Gå till innehåll

DVD menyer (strolek osv)?


Pipen

Recommended Posts

Hej.

 

Nu när jag är tillbaka till skolan efter sommarlovet har skolan äntligen fixat Adobe Encore. Så nu skall jag sätta ihop DVD menyerna för ett privat projekt.. Men har lite fudneringar så tänkte det är bäst jag frågar innan..

 

Vad för storlek skall jag använda mig av på mina menyer för att vara "FULLSCREEN"?

 

Någon nämnde för mig förut att tvns pixlar är större på höjden än på brädden (kan vara tvärtom) stämemr det? och isåfall hur kompenserar jag det med bilderna jag gör i photoshop?

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du arbeter i Photoshop CS så finns det "aspect ratio correction", om du väljer dv pal under presets när du skapar ett nytt dokument så kommer bilden att behålla propotionerna.

 

Ett tips är att hela tiden titta hur resultatet ser ut på en tv. Färger och sånt blir ju inte samma annars. Och gör inte linjer tunnare än 2 pixlar, annars kommer de att flimmra.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaret.. åker dock på lite problem när jag försöker med en bild ifrån 3d studio max..

 

så här blir det när jag klipper in det i en meny som har aspect ratio 1.066.. har även provat ställa in aspect ratio i 3d s max men utan resultat. några tips?

fel.png

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Alt 1: Skit i aspecten. Om du inte har saker som ska vara helt runda eller kvadratiska kommer nog ingen att bry sig. Rendera ut i 720*576 ut Max och ta in i projektet och se till att det tolkas som PAL aspect så att den INTE stretchas.

 

Alt 2: Ställ in Max rätt för D1-PAL rendering. Se sedan till att Encore (eller vart du tar det därnäst) tolkar filen rätt och inte tror att den är square.

 

Alt 3: Om du inte kan få Encore att tolka rätt så rendera ut ut Max som square orginal PAL (768*576) och låt programmet slita och dra i dina pixlar. antagligen kommer inte något att synas på slutresultatet om inte allt är stiliserad grafik som i din png.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...