Gå till innehåll

Vad skall man med en filmutbildning till?


belarus

Recommended Posts

Alltsa, de flesta som haller pa med film och ar bra har hallt pa sen de larde sig att ga, de har helt enkelt tranat sig med det ena och det andra.

 

Du har gjort 2 kortfilmer, har nagon betalat for att se dem, ar de bra nog for att nagon skulle vilja betala? Varfor skulle en producent anstalla dig? Att du ber'o'r kommer inte ber'o'ra producent som mer eller mindre bara ar intresserad av att fa pengar tillbaka fran filmen. Varfor ska producenten ta dig och inte tant Lena som gar med matkassar forbi fiket dar du sitter pa intervjuen som du lyckats fa med producent om eventuellt jobb? - Det e du som maste bevisa att du behovs och kan hjalpa producenten (din arbetsgivare). Hur har du tankt bevisa att det du gor ar battre an vilken annan person? For att gora film sa behover du en resume, jag fick borja jobba som klippare for min larare behovde mig, sen fick jag hans jobb eftersom han inte hunnit med, efter det sa har jag fatt jobba som kameraman ocksa, detta pa en dokumentar som sen nar den ar fardig sa far jag antagligen en imdb credit... Jag behovde inte en reel eller sa, men jag fick ju som sagt jobbet for min larare rekommenderade mig och han gjorde det eftersom jag jobbat som assistent at honom. Jag skulle jobba som PA pa CafeFX (special effekter pa Spider-Man 3, Pan's Labyrinth, Master and Commander, etc) tidigare om det inte vore for att jag inte har korkort (maste tyvarr bila), det erbjudandet fick jag genom min larare som har sett vad jag kan. - Sa vad ar poangen? For mig sa har jag fatt jobb genom kontakter jag fatt genom skolan och de kontakterna har blivit varda nagot da de satt vad jag gjort i skolan.

 

Jaa du har rätt. Sitter nu och funderar mycket, du gick verkligen in på det. Det hjälper mycket Tack för dem :-). En fråga bara, flyttade du till USA för att studera vidare med 'Film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltsa, de flesta som haller pa med film och ar bra har hallt pa sen de larde sig att ga, de har helt enkelt tranat sig med det ena och det andra.

 

Du har gjort 2 kortfilmer, har nagon betalat for att se dem, ar de bra nog for att nagon skulle vilja betala? Varfor skulle en producent anstalla dig? Att du ber'o'r kommer inte ber'o'ra producent som mer eller mindre bara ar intresserad av att fa pengar tillbaka fran filmen. Varfor ska producenten ta dig och inte tant Lena som gar med matkassar forbi fiket dar du sitter pa intervjuen som du lyckats fa med producent om eventuellt jobb? - Det e du som maste bevisa att du behovs och kan hjalpa producenten (din arbetsgivare). Hur har du tankt bevisa att det du gor ar battre an vilken annan person? For att gora film sa behover du en resume, jag fick borja jobba som klippare for min larare behovde mig, sen fick jag hans jobb eftersom han inte hunnit med, efter det sa har jag fatt jobba som kameraman ocksa, detta pa en dokumentar som sen nar den ar fardig sa far jag antagligen en imdb credit... Jag behovde inte en reel eller sa, men jag fick ju som sagt jobbet for min larare rekommenderade mig och han gjorde det eftersom jag jobbat som assistent at honom. Jag skulle jobba som PA pa CafeFX (special effekter pa Spider-Man 3, Pan's Labyrinth, Master and Commander, etc) tidigare om det inte vore for att jag inte har korkort (maste tyvarr bila), det erbjudandet fick jag genom min larare som har sett vad jag kan. - Sa vad ar poangen? For mig sa har jag fatt jobb genom kontakter jag fatt genom skolan och de kontakterna har blivit varda nagot da de satt vad jag gjort i skolan.

