Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Förslag: Filmskapande-cirkel

Besatt medlem GodeDoktorns avatar
    Reg.datum
    jan 2008

Standard Förslag: Filmskapande-cirkel

Kom att tänka på hur roligt det kanske hade varit om en tråd sattes upp för filmare, där vi kunde diskutera oss fram till ett ämne som hade varit intressant att filma - filma det individuellt och sedan dela med oss av våra framgångar.

EXEMPEL: Vi väljer ämnet Natur. Inom, säg, en månad skall alla deltagare ha filmat någonting inom ämnet Natur, lagt ut på internet och presenterat filmen i tråden. Sedan kan vi kommentera, jämföra och eventuellt betygsätta varandras filmer, dela med oss av erfarenheten och vilka problem/lösningar som har dykt upp under filmspelningen.

Med andra ord, ungefär som en bok-/film-cirkel, men med filmskapande i fokus. Jag tror att det hade varit bra motivation för filmmakare med idétorka, sug efter erfarenhet och kunskap, och intressant med diskussionen innan- och efteråt. Vad tycker ni? Låter det som en idé?

Kommentera och kritisera! Visas intresse kan vi starta en introduktionstråd.

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

låter fint du... jag tror jag skulle vara med på en sådan grej...
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Administratör Paces avatar
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

Jag har funderat på att starta en förening ganska länge så jag behöver en sorts idé att bygga vidare på. Så jag skulle gladeligen ta på mig ett sådant ansvar.

(Någon gång i livet måste man ju starta en förening också, eller hur? )

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Vad skönt att få sitt förslag taget på allvar.

Så, vad har du för idéer, Pace? Vilket forum skulle tråden/cirkeln ligga i? Hur göra för att uppmärksamma den? Vilka regler skulle gälla?

Jag skulle föreslå att vi startar en diskussionstråd, där vi kan diskutera om olika tänkbara ämnen att arbeta med, och efteråt startar en poll där vi röstar oss fram till 1 av förslagen. Det blir alltså 3 trådar i följd: Diskussion, Röstning och sedan själva huvudtråden (i vilken filmandet diskuteras). Det här systemet är det bästa som jag känner till bland cirklar på forum.

Administratör Paces avatar
    Reg.datum
    jun 2002

Standard

Berätta du, det verkar vara du som har idén. Vad skulle jag få ut av det, som medlem, i en studiecirkel? Det är frågan som bör besvaras innan man går in på detaljerade upplägg.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pace Visa inlägg
    Berätta du, det verkar vara du som har idén. Vad skulle jag få ut av det, som medlem, i en studiecirkel? Det är frågan som bör besvaras innan man går in på detaljerade upplägg.
    Vad tycker du själv? Synd att inte fler har svarat i tråden, men det kanske beror på att Filmcafé är lite underbesökt.

Tanken är ju, som jag skriver i första inlägget, att indie- och amatörfilmare ska kunna få motivation till att faktiskt gå ut och arbeta. Om man är en grupp som delar på samma utmaning/uppgift så kan vi dessutom studera varandras filmsätt, teknik, berättelser och lösningar på problem och hinder. Totalt utbildningssyfte: Erfarenhet kombinerat med kunskap och diskussion. Det blir som en tävling där vinsten är lärdom.

Förutom allt det där skulle det förmodligen även bli riktigt roligt. Om alla följer ett tema, exempelvis "Vatten," så kommer ju varje film vara unik och annorlunda - vissa kanske väljer att arbeta med skräck, andra med komedi. Är reglerna tillräckligt öppna så finns det ju inga gränser för variationen i vad som kan åstadkommas av människor. Det skulle vara hur kul som helst att se hur kreativa människor kan vara över ett och samma ämne.

Nu känns det dock bara som att jag rapar propaganda. Jag hade gärna velat höra mer respons till det här förslaget. Ligger ett sådant här projekt i folks intresse? Hur kan vi göra för att uppmärksamma förslaget - flytta tråden till en aktivare forumdel?

Besatt medlem Octavianuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

Jag gillar idén, och skulle nog delta i den.
    Men jag skulle vilja göra en stor ändring, att smalna av den bra mkt mer.
    Tex först väljer man miljö/typ av inspelningsplats, någon form av rödtråd (typ ngt som ska vara med i filmen, eller inriktning på handling) sen viktigast av allt, känslan som filmen ska ha, ledsam/glad/hemsk/stökig tja jag vet inte.

Denna avsmalning för att det ska finnas ngn vits med cirkeln, och att man på ett någorlunda sätt ska kunna jämföra och bedöma varandras värk, med en ungefärligt liknande utgångspunkt. Ger nog mer då, och blir roligare, samt lättare att komma på vad man ska filma, om man har lite mer ramar att gå efter. Man lär sig helt enkelt mer så, om man avsmalnar.

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Octavianus Visa inlägg
    Jag gillar idén, och skulle nog delta i den.
    Men jag skulle vilja göra en stor ändring, att smalna av den bra mkt mer.
    Men vilka regler och regler ska isf vara verksamma? Tänk på att fler punkter som måste tas i hänsyn till kommer att kräva mer diskussion, fler omröstningar osv. Om du inte hade tänkt dig att en utvald grupp ledare skulle välja ämnena separat - men det är dock inte vad jag hade föreställt mig.

Friare valmöjlighet tror jag skulle vara enklare att hantera i en cirkel. Dvs, att vi bara skulle prata oss fram till ETT ämne att arbeta med, och lämna resten åt deltagarna. Inte enbart för enkelhetens skull, utan även för kreativiteten. Visst finns det en vits med cirkeln även om deltagarna inte följer en mall.

Reg.datum
    dec 2004

Standard

få ut utmaningen bara... någon sätter ett första tema... den som vinner omröstning väljer nästa tema... etc etc...

eller liknande...

bara utmaningen kommer igång... Själv har jag länge funderat på en "noll-budget-remake-utmaning"... bara att göra en remake på en känd scen helt utan investeringar...

Men få ut utmaningen så är vi alla nöjda

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Kapten _nemo_s avatar
    Reg.datum
    maj 2004

Standard

Gör en "sweding" av valfri trailer kan vara en utmaning.

EDIT: Det är ju iofs i stort sett samma sak som det Malmsten nyss föreslog.
    Senast redigerad av _nemo_ den 2008-03-08 klockan 22:34.

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av _nemo_ Visa inlägg

"Be Kind Rewind" verkar ju vara en riktigt inspirationskälla

Göra en trailer verkar ju kul, sjukt mycket mer jobb än en valfri scen men lättare att jämföra.
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Reg.datum
    dec 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av _nemo_ Visa inlägg

hehe... jadu... fick ju idén ett bra tag innan jag hörde talas om Be Kind Rewind... detta skrämmer mig... först Matrix Revolutions, sedan Slipstream... nu Be Kind Rewind... Jag måste vara mer försiktig med hur jag tänker i framtiden... o.0!?

Reg.datum
    jan 2008

Standard

Sweding låter intressant, det skulle ju definitivt kunna vara ett ämne att ta upp.

Vi kan ju köra igång direkt om ingen har något att klaga på ang. följande mall:

1. Vi startar en [Diskussionstråd] där vi bollar mellan ämnen som vi skulle kunna arbeta med.
    2. Vi startar en [Omröstningstråd] för de mest omtycka ämnena som har diskuterats i tråd 1.
    3. Vi startar en [Projekttråd] där vi presenterar och berättar om våra projekt, före, under och efter produktion.

Förutsatt att Pace vill ta på sig ansvaret att låsa och moderera i trådarna efterhands?