Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 51

Ämne: Voodoofilm Filmskaparcirkel: [Inledning]

Besatt medlem GodeDoktorns avatar
    Reg.datum
    jan 2008

Standard Voodoofilm Filmskaparcirkel: [Inledning]

Introduktion:

Det här är inledningstråden för förslaget om en filmskapande-cirkel. Cirkeln är till för att filmskapare ska kunna dela på ett gemensamt ämne som ska utgöra basen för ett filmprojekt. Alla får vara med! Hur man väljer att filma avgör man själv. Man behöver inte arbeta ensam eller under press. Egentligen accepteras allt som har med kreativt filmskapande att göra.

Man behöver ingen supermodern utrustning för att deltaga. I princip klarar man sig med en vanlig videokamera. Kan man sedan redigera, lägga till effekter, blanda in en bra story eller kanske bjuda på något innovativt så är det varmt välkommet - men INGET KRAV! Du väljer själv HUR du vill spela in och skapa din film, vilken handling och budskap den ska ha m.m.. Endast fantasin sätter gränserna.

Schema för filmskaparcirkeln:

1. Först och främst måste vi bestämma oss för vilket ämne vi vill arbeta med. Det kan vara vad som helst, och ALLA får bidra med förslag. Förslagen kan postas om omdiskuteras i en diskussionstråd. Kom ihåg att ämnet måste kunna hanteras av alla deltagare, det kan alltså inte vara någonting orimligt - exempelvis, ett digitalt återskapande av kriget mot Helms klyfta ur Sagan om De Två Tornen kanske inte hade varit så givande för folk med begränsad kännedom eller tillgång till digitala effekter. Välj någonting simpelt och lämna det avancerade till fantasin av var och en.

2. När ett antal omtyckta ämnen har presenterats och omdiskuterats, startar vi en ny tråd där vi kan bestämma oss för vilket av dessa som har lockat mest intresse. Detta sker genom en omröstning där alla kan rösta på sitt favoritförslag. Det ämne som vinner röstningen blir det ämne som vi skall arbeta med.

3. Efter röstningen börjar själva filmskapandet. Till detta skapar vi en ny tråd, där vi kan diskutera varandras filmprojekt, före, under och efter produktion. Här kan vi kommentera, betygsätta och diskutera varandras filmer, be om hjälp vid problem osv..

Kommentar:

Som ni ser, fungerar det ungefär som en vanlig bok- eller filmcirkel.

Men innan vi börjar sätta upp datum för vissa saker så går det bra att berätta om sitt intresse. Är du intresserad av att deltaga i filmskaparcirkeln? Vad tror du kan förbättras? Ska det finnas några speciella regler?

Har du en tanke om något, var inte rätt för att posta den här.

ANMÄL DIG I DEN HÄR TRÅDEN!
    Senast redigerad av GodeDoktorn den 2008-03-17 klockan 21:10.

Besatt medlem Andreas Sjoebergs avatar
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Intresserad är man om ämnet som poppar upp passar ens filmstil.

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Andreas Sjoeberg Visa inlägg
    Om ämnet bara är ett tema eller en rubrik så är det nog anpassningsbart till många stilar...
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Om du skulle vilja arbeta med någonting särskilt så kan du ju förslå det när den tråden dyker upp.

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Jag e på... behöver lite kortare filmidéer för att sparka igång filmandet igen...
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Besatt medlem Octavianuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

jag e nog också på, beror så klart på det mesta. Men nog e jag på om mina förutsättningar e de rätta.

Besatt medlem Norberts avatar
    Reg.datum
    jul 2005

Standard

Jag håller med alla andra här. Jag skulle nog kunna vara med för att få något gjort. Ju mer ospecifikt "ämnet" blir, desto mer kan man tolka in i det och desto lättare är det för var och en att vara med. Dock håller jag inte med om att ett återskapande av kriget mot Helms klyfta skulle behöva bli mer avancerat än något annat. Det är ju upp till en själv hur man tolkar det. En kompis till mig återskapade hela trilogin med hjälp av lego och en krälande spiderman-figur (gissa vilken roll den fick spela).
    Googlar man inget får man inget veta.
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    dec 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Norbert Visa inlägg
    Jag håller med alla andra här. Jag skulle nog kunna vara med för att få något gjort. Ju mer ospecifikt "ämnet" blir, desto mer kan man tolka in i det och desto lättare är det för var och en att vara med. Dock håller jag inte med om att ett återskapande av kriget mot Helms klyfta skulle behöva bli mer avancerat än något annat. Det är ju upp till en själv hur man tolkar det.
    där håller jag med dig... om det blir "att återskapa kriget vid helms klyfta" då finns ju X antal lågbudget-alternativ... tennsoldater, pappfigurer, lego-gubbar... allt möjligt för dom stora mass-scenerna, och ju mer fantasifulla lösningar desto bättre

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Reg.datum
    sep 2006

Standard

Kan storyn utvecklas så att man förklarar varför det är olika karaktärer hela tiden? Kanske snygga klippövergångar där exempelvis ena personen kastar en boll en annan tar emot, någon stryker hundens vita fluffiga hår och i nästa klipp är det någon som drar handen genom en vit fluffig matta (finns väl någon snygg reklam med just den)?

