har hakat upp dig för mycket på att man ska lära sig någonting rent teoretiskt av cirkeln. Det viktigaste är ju att vi har kul och utforskar vårt filmande på ett kreativt sätt. Lärdomarna kommer ju genom praktiken, erfarenheten och diskussionen före, under och efter produktion. Om vi ska dra det till sin spets så är ju egentligen vilket ämne som vi ska arbeta med ovesäntligt.
    Senast redigerad av GodeDoktorn den 2008-03-17 klockan 22:07.

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av GodeDoktorn Visa inlägg
    Jag är bara väldigt skeptisk mot idéen att filmskapare ska behöva "matas" med en idé för att kunna filma någonting.

Får jag (och detta är min högst personliga inställning) höra enskilda ord, som "kärlek," "robot," eller "kall," så kan jag spinna vidare på scenarion som inte hade behövt vidare beskrivning. Men om jag hade fått höra "sofia fyller 13 år, hon ska ha kalas, något ska gå snett" så målas en idé upp i mitt huvud som jag inte kan relatera till eller påverka. Således försvinner fantasin och känslan av att skapa någonting eget, personligt.

Men jag respekterar dina tankar. Du vill utvecklas som filmare och anser att din nämnda metod är den som skulle fungera bäst. Jag tycker dock inte att du borde dra dig ur för den sakens skull, vänta och se vad som händer. Du kan föreslå vad du vill när cirkeln börjar komma igång. Vill du arbeta med ett avsmalnat scenario, så föreslå det! Det är omröstningen av ämnen som avgör resultatet.

EDIT: Tror att du har hakat upp dig för mycket på att man ska lära sig någonting rent teoretiskt av cirkeln. Det viktigaste är ju att vi har kul och utforskar vårt filmande på ett kreativt sätt. Lärdomarna kommer ju genom praktiken, erfarenheten och diskussionen före, under och efter produktion. Om vi ska dra det till sin spets så är ju egentligen vilket ämne som vi ska arbeta med ovesäntligt.
    Du har helt klart rätt, men får som sagt se var det slutar, är det så att det inte passar mig alla gånger så behöver jag ju inte vara med alla gånger heller, det är det som är det fin.
    Jag personligen känner bara att jag har så mkt fantasi att jag kan filma vad som utan någon annans idéer, utan varför jag vill vara med, är för att utvecklas, och höra andras kommentarer som har samma erfarenhet fån samma grej. Blir en mkt bättre diskussion då.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2007

Standard

Jg tycker snarare att det utmanar ens kreativitet ännu mer. Om man bara har ett ord blir det så totalt olika filmer att det inte går att jämföra hur man valt att tolka det hela. Det går inte att jämföra hur man löst de olika problemen. Har man bara et ord blir det en studiecirkel för manusskrivande jämfört med att det i en mer uppstyrd situation blir en mer regi och produktionsinriktad cirkel. Det är upp till dig vad du vill ha. Jag är med om det fokuserar på regi och produktion. För precis som Octavianus sade så kan man lika gärna jobba helt på egen hand och lägga upp sin film ändå om det skall vara så fritt

Besatt medlem Norberts avatar
    Reg.datum
    jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av diet_theory Visa inlägg
    Om man bara har ett ord blir det så totalt olika filmer att det inte går att jämföra hur man valt att tolka det hela. Det går inte att jämföra hur man löst de olika problemen.
    Precis vad jag tänkte säga. Det går lättare att diskutera när alla har samma förutsättningar. Dock kan jag hålla med om att en sådan uppstyrning i värsta fall kan bli för svår att relatera till, eller man har kanske inte tillgångarna som behövs. Man behöver ju inte inte alltid vara med, som sagt, men tanken med den här cirkeln är väl att så många som möjligt ska vilja vara med.

För att jag själv ska kunna vara med på detta så många gånger som möjligt så tror jag det fungerar bäst med ett tema som tolkas fritt, då jag inte har så stora resurser. Gör man en film på ett tema så känns det också som att filmen blir mer min egen så att säga. Visst kan man tolka in ganska mycket i en titel, en plats och en känsla, men just dvärgar som Octavianus föreslår kanske är lite väl specifikt. Vi kan göra en kompromiss, vad sägs om att vi låser titeln och känslan och resten är fritt? Då kan vi diskutera hur vi tacklar att visa känslan och samtidigt hur vi kopplar det till titeln, om det nu behöver diskuteras överhuvudtaget. Tanken är väl att lära oss av varandra hur vi löser de tekniska bitarna som foto, redigering etc. Eller har jag fattat fel?
    Senast redigerad av Norbert den 2008-03-20 klockan 06:15.
    Googlar man inget får man inget veta.
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Norbert Visa inlägg
    Tanken är väl att lära oss av varandra hur vi löser de tekniska bitarna som foto, redigering etc. Eller har jag fattat fel?
    Nja, tanken är ju som sagt först och främst att vi ska ha kul och utveckla vår kreativa talang inom filmskapande. Givetvis skall vi lära oss saker på kuppen, men ju mer det börjar likna skoluppgifter ju mindre tror jag att intresset kommer att bli.

