Gå till innehåll

Intagningsprov till manusutbildning på IHTV


Atze

Recommended Posts

Hej,

 

Undrar om någon har gått manusutbildningen på IHTV i Gbg och vet hur "stort" intagningsprovet skall vara. Svaret jag fick när jag mailade skolan var att dom gick efter kvalitet och inte kvantitet. Men är ändå intresserad av att veta på ett ungefär hur många sidor man kan behöva skicka in för att ha en rimlig chans.

 

/Alex

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skickade in två manus om jag inte minns helt galet, samt en musikvideo som jag var inblandad i den kreativa processen.

 

Det var ett 20-sidors och ett 5-sidors.

 

Det var helt enkelt det jag ansåg jag ville skicka iväg. Och precis som du fått som svar så handlar det inte om kvantitet, om man skriver en lysande kortfilm på en sida så ska den inte fläskas ut till fem. Tänk själv på en rolig historia, om man drar ut på det och fyller med orelevanta saker så blir det bara tråkigt.

 

Mina manus jag skickade in var inga mästerverk och formateringen var inte speciellt vass, utan det behövde helt enkelt jobbas med. Hade jag varit bäst hade jag ju inte behövt gå utbildningen ;)

 

Lycka till :)

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Först och främst bör man veta att IHTV inte är en KY-utbildning längre, d.v.s. den är avgiftsbelagd och inte studiemedelsberättigad. Den nuvarande avgiften för manuslinjen ligger på 18000 kr per termin. Som en del av det här tror jag att antagningsproceduren kommer se lite annorlunda ut i år. Om den mot förmodan liknar tidigare års ansökningar kan arbetsproverna vara i nästan vilken omfattning som helst. Jag har hört om allt från 5 till 80 sidor.

 

Det som är viktigast, tror jag, är att du visar en förståelse för dramaturgi, att du kan berätta en historia med en början, en mitten och ett slut. Om du sen har kunskaper om formatregler lär det bara vara ett plus. Chansen att bli antagen har också att göra med vilken genre du verkar inom. Humor är alltid efterfrågat, dels för att väldigt många ansökande föredrar att behandla sina medelklassproblem ur ett navelskåderiperspektiv, dels för att humor är svårt (de allra flesta lustigkurrar är tråkigare än vad de tror). Humor är också extremt eftertraktat av branschen. Även barn- och ungdomskulturskreatörer behövs.

 

P.S. Det har tidigare varit 14 platser per linje och ca fyra till fem sökande per plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...