Reg.datum
    mar 2006

Standard

Du menar att det skulle bli en hopklippt episodfilm? Jag uppfattade det som att man skulle göra en hel film var...

Kan storyn utvecklas så att man förklarar varför det är olika karaktärer hela tiden? Kanske snygga klippövergångar där exempelvis ena personen kastar en boll en annan tar emot, någon stryker hundens vita fluffiga hår och i nästa klipp är det någon som drar handen genom en vit fluffig matta (finns väl någon snygg reklam med just den)?
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Vad är denna tråden till för, att bara diskutera om cirkeln eller ska vi bolla fram en idé?

Som jag nämde i en tidigare tråd så gillar jag att man smalnar av mer, gärna ska få fram en känsla i en viss miljö, eller senario osv. Men då de flesta verkar vilja vara väldigt breda, får jag väll rätta in mig i ledet och acceptera det breda perspektivet.

När får man komma med idiot idéer?

Reg.datum
    jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Octavianus Visa inlägg
    Som jag nämde i en tidigare tråd så gillar jag att man smalnar av mer, gärna ska få fram en känsla i en viss miljö, eller senario osv. Men då de flesta verkar vilja vara väldigt breda, får jag väll rätta in mig i ledet och acceptera det breda perspektivet.
    Gör man som du säger och begränsar det hela till något specifikt så är det iofs lättare att diskutera själva processen. Annars skulle det nästan krävas en tråd per projekt för att det inte ska bli en enda röra av det. Så du har en poäng här tycker jag.
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Gör man som du säger och begränsar det hela till något specifikt så är det iofs lättare att diskutera själva processen. Annars skulle det nästan krävas en tråd per projekt för att det inte ska bli en enda röra av det. Så du har en poäng här tycker jag.
    Det va ungefär så jag tänkte, är lättare att insperera varandra också. Sen om man har kass fantasi, är det nog lättare att komma igång, om man inte måste hitta på så mkt själv.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Det här är bara en inledningstråd i vilken vi kan diskutera själva cirkeln som sådan. Det är alltså en upptakt, så att vi kan styra upp allting lite. Ju fler som meddelar sitt intresse i den här tråden ju bättre. Om, säg, en eller två veckor kan vi starta en diskussionstråd för vilka ämnen som skulle kunna arbetas med.

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Skulle vara bra att alla som vill vara med, skrev ungefär hur de vill att cirkeln ska vara utformad, så man får allas syn på det hela, så man kan komma överens om ngt bra. Motivera gärna varför ni vill ha det på ett visst sätt.
    Jag har ju tidigare sagt hur jag vill ha det.
    Blir väll i slutändan ngn form av kompromiss mellan olikas idéer.

Reg.datum
    sep 2006

Standard

Jag gillar den idén att förmedla en känsla, kan vara väldigt lärorikt både att se hur andra tänker som och hur man själv går tillväga.

Besatt medlem
    Reg.datum
    mar 2003

Standard

Det brukar vara kul att alla får göra något på ett visst tema, där temat kan vara konkret eller abstrakt. T.ex. "kärlek med förhinder", "A och B har en hemlighet tillsammans", "vatten", "frånvaro" etc.
    Martin Vilcans martin at librador.com
    Älskade mästerman - medeltidsfilm under förproduktion

Reg.datum
    jul 2005

Standard

Som det har diskuterats tidigare här på forumet så är många filmer i princip samma film i grund och botten när man rotar i själva strukturen. Star Wars och LOTR är praktexempel.

Med det i bakhuvudet kom jag på en idé som kanske kan passa. Skulle man inte kunna bestämma en specifik scen från en film, vilket som helst, och sen rotar var och en fram vad den egentligen handlar om och skriver om den till oigenkännlighet? Alla producerar naturligtvis sin egen film kring scenen sedan. I övrigt är det fria tyglar.
    www.lantismedia.se

Reg.datum
    mar 2006

Standard

Jag gillar det där med att ta en specifik scen, kortare steg mellan tanke och handling och ändå tillräckligt med utrymme för olika tolkningar, dvs det är inte mest lik originalet som vinner...

Reg.datum
    dec 2004

Standard

Som det har diskuterats tidigare här på forumet så är många filmer i princip samma film i grund och botten när man rotar i själva strukturen. Star Wars och LOTR är praktexempel.

