Gå till innehåll

Viktigt med monitor? Tips om bra standardsaker..


02simond

Recommended Posts

Hej

Tycker ni det är viktigt att ha med sig en monitor ut när man filmar?(vi filmar i HD) Har ni några tips på bra standardsaker att alltid ha med som filmare? Vi har nämligen chansen nu i skolan att komma med lite önskemål till kommande inköp så det vore sjysst att veta.

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag spelade in en riddarfilm i höstas utan monitor. Efteråt i redigeringen fick jag se att ett av klippen, som dessutom var väldigt viktig för handligen, var ur fokus. Inte jättemycket men tillräckligt för att störa. Hade jag haft en monitor så hade det undvikits förstås.

Jag löste det med att låta klippet vara kortast möjligt och förhoppningsvis är det bara jag som ser det i filmen när det fladdrar förbi.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Mikrofon monterad på bom är ett måste för att komma nära ljudkällan. Med den inbyggda mikrofonen i kameran så blir ljudet hopplöst dåligt och avlägset, precis som det brukar vara på hemvideofilm. Hörlurar är också ett måste för att kunna ställa in ljudet rätt. Detta förutsätter förstås att kameran har mikrofoningång med manuellt justerbara nivåer samt hörlursutgång. Oftast saknas detta på billigare kameror.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...