Gå till innehåll

Bygga egen "steadicam"


ODDNAME

Recommended Posts

Som rubriken säger så tänkte jag starta en tråd om att bygga egen steadicam.

En hel rigg med väst och allt. Tänker använda tråden som en logg för bygget med.

Men har ni tips att dela med er av så skriv gärna.

 

Det som är tänkt att användas är lite Aluminium U-profiler, fjädrar, kullager.

Sen lite annat som inte är värt att nämna, då det materialet jag skrivit är det viktigaste.

Har inget direkt att skriva om hela bygget just nu, planerat att ta det som det kommer och ta varje problem som det kommer. Men som sagt, tips är välkomna :)

 

En liten intressant sida att se och läsa på

http://homebuiltstabilizers.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo den har jag sett =) Men der är ju inga riktiga Steadicams precis, mitt gamla bygge är med där också. Men jag ska börja hamstra material på måndag är det tänkt.

Så då ska vi se hur jag gör med allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Första köpet genomfört, för att förenkla det hela lite.

Köpte mig en flycam 5000. Så slipper jag momentet med gimball och hela köret =)

Möjligtvis ett nytt handtag, men det är så enkelt så ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den verkar ju faktiskt riktigt ok på bild i alla fall =) Så du har ju lyckats i alla fall =D

Just gimball och hela den yttre delen är det jag tycker verkar svårast, och därför beställde jag en flycam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lyckas är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Vissa saker kräver en del arbete, som hela kamerastabiliseringsdelen (gimbal, motvikter och hela köret) Men det fular jag mig som sagt med, tack vare flycam 5000. Själva fjädringen är en barnlek med, så länge man kan ändra draget =)

 

Det som är på G just nu är, beställt 22 kullager, och på torsdag blir det att åka till en firma för att få lite U-profiler i Alu.

 

http://www.lolz.se/uploader/pics/final.jpg

 

En liten skiss på hur jag tror det kommer sluta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har beställt själva "handtagsdelen" med kamerafäste och vikter. Arm och väst är det jag bygger. Så flycam 5000 är bara en handhållen stabilisator likt den på alla armar =)

 

http://www.lolz.se/uploader/pics/final_rea-steadi.jpg

 

Detta är det jag ska bygga, samt väst. Imorgon får jag mina alu-profiler, kapade i rätt längder. Lämnat iväg ritning på att få lite distanser tillverkade så att jag vet om de passar mina kullager. Samt väntar på att få allt klargjort så en jag känner kan tillverka resterande delar med cnc-fräs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte uppdatera lite till med ännu mer aktuella bilder.

 

En bild på hur länken ska monteras, inga konstigheter. Kullager, distanser, M6skruv

samt aluminiumlänken med gängade hål.

http://www.lolz.se/uploader/pics/lank_M6.JPG

 

Sen förhoppningsvis den slutliga designen. Bestående av 10 delar exkl monteringsmaterial.

Förutsatt att min cnc-kille kan fräsa som jag vill

http://www.lolz.se/uploader/pics/hela_net.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu väntar jag bara på att min kompis bror ska få tummen ur och fräsa åt mig =)

Fjädrarna är inte riktigt bestämt än. Antagligen en axel rakt igenom profilerna på ena sidan och ett spår på motsatt sida för att kunna ställa in spänningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Liiiiten uppdatering. I väntan på att få delar frästa började jag så smått med västen

http://www.lolz.se/uploader/pics/west.jpg

 

Skurit till ett gammal liggunderlag vilket verkar funka bra (än så länge)

Ska klä med lite enkelt men tåligt tyg (bävernylon blev det). På framdelen av västen ska en platta fästas vilken även kommer ha fästet för själv armen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspireras på, gör ungefär samma själv :P

Finns ju ett helt forum enbart för att bygga en sån här rigg =)

 

Just nu väntar jag på fräsandet av delar. Ett smärre bakslag är mina distans-prototyper jag fick idag som inte passar 100%. Men ett framsteg är att jag fick min Flycam 5000 idag. Funkar oväntat bra.

 

http://www.lolz.se/uploader/pics/flycam5000.jpg

Där är sötnosen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Får man fråga vad du behöver armen till? Det ser inte direkt ut att vara någon tung rigg det där. Hur många gram väger en HV20?

 

Jag körde en Moviecam på 15 kilo en gång. Då behövdes det arm kan jag säga. Och ny ryggrad. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Armen ger ju en nästintill smärtfri rörelse av kameran oavsett om du går eller springer, oavsett tyngd (rätt inställd då).

Och det går inte att hålla som man ska alltför länge utan en arm kan jag säga =)

Och inte helt stabilt utan heller.

 

Sen på kakan ska även en monitor och ett litet blybatteri.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte tvärtom. Är kameravikten så otroligt liten är det nästan mer i vägen med en arm. Men det kanske beror på hur starka armar man har. Jag byggde en liknande lösning för en HC1 med 35-adapter för en grej och upplevde aldrig vikten som något problem utan arm.

 

När Garrett Brown höll kurser för blivande Steadicam-operatörer brukade dom få dansa vals barfota en dag med en stol på rak arm framför sig (med syftet att stolen skulle skaka så lite som möjligt). För att vänja sig vid att röra sig som dansare med belastning.

 

Garret Brown tycker ju också själv att den vanliga Steadicam-konstruktionen inte är optimal när kameran börjar väga för lite. Det var därför han ritade JR/Merlin-konstruktionen. När vikten blir så liten menar han att att det är superviktigt att flytta basen av kameran direkt över handen istället för en bit utanför handen som det blir med en liten pole med gimbal och handtag på sidan. Sen är det såklart så att många tycker att den vanliga konstruktionen ser "tuffare" ut. Det är ju lite en imagegrej (där funktion faktiskt åsidosätts). De små kamerornas lilla tröghet får mycket bättre bildresultat på en Merlin än på den klassiska konstruktionen som är designad för kameror med mycket större tröghet. Det är trögheten hela Steadicamidén bygger på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men du Munthe, vilket ger finast bilder då, en liten kamera med sådan rigg du tycker passar till den, eller en stor fet kamera med hela monster riggen?

För är det det senare, så för att få finare bilder (stabilare) så är det väll bara att kasta på några extra kilon på kameran, så det blir som en stor kamera, vilket ger bäst bilder?

Länk till kommentar
Share on other sites

de där konstiga delarna som länkar, måste de vara i alu då? jag tänkte kan du inte göra dem i metal, så du kan svetsa och greja ihop det själv, kanske enklare. Väger en hel del mer, men de är ju inte så stora så kanske funkar.

Sitter mest och funderar på hur jag skulle göra om jag skulle göra en, då skulle jag nog svetsa länkprylarna, fast kanske blir för tungt, men det kan väll inte vara så farligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mer tyngd kräver kraftigare fjädrar, sen blir det mycket jobbigare att bära.

Det verkar inte mycket, men det blir ju en hävstångseffekt, så blir dessutom mer krafter som verkar på själva bygget.

 

Visst har jag tänkt på att göra skiten i järn eller stål och bara svetsa. Men litar hellre på cnc än egna mått och byggkvalitet. Pratar med en person som är stor inom diy-scenen.

Ska se om hans cnc-nisse vill göra lite åt mig.

 

 

Annars får jag kolla vad ett riktigt företag tar för jobbet. Har helt plötsligt mer pengar till projektet än när jag började, så kanske kan få det för ok pris ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...