 

Jaa du har rätt. Sitter nu och funderar mycket, du gick verkligen in på det. Det hjälper mycket Tack för dem :-). En fråga bara, flyttade du till USA för att studera vidare med 'Film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaa du har rätt. Sitter nu och funderar mycket, du gick verkligen in på det. Det hjälper mycket Tack för dem :-). En fråga bara, flyttade du till USA för att studera vidare med 'Film?

Jag studera inte vidare med film eftersom jag aldrig studerat det innan. Dock sa har jag kollat pa film som fa och varit valdigt, valdigt intresserad innan dess.

 

Men jag kan saga sahar, jag traffa ett par manniskor har i USA som gatt pa filmgymnasie innan, och de flesta har sugigt hart. Parker har pa forumet gick pa filmgymnasie och han ar valdigt bra, men det handlar mer om personlighet och installning. Det ar upp till en sjalv att lara sig saker, det ar upp till sig sjalv att hitta sin stil.

 

Jag kanner inte att jag borja for sent nar jag var 19 ar. Man far ju anda tanka att film handlar om ansvar sen nar man gor filmer, sa aven om du ar talangful sa maste man kunna ta ansvar osv. vilket e svart som ung. Aven svart for mig nu som 22 aring :) Liksom, de flesta regissorer debuterar med en langfilm nar de ar 35 ar, och da gar man knappast i skola tills man ar 35...

 

Sa varfor ar det 35 ar? Darfor da har man gjort tillrakligt manga saker for att visa att man kan klara av en langfilm. Du kommer pa samma satt inte hitta manga VD:s eller hoga chefer som ar unga pa andra arbetsmarknader (IT exkluderat).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag studera inte vidare med film eftersom jag aldrig studerat det innan. Dock sa har jag kollat pa film som fa och varit valdigt, valdigt intresserad innan dess.

 

Men jag kan saga sahar, jag traffa ett par manniskor har i USA som gatt pa filmgymnasie innan, och de flesta har sugigt hart. Parker har pa forumet gick pa filmgymnasie och han ar valdigt bra, men det handlar mer om personlighet och installning. Det ar upp till en sjalv att lara sig saker, det ar upp till sig sjalv att hitta sin stil.

 

Jag kanner inte att jag borja for sent nar jag var 19 ar. Man far ju anda tanka att film handlar om ansvar sen nar man gor filmer, sa aven om du ar talangful sa maste man kunna ta ansvar osv. vilket e svart som ung. Aven svart for mig nu som 22 aring :) Liksom, de flesta regissorer debuterar med en langfilm nar de ar 35 ar, och da gar man knappast i skola tills man ar 35...

 

Sa varfor ar det 35 ar? Darfor da har man gjort tillrakligt manga saker for att visa att man kan klara av en langfilm. Du kommer pa samma satt inte hitta manga VD:s eller hoga chefer som ar unga pa andra arbetsmarknader (IT exkluderat).

 

vad är VD:s?

Okej men jag har verkligen lärt mig mycket här och insett saker som jag verkligen bör tänka på . Man tackar för det:) Men jag ska göra mitt bästa och tack för dina råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

LÄGG AV NU OM DETTA

Uttjatat ämne. Alla vet att filmskapande har att göra med varje persons inre. Om man vill löjliga yttre grejer finns kurser för det.

/nils

Pffss... En persons "inre", lycka till att fa ut ditt "inre" om du inte har vertygen eller kunskaperna for det.

 

Vare sig du vill det eller inte sa kommer folk domma dig ut efter hur bra du utfor dina projekt. Visst, "Story is King" osv. men jag har satt vadigt manga bra stories forstoras av uselt craftmanship. Men jag har sett daliga stories med bra craftmanship och de kanske inte heller sa bra, men da finns det oftast inte lika manga storande moment, daligt ljud, bild, effekter, etc.

 

Sen ar film nagot som hanger valdigt mycket pa sammarbete, och gar man i skolan sa far man garanterat lara sig sammarbeta med idioter som suger pa film o allt annat, vilket kommer handa sen ute i "verkliga livet ocksa".