Men jag menade aldrig att vi måste använda oss av just 1 ord som arbete; Det var givetvis bara ett långdraget exempel. Kanske uttryckte mig otydligt. Vad jag menade var endast att vi inte får göra ämnet för specifikt eftersom ett simpelt ämne kan nå ut till fler människor.

Vad vi kommer att arbeta med är ju självklart en demokratisk fråga, eftersom valet sker genom en omröstning/poll. Jag startar en ny tråd runt slutet av nästa vecka, så att vi hinner diskutera lite mer här först, och då kan folk föreslå vad man vill - ett ord, en fras eller en kort berättelse. Allt är välkommet. Rösta gärna på flera saker!

Jag själv skulle trivas bäst med någonting som lämnar stor frihet kring själva handlingen och filmskapandet. Alla behöver inte arbeta med exakt samma sak för att kunna gynnas åt varandras olikheter i filmsätt, liksom. Tvärtom tror jag att man hade kunnat gynnas mer åt varandras olikheter ju större de är. Om ett större urval av olikartade filmer hade presenterats (med andra ord, baserat på en ospecifierad grund som har lämnat större frihet) så hade förmodligen det känts mer givande och intressant än om alla hade gjort en tolkning av samma situation.

Talar givetvis inte för någon annan, och jag hoppas verkligen att cirkeln kommer att vara givande för alla. Oavsett vad som kommer att dyka upp, så ser jag fram emot det!

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Om cirkeln ska utformas "demokartiskt" så lutar det åt en del uppstyrning känns det som. Då jag är Mr Fascist och Godedoktorn mer åt kommunisthållet. Så resultatet blir väll ungefär som norbert säger, lite lagom uppstyrt.
    Sen det där med dvärgar va bara mitt sätt att försöka att vara rolig, som visst inte verkade gå hem. Fast även om det är dvärgar med i titeln så kan man ju tolka det på många olika sätt. Fast namn ska man kanske inte ha med i titeln, då blir man lite väl bunden till just ett visst kön på en karaktär.

Reg.datum
    jul 2005

Standard

Sen det där med dvärgar va bara mitt sätt att försöka att vara rolig, som visst inte verkade gå hem. Fast även om det är dvärgar med i titeln så kan man ju tolka det på många olika sätt.
    Jag hajade skämtet. Jag menade bara att dra det som ett exempel på att det kan bli för specifikt när man styr upp det hela med ett gäng låsta variabler. Visst är det riktigt som du säger att man kan tolka in precis vad som helst även i dessa variabler, men då kommer filmerna ändå att bli så olika så att det blir lika svårt att diskutera som om man fick friare tyglar från början. Kort sagt, jag tror faktiskt inte att det spelar någon roll vilket av alternativen vi väljer. Jag kommer antagligen att försöka i vilket fall som helst, för jag tycker att det här är en rolig idé som faktiskt kan få igång filmskapandet.
    www.lantismedia.se

Besatt medlem Andreas Sjoebergs avatar
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Jag är på oavsett känns det som, jag vill dock att det ska kännas som min film när jag gjort den, det får inte vara för riktat. Att fånga en känsla + någon/några riktlinjer extra skulle kunna fungera rätt bra. Då kan man diskutera vad man kunde gjort bättre för att få fram känslan, vad som störde, upptäcka olika metoder och tillvägagångsätt i varandras filmer då man förmedlar samma känsla

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Vad tycker ni om att en ny avdelning borde skapas specifikt för cirkelns alla trådar?

Reg.datum
    maj 2007

Standard

kanske är en bra idé, men vi kan ju se om det blir ngt först, vi kan ju gott hålla till här på filmcafé och visa din film, sålänge.
    Nå, ska vi bestämma upplägget på cirkeln ngn gång, så vi kan komma igång och bestämma ngt tema så man kan börja göra en film.
    Ngn form av deadline bör vi ha också.

