Gå till innehåll

Bygga egen "steadicam"


ODDNAME

Recommended Posts

Zyx:

 

Hur tung kamera har du där? Jag har själv försökt mig på att bygga det här, men har fastnat vid västen, den sitter inte riktigt bra och jag antar att jag kanske borde bygga lite mer likt din med en ryggrad som stabiliserar bättre. Ehm. Att du satt fäste på högersidan, finns det någon tanke bakom då? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick de av en kompis som hade dom liggande. vet inte var de kommer ifrån från början. Han viste inte själv. Men jag håller på o letar för att jag är lite sugen att börja tillverka arm + väst för att sälja.

Finns det intresse? hur mycket kan ni tänka er att betala?

OBS den passar bara till Flycam modellerna. 3000, 5000 och 6000. Fjädern är instellningsbar för olika vikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. det ser bra ut, det enda som är lite dålig med min är att den vrider sig lite i mitten av all vikt. inte mycket alls men tillräcklig för att jag ska irritera mig på det. Det påverkar inte kvaliten på stabiliseringen. Jag kan motverka det genom att vrida lite på kopplingen på västen. Nästa prototyp kommer att vara bättre. Jag ska rita den in i minsta detalj i 3D, exportera det till CAD och åka in till nån verkstad o fråga vad dom skulle ta för att bygga den. alternativt att dom bygger de svåra delarna och så sätter jag ihop allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm samma här, armen vrider sig av vikterna eller av obalansen till västen. :/ Ehm ah jag har som för lite tid just nu att göra något åt den, ska filma 2 sketcher till fredag, skriva signaturmelodier till sketcherna, och samtidigt jobba med julkalendern. Mycket just nu. Men posta gärna filmen så snart som möjligt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Yes. Ska filma lite testmaterial på onsdag till musikvideon vi håller på med. Lägger upp det på torsdag.

Min steadycam arm vrider sig inte vid kopplingen utan den vrider sig lite mellan armarna. Men som sagt är det jättelite. Jag kan släppa kameran helt och den håller sig på plats men då måste jag luta kroppen lite till höger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Alltså fyfan vad jag stör mig på alla länkar som inte fungerar! Kan inte se en enda i den här tråden.

 

Förutom filmen på den där dryga jäveln som förklarade hur en steadicam fungerade -.-

 

Ifall du har lust så får du gärna posta några bilder igen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Bästa billiga hemgjorda steadicam jag sett
vad tycks?

Jag fundera på att göra en så'n.

Här är instruktionerna för alla intresserade http://www.yb2normal.com/DIYsteadicam2.html

 

Någon som vet var man kan köpa ett handtag som liknar det han använder här?

Ett handtag med någon slags kulled ovantill så den kan vinkla sig ett par grader åt alla håll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...