Gå till innehåll

Koppla datorn till tvn?


_kajan_

Recommended Posts

Jag har kopplat min dator genom en s-vhs kabel som i sin tur är kopplad till en adapter scart adapter. Njag startar datorn är det färg, men det flimrar ganska mycket (såpass att text blir oläslig osv.).

Jag har ett nvidia geforce 8500gt grafikkort och på kortets kontrollpanel ändrade jag från PAL till NTSC och det slutar att flimra men, det blir då svartvitt istället... Hur ska jag göra för att få bort flimret? Jag har läst om programmet TVtool men det är nog för äldre grafikkort...

Länk till kommentar
Share on other sites

Näe? då är det nått annat fel. Normalt skall du inte kunna se det som spelas i mediaspelaren samtidigt som du kan se arbetsytan på datorn. Du skall konfigurera datorn så att din ordinarie skärm är primär och teven sekundär, och att du har en teve som sekundär. Nu skall jag erkänna att detta gäller bildrörsteve. När det gäller plattskärm är jag inte uppdaterad. Men har du platteve borde du använda andra sladdar än s-vhs.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm tunna linjer och text som smetas ut låter ju normalt för normal tv-bild... det är ju ändå bara 720x576 i PAL-europa i upplösning och det till råga på allt i interlace-läge...

 

Kör du HD däremot är det ju en annan femma,,, men då går det inte att nöja sig med svhs-sladd som gorse skriver... då krävs värre grejer... DVI, VGA, RCA-sladdar för YCbPr komponent eller HDMI för att kunna ta till vara på de högre upplösningarna som 1920x1080 och 1280x720...

 

men jag är lite förvirrad... är det bara i teven det flimmrar och blöder färger eller är det även i datorn?

 

Det där med att bilden syns i båda skärmarna brukar inte vara så farligt... det är bara en inställning för hur direct-show ska hanteras av grafik-kortet... brukar inte störa bilden i sig vad jag vet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Brukar ju vara fler pinnar än 4 i de din-kontakterna ut från datorn, men jag tror att det går att köra svideo kablage och bara utnyttja några av hålen och träffa rätt :) Men somsagt då gäller det ju att tvn kan ta emot signalen också. Ofta får man med en adapter också så man kan köra komposit om man vill.

När det gäller flimret så brukar det finnas ett "flimmerfilter" man kan experimentera med i grafikkortinställningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

För övrigt; hur *** gör man på en ny I-mac. En polare frågade, och jag kunde inte hitta något passande hål för något. Man blev lite generad. S-video finns inte vad jag kunde se. Inte heller Tv-ut. Jag är och förblir förbryllad.

 

Du behöver, såvitt jag vet, en "Apple DVI to Video Adapter" för detta. Ligger på ett par 100 spänn.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...