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Kom på hur man kan lägga upp hur vi väljer ämne.
    Om alla får lägga ett förslag var max, eller om man inte vill lägga ngt så behöver man inte. Då får man ta med hur många eller få parametrar som man vill.
    Sen i en ny tråd så har vi omröstning, där man kan rösta på allas förslag, förutom sitt egna, där får man helt enkelt lita på varandra att man inte röstar på sitt egna.
    så då har man så många parametrar som majoriteten känner för stunden. Ena gången kanske tema blir färgen blå, sen en annan gång kanske det, bli tre rädda människor i en brunn och en gris med blåa fötter i ett vinterlandskap. Allt efter hur man röstar. Ni fattar nog, tror ngn typ av denna modellen blir enklast, vad tror ni?

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Kom på hur man kan lägga upp hur vi väljer ämne.
    Om alla får lägga ett förslag var max, eller om man inte vill lägga ngt så behöver man inte. Då får man ta med hur många eller få parametrar som man vill.
    Sen i en ny tråd så har vi omröstning, där man kan rösta på allas förslag, förutom sitt egna, där får man helt enkelt lita på varandra att man inte röstar på sitt egna.
    Sker förmodligen automatiskt, men vi kan ha det som en regel, ja.
    så då har man så många parametrar som majoriteten känner för stunden. Ena gången kanske tema blir färgen blå, sen en annan gång kanske det, bli tre rädda människor i en brunn och en gris med blåa fötter i ett vinterlandskap. Allt efter hur man röstar. Ni fattar nog, tror ngn typ av denna modellen blir enklast, vad tror ni?
    Nej, jag fattar faktiskt inte. Skulle förslagen förändras beroende på hur man röstar?

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Sker förmodligen automatiskt, men vi kan ha det som en regel, ja.

Nej, jag fattar faktiskt inte. Skulle förslagen förändras beroende på hur man röstar?
    Nej, såklart inte, men man bestämmer ju när man röstar hur man vill ha det, genom att man röstar på det man vill ha, är det ngn som lagt upp md få parameterar så röstar man på den om man vill ha det, och e det ngn som lagt upp med många parametrar så röstar man på det om man vill ha det.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Nej, såklart inte, men man bestämmer ju när man röstar hur man vill ha det, genom att man röstar på det man vill ha, är det ngn som lagt upp md få parameterar så röstar man på den om man vill ha det, och e det ngn som lagt upp med många parametrar så röstar man på det om man vill ha det.
    Nu är jag med dig. Jag nämner det som en punkt.

Besatt medlem Simon Ws avatar
    Reg.datum
    feb 2007

Standard

Akta er så inte alla planer slutar som den här gjorde...

Ursäkta, kunde inte låta bli...
    De här planerna kommer nog bli nåt till slut!

Reg.datum
    sep 2006

Standard

haha det vore ju lite ironiskt om det slutade likadant, kanske inte förvånande då det har hänt redan en gång, men var det inte den GodeDoktorn som ska skapa tråden framöver? Då kan det inte bli fel!

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Andreas Sjoeberg Visa inlägg
    haha det vore ju lite ironiskt om det slutade likadant, kanske inte förvånande då det har hänt redan en gång, men var det inte den GodeDoktorn som ska skapa tråden framöver?
    Jag kan hålla i trådskapandet och ordningen, men för att cirkeln ska fungera krävs det att alla engagerar sig, håller sig aktiva i trådarna och informerar varandra om sina tankar och idéer. Ju mer folk postar, ju mer respons folk ger till cirkeln och till varandra, ju intressantare kommer det bli för alla att vara delaktiga i cirkeln.

Just nu ser det ju riktigt bra ut - vi är ett hyfsat lagom gäng som har funnit intresse i att skapa det är projektet, vi har en hyfsat gemensam uppfattning om hur vi ska arbeta, och vi verkar alla vara positivt inställda till cirkelns utveckling. Jag är riktigt nöjd med resultatet.

Tråden där vi kan föreslå ämnen att arbeta med lägger jag ut på lördag morgon.
    Fortsätt att posta här tills vidare. Försök att locka fler människor tills dess!

EDIT: Jag skulle behöva lite reflektioner kring hur lång tid vissa saker ska ta innan nästa steg i cirkelns utveckling:

• Hur länge behöver ämnesförslagstråden ligga uppe?
    • Hur lång tid behöver omröstningen ta?
    • Hur lång tid ska filmandet ta innan vi måste presentera våra filmprojekt för varandra?