Med det i bakhuvudet kom jag på en idé som kanske kan passa. Skulle man inte kunna bestämma en specifik scen från en film, vilket som helst, och sen rotar var och en fram vad den egentligen handlar om och skriver om den till oigenkännlighet? Alla producerar naturligtvis sin egen film kring scenen sedan. I övrigt är det fria tyglar.
    Polti kom fram till att det endast finns 36 olika orginella plots... och många anser att flera av dom uppräknade är variationer på samma tema...

Det är inte lätt om man vill göra nått nytt

bara det hela kommer igång så skiter jag egentligen helt i vilka tyglar som finns

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Det här kan bli riktigt kul. Hittills är vi ca 8 pers som har visat intresse.

Nästa vecka startar jag nästa tråd. Håll ögonen öppna.

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av GodeDoktorn Visa inlägg
    Det här kan bli riktigt kul. Hittills är vi ca 8 pers som har visat intresse.

Nästa vecka startar jag nästa tråd. Håll ögonen öppna.
    Sweet, sätter du upp tydliga regler då, som försöker tillgodose allas intressen, eller hur blir det?
    Alltid bra med ngn som bestämmer, så kan man komma med förslag och påhitt till dess, som du får ta i beaktning.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Sweet, sätter du upp tydliga regler då, som försöker tillgodose allas intressen, eller hur blir det?
    Jag tänkte faktiskt skriva in en kort regellista i den här tråden, men visste inte vad jag skulle skriva. Hets mot folkgrupp, rasism och kränkningar får självklart inte förekomma. Men förutom det har jag hjärnsläpp. Vad har du för idéer?

Hade gärna velat höra även andras åsikter kring den här frågan.

Reg.datum
    maj 2007

Standard

En praktisk sak jag funderat på.
    När man startar ett nytt ämne, så är det viktigt med numrering, tex filmcirkel 1, diskusiontråd, filmcirkel 1, projekttråd.
    Sen när man har gjort sin film, lägger man in den i visa min film forumet. Då döper man den till filmcirkel 1, (filmens namn) (längd)

Sen när man klar med första delen, så döper man den andra till 2, när man ska köra om från början och göra nya filmer.
    Allt detta för att det ska gå att på ngt vis få lite ordning så att man vet vad som tillhör.

Sen en kul grej, är om alla har samma namn på sin film, sen kanske man har sitt Nick efter.
    så i visa min film kanske det står Filmcirkel 1, intergalaktisk särprägling - octavianus (4.32)

Sen, då alla har samma namn, så får man göra sin film så den passar till titeln med sin egen tolkning. Fast mer ramar en så bör det finnas.
    Sen måste det ju inte vara samma varje gång.

Men tex så här,
    Först har man en titel på sin film, som alla följer
    Sen kanske man bestämmer ett senario, tex en kopia på en filmscen eller kanske typ av plats man ska förhålla sig till.
    Sen en känsla man vill framhäva, tex euforisk, kåt, intetsägande arg, bajsnödig osv.
    fast ibland kanske man skiter i känsla och kör en karaktär som måste vara med tex, snoriga svenne med det ena benet kortare än det andra eller kanske Alfred Nobel på speed.

Så anvisningen för ett cireklsenario kanske ser ut som följer
    Titel - "dvärgar anfaller Mia"
    Senario - En bänk utomhus.
    Känsla - Hunger

Detta är ett förslag från mig, vad tror ni?

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Detta är ett förslag från mig, vad tror ni?
    Jag vet inte om den här mallen faller i min smak. Att både ange en situation, plats och känsla är för begränsande. Ett enda alternativ, exempelvis ett ord, fras eller mening, ger ju större frihet och svängrum för fantasi och kreativitet - annars kan vi ju lika gärna posta ett färdigt manus och be folk tolka det (vilket vore en intressant idé i sig men på en alltför hög skoluppgift/läx-nivå). Ju mindre press på hur och vad det är som ska filmas, ju bättre.

Men med regler menade jag egentligen inte saker som berör själva filmandet, utan snarare saker som vi borde anpassa oss till för att få ett behagligt flyt på filmcirkeln; exempelvis att diskriminerande material inte får förekomma; att vi måste hålla oss till de datum som har angivits; att vi måste dokumentera det vi arbetar med (ex.vis dagbok), och dylika punkter. Förslag på sådant också?

Angående ditt förslag om hur vi skulle presentera våra projekt - vilket jag hela tiden hade föreställt mig skulle ske i en gemensam tråd - så håller definitivt jag med dig. En tråd för varje projekt vore verkligen perfekt. Nackdelen är att det skulle bli en hiskeligt massa "Voodoofilm Filmskaparcirkel: Min film!"-trådar i Kolla Min Film-avdelningen. Hur lösa?

Kanske Pace är en ängel och startar en separat avdelning för cirkeln? Där kunde vi hantera alla diskussions-, omröstnings-, produktions-, dagboks- och presentationstrådar.

P.S. Upptäckte det avancerade redigeringsläget för inlägg. Snyggade till startinlägget.