Gå till innehåll

Vad för tele-mic ska man köpa? Och kanske mixer?


02simond

Recommended Posts

Hej

Jag går i skolan nu och studerar film och vi tycker micarna som vi har i skolan är för kassa. Vi har snackat med våran lärare och han säger att vi ska säga till honom vilka vi vill ha så köper han in de. Så jag undrar om ni kan tipsa om några bra tele-micar?(just nu har vi någon ganska billig Sennheiser tele-mic) För jag antar att det är tele med bästa när man filmar på blandade platser och sådant. Sedan undrar jag också om ni tycker man borde han någon smidig ljudmixer att ha med sig när man filmar?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Du hittar aldrig en tele-mick som kommer kunna klassas som "bra".

Jag skulle rekomendera, om ni vill ha en universalmick, Röde NT-3, om ni vill prioritera röst, Röde NTG-2 & en avbalanserar-kabel XLR till tele.

Båda kan drivas på batteri.

Har ni lite mer pengar så är Sennheisers K6 ett schysst alternativ. Bättre mickar känner jag inte till som kan drivas av batteri, vilket krävs om ni ska koppla upp den med tele-adapter utan phantommatning emellan.

Dock, iom att det är en skola, tycker jag inte ni borde nöja er med sånt om ni ska lära er hantverket ordentligt.

Med mixer eller mick-preamp emellan är , enligt min & en hel hög teknikers fasta åsikt, en Sennheiser MKH416 med dito boom & zeppe absolut bästa valet generellt att ha som grund.

Kostar dock mellan 20-25 lapp för ett sånt paket, plus mixern, men om skolan tar hela konceptet med film på allvar så är den det mest självklara valet som finns...ifrågan om ljudet.

Det är en av dom i särklass mest använda locationmickar whatsoever, tillåmä populärare än Sennheiser MKH60 (menad som ersättare) & en Schoepps-mick jag glömt namnet på, så det är hälsosamt att lära sig dom redan från början.

 

En STOR fördel med att jobba med rätt prylar redan från början är att ni får BETYDLIGT större chans att lära er hur ni ska interagera ljudet redan från början, & slipper slita håret över skitsaker senare som är svårare att lära av med eller förstå när man redan byggt upp sina rutiner.

Han sa inget om vad er budget låg på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer med en snarlik fråga här.

 

Använder mig förtillfället utav Sennheiser´s K6 där jag har fått "hyffsade" resultat de senaste åren men dock börjar mina två K6´or att bli slitna av arbetsskador.

 

Står nu inför ett nytt inköp utav en long-gun samt short-gun och funderar starkt på Sennheisers MKH-70 samt även en Sennheiser MKH-60.

 

Båda micarna skall användas för videoinspelning på fält.

Mixer emellan har vi ej tid eller resurser till, därför en bra mik i grund och botten får bli vad vi nöjer oss med.

 

Har även en RODE NT4 som användts för videoinspelning inomhus med väldigt bra resultat!

 

Så jag frågar dig Christian Van Caine, är Sennheiser MKH-70 samt 60 ett bra val för den kräsne producenten.

Anledningen till att jag även plockar MKH-60 är att den som short-gun passar fint på kamerans mikfäste för "Behind The Scenes" filmning etc.

 

Har sett över din ljudmässiga kunskap under året jag varit aktiv här på Voodoo och vågar påstå att jag beställer in dessa modeller om du så kan rekommendera mig det.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, tycker MKH-60 är långt mer än okey, men skulle hellre välja MKH-416, faktiskt :-)

Jag har inte hittat något användningsområde dom båda mickarna skiljer sig åt på än, men trots att 60:n är menad som ersättare, betydligt dyrare & circa 15 gram lättare, så tycker jag det är mer edge på 416 & den går lägre i basen.

60:n är bättre riktad men 416 har ett lite roligare & råare sound. Vilken man väljer av dom två är antingen ett smakval eller ekonomiskt val, för dom är väldigt likvärdiga i övrigt.

Har inte arbetat så mycket med 70:an som man kunde önska, så, förutom att det är en förbannat bra mick med mycket bra riktning, kan jag tyvärr inte säga så mycket mer.

Funderar dock på att köpa på mig en eller två & ta reda på exakt hur bra den egentligen är :-)

Dina val låter väldigt bra i mina öron! 60/416 är fantastiska på lite närmre håll, & vad jag minns av 70 som avståndsmick var att jag var imponerad!

Schoeps har åsså gjort några av marknadens mest prisade mickar. Standard-setten i Hollywood brukar vara en blandning av Schoepps & Sennheiser, men har tyvärr inte, vad jag kan minnas, arbetat med nån själv så jag kan inte med säkerhet rekomendera nån, bara säga att dom är väl värda att undersöka närmare :-)

En bra stereomick i M/S jag kan rekomendera är MKH 418S. Iom att det är Mid/Side-stereo måste den kodas av för stereo, men den gör jobbet väldigt väl med ett ljud som är hundra procent mono-kompatibelt. Vill man bara ha mono ur den struntar man bara i åtta-kanalen :-)

Har inte kunnat jämföra en mot en 416 eller 60, men har fått för mig att den funkar bättre som komplement till 60/416 än ren ersättning.

 

Kul att man kan vara till hjälp, det där tog jag som en fet komplimang :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Insåg jag råkade stava fel där, whupps :-)

Dom har flera väldigt bra kapslar, & inte är dom särskilt dyra heller!

Mellan 4-12000 ligger dom ungefär, trafon/basenheten minns jag inte redigt.

Jag har inte testat själv än, men en ljudtekniker jag snackade med var väldigt nöjd för att det var lätt att ringa upp dom & få exakta råd om vilka mickar eller kapslar som var till bäst för vad.

Kommer fortfarande hålla min grund till MKH (en rundtagare, en njure, en mini shotgun 416 & en long shotgun 70) per boom, men planerar köpa på mig åtminstonde fem matchade Schoeps-njurar till ambiance (istället för dom AKG CK1 jag kör nu) & effektljud (byta ut mina Line CM3).

Kommer nog ta en liten stund (läs: ett jävla tag) innan jag får råd, har inte köpt min egen 416 än & ska lägga en smärre förmögenhet på min nya fieldrecorder, men ser fanimej fram emot att få leka runt med dom! :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker Mkh-70 är lite väl overkill, funkar kanske snäppet bättre om du behöver liiiite tajtare ljud på liiite längre avstånd. Men oftast klarar man sig bra med 60an. Sen låter ju som sagt 416 bäst alla gånger, om man har en bra bomoperatör vill säga, för du måste träffa rätt. Gör du inte det så är det bättre med en lite snällare mik som inte är lika riktad, men somsagt då tappar man lite i närhet och sound.

 

Shoeops är ruggigt bra, och den är de väldigt lätta så det är lite mer tacksamt att bomma med dom än 416 som visst är värd sin vikt i guld, men det är just vad den väger också...den är tung. Och 5-6 meter bom på det så behöver man vara ganska seg :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...