Själv hade jag tänkt mig att förslagstråden och omröstningen skall ligga på en vecka vardera, och själva filmandet på kanske en månad. Vad tycker ni? Låter det rimligt?
    Senast redigerad av GodeDoktorn den 2008-03-26 klockan 21:44.

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Jag kan hålla i trådskapandet och ordningen, men för att cirkeln ska fungera krävs det att alla engagerar sig, håller sig aktiva i trådarna och informerar varandra om sina tankar och idéer. Ju mer folk postar, ju mer respons folk ger till cirkeln och till varandra, ju intressantare kommer det bli för alla att vara delaktiga i cirkeln.

Just nu ser det ju riktigt bra ut - vi är ett hyfsat lagom gäng som har funnit intresse i att skapa det är projektet, vi har en hyfsat gemensam uppfattning om hur vi ska arbeta, och vi verkar alla vara positivt inställda till cirkelns utveckling. Jag är riktigt nöjd med resultatet.

Tråden där vi kan föreslå ämnen att arbeta med lägger jag ut på lördag morgon.
    Fortsätt att posta här tills vidare. Försök att locka fler människor tills dess!

EDIT: Jag skulle behöva lite reflektioner kring hur lång tid vissa saker ska ta innan nästa steg i cirkelns utveckling:

• Hur länge behöver ämnesförslagstråden ligga uppe?
    • Hur lång tid behöver omröstningen ta?
    • Hur lång tid ska filmandet ta innan vi måste presentera våra filmprojekt för varandra?

Själv hade jag tänkt mig att förslagstråden och omröstningen skall ligga på en vecka vardera, och själva filmandet på kanske en månad. Vad tycker ni? Låter det rimligt?
    Haha, tidsramarna va precis de jag satt och funderade på också, kom till samma slutsats som dig.

Reg.datum
    sep 2006

Standard

Det fungerar nog bra med den tidsramen, vi kör ju en omgång också får vi se vad som behövs förändras

Reg.datum
    jul 2005

Standard

Det blir många trådar... men efter första omgången kan vi ju ha en utvärderingstråd där vi ger förslag på ändringar o s v.

Något som jag tycker kan ligga i reglementet är att vi slänger upp eventuella tester eller annat material, och slutligen den färdiga filmen, på vimeo.com. Det blir spelvänligt för de flesta som har flash installerat. Ett konto kostar inget och det är smidigt att ladda upp filmer, även i HD.
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Norbert Visa inlägg
    Det blir många trådar... men efter första omgången kan vi ju ha en utvärderingstråd där vi ger förslag på ändringar o s v.

Något som jag tycker kan ligga i reglementet är att vi slänger upp eventuella tester eller annat material, och slutligen den färdiga filmen, på vimeo.com. Det blir spelvänligt för de flesta som har flash installerat. Ett konto kostar inget och det är smidigt att ladda upp filmer, även i HD.
    Varför kan man inte få lägga upp den var man vill, typ youtube osv?
    Visst man får ju kvalle efter var man lägger upp den, men tycker man inte att kvallen e så viktig för att få fram sin film, så e det ju smidigt med youtube. Tycker helt enkelt att man får bestämma det själv.

Reg.datum
    jul 2005

Standard

Det har du iofs jätterätt i, men jag tycker ändå vi bestämmer oss för vilka format filmen ska laddas upp i så att de flesta kan spela upp filmen utan problem. Både youtube och vimeo spelar upp i flash, så båda är kanonbra alternativ. Det är för cirkelns bästa, så att vi kan koncentrera diskussionen på själva filmerna istället för att "trilskas" med olika format. Då går det även att bedöma filmerna på samma grunder. Bara en idé.
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Vi gör så här: Filmen som man har skapat ska läggas upp på någon video-upload sida, som youtube, vimeo eller metacafé. Om man sedan vill att folk ska kunna ladda ner originalet, själva filmfilen, så är det bara positivt och uppskattat, men inget krav - och då måste man givetvis nämna ifall det är ett speciellt uppspelningsprogram eller codec som man behöver ha installerat.

Även jag håller med om att alla ska kunna se filmerna. Bra idéer.

Reg.datum
    maj 2007

Standard

ok, nu förstår jag vad du tänker, jag tänkte ungefär som Doktorn. Bara man kan se den så e jag nöjd, sen om man kan ladda ner och ha att mysa med filmen var man än befinner sig, e ju bara bra.