Gå till innehåll

Belissimo (eller hur det stavas)


Moiraine

Recommended Posts

"Udda" är det första ord som dyker upp. Ärligt talat vet jag inte om det är positivt eller negativt.. Det känns realistiskt, men ändå så fruktansvärt avlägset. Ganska, ja, stötande också. I alla fall om jag har förstått det rätt. Är Sten Marcus far som antastade/våldtog Marcus när han var liten? Det kanske är uppenbart, men jag är fruktansvärt trött just nu och måste gå och lägga mig ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet, förlåt, jag kan inte skriva en normal berättelse. Det blir alltid så psykologiskt vrängt. Men sådan är jag. :)

 

Angående Sten och Markus så är Sten hans f.d styvpappa, ja. Inte biologiska. Så långt är jag inte villig att gå än.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och de två inleder en relation i slutet?

Än en gång, väldigt udda, men jag börjar luta åt den positiva tolkningen av ordet. Bara en fråga, vad är det du vill ha sagt med den här filmen? Eller är det bara en skildring av hur livet kan ta oväntade vändningar?

Jaja, nu måste jag gå till bussen när som helst ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det var trevligt att du lutar åt det positiva. :)

 

Hur som helst är berättelsen delvis en bild av ödets ironi.

Men det är också fler av mina studier i psykologi från olika håll.

Det att Markus mår dåligt av sitt utseende trots att det borde vara positivt för honom, men eftersom människor gör honom till en stereotyp han aldrig velat vara reagerar han motsatt.

Och naturligtvis den omvända psykologin i att han överhuvudtaget har en slags relation till Sten från början. Trots att Sten är den som skadat Markus mest av alla dras Markus till honom för att bortsett från övergreppen är det Sten som står för tryggheten i Markus liv.

 

Fin liten och kort utläggning innan skolan. ;)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Gillar skarpt idén med styvpappan (det kom dock aldrig fram att det var en styvpappa det handlade om) och sonen (var det Marcus han hette? Mitt namn/ansiktsminne är det sämsta någonsin skådat). Tycker du borde ge den mycket mer utrymme!

 

Jag tycker dock att du har alldeles för många och korta scener. Man tillåts aldrig riktigt komma karaktärerna in på livet. Det händer för helt enkelt för mycket på så kort tid. Jag tycker du ska korta ner manuset och ta väck t.ex. delarna med flickvännen och hennes vänner. Koncentrationen bör endast ligga på Marcus.

 

Men det är så klart endast min personliga åsikt. Jag har aldrig fått någon utbildning annat än Internet och egen erfarenhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Sluten Cell nr 13. Fokus borde ligga på den ytterst intressanta historien mellan Sten och Marcus. DÄR har du verkligen något att berätta! Strunta framför allt i flickvännens kompisar, de tillför ingenting. Olof är inte heller så spännade, men det går ju att ändra förstås. Nej, det som i alla fall jag fastnar direkt för är den mycket komplicerade relationen mellan son och styvfar.

 

Som det är nu är det för mycket på för kort utrymme och som SCN13 också skrev, man känner inte för karaktärerna (Marcus) han blir för ytlig. Men det går att åtgärda. Det är ju det manusutvecklingsarbete och inputs är till för!

 

Dialogen bör du nog jobba en del med. Jag tycker den känns styltig, vilket dialog har en tendens att göra när den nästan bara handlar om frågor som får raka och ärliga svar. En kille som Marcus skulle knappast svara på sådana frågor överhuvudtaget. Tror jag.

 

Om juryn kan se potential har du stor chans. Tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med "mandork" om att den verkligen är udda men det lutar som sagt åt det positiva hållet.

___________________________________________________________

Jag gillar den helt enkelt men det kan väll vara för att jag gillar lite "udda" filmer.

-------------------------------------------------------------------

Mitt betyg om jag ska sätta något så får det nog bli en nia av tio, inte full poäng pga att det tex inte framgick att Sten var Marcus styvfar.

-----------------------------------------------------------------

Jag skickar även med en fil med manuset där du kan läsa vad jag tycker du ska se över angående manuset.

 

Lycka till! //Adam

Manus -belissimo.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kollat igenom Adams förslag och måste nog säga att jag inte kan hålla med om ändringarna. Jag tänker inte förklara hur jag själv skulle vilja ha det, det gör jag någon gång när jag har tillräckligt med ork ;)

Innan jag slutar så undrar jag hur du (Adam) lyckades konvertera pdf-filen till ett vanligt Word dokument. Nån slags anti-distiller eller? :p

Länk till kommentar
Share on other sites

ojojojoj............

Det kommer jag nog inte ihåg, men jag markerade allt på nåt sätt och kopierade, sedan klistrade jag in i word...

men jag ska fundera så säger jag sen hur det gick till.

Angående mina ändringar så kan väll endel kanske vara lite överdrivna etc men jag står fast vid att jag skulle vilja ha det så.....

men det är ju jag!!!!!

 

//Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

WOHOO! Det funkar igen, äntligen. Tackar för alla kommentarer.

 

Jag ska passa på att förklara min oigenomtänka poäng med dett manus skrivet på 30 minuters lunchrast.

Av erfarenhet är det inte alltid trevligt att vara vacker. Nej inte min egen erfarenhet, men tack vare en vacker pojke som är namne till huvudrollen här och en flicka som är otroligt vacker. Deras liv är så invirat i fördomar om dem att de börjar så ner på sig själva.

De faller offer för Jantelagen så att säga, genom att acceptera att folk SKA kunna hacka på dem och hata dem för att de är stereotypiskt vackra människor. Hela deras liv bygger på det.

 

Hur som haver, det var lite mitt försvarstal för flickvännens skryt och hennes kompisar, och även Olofs arvundsjuka. :)

Jag har inte hunnit läsa Adams ändringsförlag än, men jag ska kommentera det också.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Ed.

 

I övrigt tänkte jag bara påpeka att jag funderar lite på vad Poolkillen skrev och en tanke jag har är att göra om den till ett teatriskt manus (för film fortfarande dock), och ja även naturligtvis plocka fram relationen mellan Sten och Markus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...