 

Honey, VD e verkstallande direktor, hogsta chefen i ett foretag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om någon tagit upp detta...

 

Jag söker till skolor nu till hösten och för mig handlar det till en väldigt stort del om att köpa mig tiden till att enbart syssla med film. Jag har utrustning, men jag jobbar heltid och studerar på halvfart vilket inte fungerar så väldigt bra i kombination med mitt filmande.

 

Studielån och csn är för mig det bästa sättet att köpa mig tiden att kunna genomföra de projekt jag vill samt förhoppningsvis få en bra showreel och en praktik som kan leda till mer erfarenhet.

 

Hur bra ideér man än har så måste man ha tiden att genomföra dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om någon tagit upp detta...

 

Jag söker till skolor nu till hösten och för mig handlar det till en väldigt stort del om att köpa mig tiden till att enbart syssla med film. Jag har utrustning, men jag jobbar heltid och studerar på halvfart vilket inte fungerar så väldigt bra i kombination med mitt filmande.

 

Studielån och csn är för mig det bästa sättet att köpa mig tiden att kunna genomföra de projekt jag vill samt förhoppningsvis få en bra showreel och en praktik som kan leda till mer erfarenhet.

 

Hur bra ideér man än har så måste man ha tiden att genomföra dem.

Det ar nog denna orsak som faktiskt ar en av de basta med att ga filmskola, och det ar att man da kommer pyssla heltid med film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Det finns verkligen riktigt dumma och naiva människor på det här forumet och förhoppningsvis tillfaller det en väldigt ung ålder hos genomsnittet här. Bara tanken att ställa en "retorisk" fråga om filmutbildningar är något värt är så otroligt korkat...

 

Att förövrigt anse en utbildning i juridik är mer "seriös", vad nu det är, väldigt talande. Åk ut och se världen är din utbildning? En filmskapare gynnas lika mycket av en filmutbildning som en arkitekt eller någon som vill designa kläder; att ha sett världen lär hjälpa men om du tror att dina två hobbyfilmer med polarna är värt 10 års erfarenhet med proffs från hela världen och en samlad grupp människor som inget annat vill än att skapa film tror du väldigt fel.

 

En bra filmskolan ger dig plattformen för att utveckla din talang, och ja, det krävs talang för att skapa bra film. Det inte sagt att de flesta inte lyckas använda den utan flera års utvecklande. En skola ger dig den möjligheten. Med din attityd kommer du dock inte komma in ens på din lokala fritidsgård så antar att skoltankarna för dig är klara. Lycka till efter gymnasiet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog säga att tekniken gör 70% utav en film. Den måste vara bra gjord annars vill man inte se skiten hur bra story det än är.

 

 

jag vill tillägga av tidigare erfarenheter + vad ja har sett på nätet att story spelar visst roll..Finns filmer som är bra gjorda men med en kass story och frö den delen kassa skådespelare kan man lika gärna kasta dem i soptunnan,,,

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Martin, du borde se Primer ifall du inte redan gjort det. En film som utan tvekan vore bättre gjord med bättre teknik, men god damn vad bra story den har. Och i slutändan är det det som räknas. Vänd på siffrorna 70% story och 30% teknik så är du närmare sanningen.

 

Teknik är för dom som vill visa något snyggt (tillfällig onani)

Story är för dom som vill berätta något (långvarig tillfredsställelse)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Har gått igenom inläggen här o håller med o inte håller med på vissa saker.

 

Jag håller på o söker till Vancouver Film school just nu o det bästa med det hela jag kan se är att man får jobba med folk från filmbranschen som har MÅNGA år på sig.

 

Om man kollar på olika regissörer så är det ett gäng som ALDRIG har gått filmskola o samtidigt lyckats riktigt bra.

 

Jag håller med att man bara måste kunna veta ljust, kamera o alla annat viktigt i hur man gör en bra film.

