Gå till innehåll

Rendering av mpeg


viktim

Recommended Posts

Hej, jag vill rendera ut mitt dv material och det ska visas på "platt tv". Innan jag renderar ut allt så väljer jag 16:9 och progressive scan(för att få bort alla linjer). Men då blir istället allting suddigare. Väljer jag "lover field first" då blir kvaliteten skarpare men då ingår dom fula linjerna:S

 

Någon som har någon ide om hur jag ska rendera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet i ditt fall är att ditt grundmaterial är inspelat med Interlace skanning.

Om en interlace 4:2:0 (t.ex PAL DV) råsignal renderas ut som en progressiv signal, resulterar detta i en suddig och oskarp bild.

Detta pågrund av den teknik och färgsampling som både MPEG-2 DVD samt PAL DV baseras på.

 

I ditt fall är en interlace slutrendering ett måste såvidare du inte vill utföra en De-Interlacing på din videoström.

En De-Interlacing försämrar bildkvalitén märkbart och är enligt min åsikt en absolut sista nödfalls metod, som dock i sin tur tar bort de "fula" linjerna.

Fälten sammanflätas, antingen med en skl. "Interpolation metod" eller den mest vanliga metoden vid De-Interlacing: "Blending metod".

 

Du sa även att fältlinjerna uppstår vid uppspelning på en "platt-tv".

De flesta modernare LCD samt Plasma TV har en inbyggd hårdvarufunktion för De-Interlacing som aktiveras om flaggningen på videoströmmen är Interlaced.

Mycket möjligt att denna TV du spelar upp materialet på ej har denna funktion eller möjligtvis så är den av-aktiverad.

 

Hoppas att det löser sig ändå!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag vill börja med att säga att det var ett riktigt bra svar jag fick!

 

Jag ska nu rendera utan att välja "progressive scan". Tror du missuppfatta lite där:P, jag har alldrig prövat att spela upp det på en platt tv. Men trodde att det skulle bli linjer där med.

 

Men eftersom TV:n själv fixar det så tror jag problemet är löst:D

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...