Men när de kommer till kritan så ser jag att nr.1 är att MAN MÅSTE ÄLSKA FILM, MAN MÅSTE VARA PASSIONERAD I FILM,

Steven Spielberg gjorde så himmla mycket film han bara kunde när han gick på filmskolan i Los Angeles, lärarna sa att han var iväg o gjorde film mera än o vara med på klasserna, det är en tuff branch men GE FÖR FASEN ALDRIG UPP!

 

 

När det gäller manusförfattande så kan man lära sig det på egen hand, inte något man ska behöva betala en massa pengar för när man kan lära sig det själv.

 

Någon mer än jag som följt utvecklingen av filmen "IRON SKY", de gjorde en teaser av den o visade den på Cannes film festival.

De har lyckats få in över ca.178 000 Euro från europeiska film institutet.

 

 

Säger allt, kan du göra film o har svårt o få pengar, gör en jätteintressant teaser, trailer eller kort film o visa upp den på filmfestivaler (satssa om du kan på de största) för där får man störst uppmärksamhet o många små independent filmer har blivit köpta av filmbolag genom att ha visats på sådana ställen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag har inte läst igenom denna tråd pga av tidsbrist för tillfället.

Många regissörer är självlärda genom "learning by doing" och assistentjobb. Regissörens huvuduppgift är att framföra en gestaltning. Visa regissörer som gjort film har hållt på med teater innan där det jobbat sig uppåt på ett eller annat sett.

 

John Cassavetes har en skådespelarutbildning genom den utbildningen lärde han sig gestalta. I hans filmskapande var bugetarna aldrig speciellt höga och han använde sig av sina vänner i skådespelandet. Han ses idag som frontman i amerikansk indepententfilm.

 

DI säger att de som söker till deras regissörutbildning bör ha läst mycket, detta läsande kan såles ha skett på privattid, men tolknings-/gestaltningsförmågan bör ha utvecklats.

 

Grunden för en bra film är ett bra manus, sedan att regissören gestaltar berättelsen på ett bra (kanske nyskapande) sätt. Ofta ser man berättelsen i fantasin när man läser en bok och där har du din gestaltningsförmåga, utnyttja den och sen får man likt andra kämpa.

 

En jämförelse är exempelvis journalistiken. Idag blir allt fler utan journalistikutbildning journalister. Eftersom dessa har andra erfaneheter än just att de lärt sig journalistiken i skola. Men folk med journalistutbildning blir också journalister - det beror egentligen mycket på personen. Alla går sin egenväg genom livet och det gäller skaffa de erfarenheter som man själv känner är nyttiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

tycker robert mckee uttrycker det väldigt bra (han syftar på manusskrivning, men det går att applicera på allt inom filmskapande):

 

 

“If your dream was to compose music, would you say to yourself - ‘I’ve heard a lot of symphonies… I can also play the piano… I think I’ll knock one out this weekend?’ No. But that’s exactly how many screenwriters begin. – ‘I’ve seen a lot of flicks, some good and some bad… I got A’s in English… vacation time’s coming…’"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Det känns som att det här med utbildningar är helt beroende på vart i stadiet man befinner sig (i filmandet). Jag är en av de personer som är precis i början, det här med film är väldigt färskt och svårt att ta på. MEN, min ambitionsnivå är skyhög och det är också den som driver det hela (självfallet). Att börja studera på en högskola för film nu är alltså helt uteslutet. För mig är det bättre att fortsätta driva mitt lilla team och lära på egen hand. Kan dock tänka mig att en hög utbildning inom film är mer intressant för en som har hållt på med film i några år.

 

Så med andra ord, det beror mycket på stadier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som det finns en del folk här på forumet som är avensjuka på de som går/har gått på filmskolor :)

Men bli inte lessna för det, det är bara att fortsätta söka och söka. Någongång kommer ni tillslut in, och då är allt löst!

 

Annars sammanfattade pandan allt rätt bra i sin post #37

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...